Защо на пътя има шофьори с психически проблеми
Един от изводите след поредната показна акция на пътя е, че в България е напълно нормално хора с психически разстройства да имат шофьорска книжка и да са активни водачи. Причината е една и е много проста - няма ефективен механизъм за контрол. Така както е и при даването на разрешителни за оръжие.
Единственият начин да бъдат предотвратени инциденти, като този от 11 април на Кресненското дефиле, е кандидат-шофьорът или лекуващият му лекар да съобщят в Пътна полиция за това, че е подложен на определено лечение или че трябва да мине такова заради заболяване. В такъв случай кандидатът трябва да мине специализирана комисия в Транспортна болница, която да излезе със становище годен ли е за шофьор.
Ако обаче той умишлено или не прикрие проблемите си, получава книжка без оценката на експертите.
В момента законът позволява на човек с психически проблеми да бъде лишен от правото да шофира, но само ако това бъде установено от пътни полицаи при проверка или след инцидент.
"В Закона за движение по пътищата е казано, че тогава, когато има съмнения в неговото медицинско и психологично здраве - това са принудителните мерки в закона - може да му се отнеме свидетелството за правоуправление до провеждане на съответното изследване", коментира пред OFFNews бившият шеф на Пътна полиция Алекси Стратиев и уточни, че подобно лечение може да бъде предписано, едва след като органите на реда се усъмнят в здравословното състояние на шофьора.
По думите му в медицинското удостоверение, което се представя пред изпитващите органи за взимане на книжка, би трябвало да бъде отчетено и психологично заболяване, но това не е практика.
"Много съм пътувал, но такова фрапантно поведение не съм виждал", коментира още бившият шеф на КАТ.
На практика излиза, че на пътя има неопределен брой шофьори с подобни проблеми. Героят от видеото от Кресненското дефиле е 26-годишният Павлин Деспотов. През 2007 г. е бил пациент на психиатричната болница „Курило”. Остава неясно защо от клиниката не са уведомили органите на реда, макар това да не им е вменено като задължение.
Това е и основният пропуск при контрола, смята председателят на асоциацията на пострадалите при катастрофи Владимир Тодоров. По думите му документ за психично здраве се изисква само при професионалните шофьори, но не и при любителите.
"Лекарите не са задължени да изпращат тази информация в КАТ. Ако обаче в КАТ имат информация от психиатрите и психолозите, които поставят диагнозите, те ще имат основание да събират книжки. Но за това, че някой е взел книжка и след това е заведен на психиатричен отчет в последствие, КАТ няма как да бъде информиран. Това трябва да се промени", смята Тодоров.
Практиката в Западна Европа показва, че, ако човек има предписано определено лечение, лекарят му има задължение да информира властите. Задължението идва и от факта, че пациентът взима лекарства, които влияят на общото му състояние, а това може да не е съвместимо с шофирането.
Тодоров направи аналогия с даването на разрешителни за оръжие. "Когато взима разрешителното, той е добре, но по-късно развива заболяване, властите няма как да разберат за това. Става въпрос за нещо много елементарно - тази информация по служебен път да се праща при съответните органи", обясни той.
"Не искам да коментирам този случай, защото е отвратително това, което видях. Но в този случай на този човек спокойно може да му се отнеме полученото свидетелство и той да мине съответните прегледи преди да му бъде върната книжката, ако състоянието му позволява", е мнението на Алекси Стратиев.
Истински късмет е това, че хората, заснели поведението на Павлин, са се отървали невредими. Нещо повече - без тяхната намеса, полицията едва ли щеше да открие младежа и да го задържи.
Ангел Ангелов, който е автор на едното видео и потърпевш от шофьора с "Голф"-а, разказа за OFFNews, че първоначално е помислил, че на пътя на колата е имало препятствие, пресякло е животно или се е случило нещо друго. „Погледнах, за да видя този човек добре ли е, дали не му се е случило нещо“, разказва той.
По думите му, след като бил изтласкан от пътя, той се свързал с други свои приятели, с които се прибирали заедно. След като успели да прегледат видеокадрите и от други мотористи, те идентифицирали номера на автомобила, обадили се на 112.
Преди да дойде полицията обаче, друг шофьор, който бил свидетел на засечките на Павлин на пътя, успял да настигне "Голф"-а, препречил му пътя и в същото време на мястото пристигнал патрулен автомобил. Така полицаите задържали хулигана.
Тестът не показал съдържание на алкохол, но самият шофьор не се държал особено любезно.
Ангел разказа, че е успял да го попита защо е правил така. „Можеше да ме убиеш, имам дете на три годинки“, казал той, а отговорът на шофьора бил: „Братле, то всеки ден умират хора, какво толкова“. След като бил задържан, младежът е отведен в болнично заведение.
В тази история има и още една страна. Ясно е, че в държавната машина може да има дефицит на инструменти за ефективно въздействие и превенцията на подобни случаи. Тогава винаги е по-лесно да посочим с пръст кой не си е свършил работата. Често обаче забравяме собствената отговорност. След като Павлин стана печално известен, се нароиха десетки негови "приятели" и "познати", които обясняваха, че са били наясно, че той е "луд" и "наркоман". Със същото това съзнание обаче те са неглижирали опасността, който той носи с шофирането си. С това наясно са били и роднините и близките му.
Колко са шофьорите като него на пътя, никой не може да каже. Според статистиката всеки трети в България има психологични проблеми. И макар да не сме свидетели ежедневно на подобни инциденти, гаранцията че те няма да бъдат повторени клони към нула.