Кадиев: Вместо по-висок данък за стари коли, налогът да влезе в цената на горивото
Дни след като парламентът гласува да се повишат данъците за старите коли, каквито масово карат шофьорите в страната, в бюджетната комисия бе внесен "алтернативен текст", който да противодейства на вече приетия.
Това съобщи в сутрешния блок на bTV червеният депутат Георги Кадиев. Toй посочи, че гласуваният миналата седмица проект дошъл от Министерството на финансите.
Алтернативното предложение на Кадиев е по холандски модел. То предвижда да се премахне данъкът за МПС в този му вид и налогът да влезе в цената на горивото. „Колкото повече карате, толкова повече гориво се ползва и се плаща повече данък. Общият данък като приходи сега от МПС го разделихме на похарчените литри гориво, без метан и газ”, обясни идеята Кадиев с уточнението, че вероятно подобен налог ще има отражение върху инфлацията и цените на стоките.
Милион българи ще бъдат засегнати от повишаването на данъка върху старите коли, изчисли народният представител.
Зам.-кметът на София Дончо Барбалов посочи, ако на талона на автомобила пише Евро 3 или Евро 4, то данъкът ще скочи най-малко с 20%. По думите му само най-новите коли отговарят на условията да бъде запазен данъка им. За законопроекта за скок в данъците общинарите разбрали едва след като се е появил на страницата на финансовото ведомство, без каквато и да била комуникация.
Барбалов заяви, че подобен данък обикновено се прави, за да се финансира строежът на пътища.
Кадиев допълни, че илюзия идеята по–висок данък да стимулира купуването на нови коли. „По-скоро ще се стимулира купуването на по-нови стари коли”, заяви той и уточни, че вместо 15-годишни, хората ще карат 12-годишни автомобили.
Законопроектът, приет на първо четене в НС, предвижда да отпадне данъчното облекчение за стари автомобили с катализатори. Така данъкът за много от шофьорите със стари коли ще скочи догодина с 20% до 50%.