Тренд: Активността ще определи победителя на вота, гласовете от чужбина решават четвъртото място
Регистрираната в последните два месеца тенденция на ерозия в обществената подкрепа към ГЕРБ и лек ръст спрямо „Има такъв народ" се задържа в хода на предизборната кампания. Вследствие на този тренд, партията на Трифонов (21,3%) повежда с минимална преднина пред ГЕРБ (20,5%).
Това показват данните от проучване на "Тренд", проведено между 3 и 7 юли.*
Победата до голяма степен ще бъде решена от избирателната активност. При по-ниска активност ГЕРБ ще има по-голяма относителна тежест заради твърдия и мобилизиран електорат. При по-висока „Има такъв народ" може да увеличи разликата си заради по-голямата електорална периферия, с която разполага.
БСП стои на твърда трета позиция с 15,9% от гласуващите. Това е сериозна дистанция, както от втория, така и от четвъртия.
В хода на предизборната кампания "Демократична България" (12,4%) регистрира ръст в подкрепата си, отделяйки се на малко над 1% от конкурента за четвъртото място в лицето на ДПС (11,3%). Тъй като и двете формации разполагат с електорален резерв в чужбина, който няма как да бъде отчетен в проучването, гласовете извън България могат да се окажат решаващи за четвъртото място.
Коалицията „Изправи се! Мутри вън" с голяма степен на вероятност ще има парламентарно представителство в следващото Народно събрание. 5,1% от заявяващите, че ще гласуват, декларират, че ще ги подкрепят. Около 4-процентната бариера стоят и "Български патриоти (ВМРО, Воля и НФСБ)". Влизането им в парламента ще зависи от мобилизацията в последните дни на предизборната кампания.
Под парламентарната бариера, но с лек ръст в рамките на кампанията, е партията на Костадин Костадинов „Възраждане" (3,1%). Формацията около Васил Божков „Българско лято" регистрира подкрепа от 1,6% от всички заявили, че ще упражнят правото си на глас на 11 юли. Коалицията около Жан Виденов събира 0,8% подкрепа.
51% от всички интервюирани декларират, че ще упражнят правото си на глас. Очакваната избирателна активност в страната е малко над 3 милиона души.
-------------------------------------
* Проучването на „Тренд" е по поръчка на Nova Broadcasting Group. Реализирано е в периода между 3 и 7 юли 2021 г. чрез интервюта "лице в лице" сред 1002 пълнолетни.