В новия закон лотарията се облага по същия начин като в стария, а тотото ще плаща по-малко, отколкото досега
Една голяма изненада се вижда при по-внимателно четене на предложения от финансовия министър Владислав Горанов Проект на Закон за националната агенция по хазарта.
С него се предвижда държавната такса да се плаща единствено върху печалбата или по-точно казано, върху "разликата между стойността на направените залози и изплатените печалби за всяка игра".
Досегашният закон предвиждаше две хипотези за заплащане на държавна такса - 15% върху оборота или 20% върху печалбата.
Аргументът, с който почна атаката срещу Националната лотария, беше, че досега тя неправилно е плащала по-ниския данък - 20% върху печалбата, вместо 15% върху оборота, както е плащал Българският спортен тотализатор.
Тезата на братя Найденови, които са съдружници в редица бизнеси с мажоритарния собственик на Националната лотария Васил Божков, но са във война с него за собствеността на Efbet, беше че Божков неправилно се е възползвал от хипотеза, която е предвидена за съвсем друг тип игри. Тези твърдения станаха и повода за проверките на прокуратурата в сферата на хазарта.
С мотивите към новия си законопроект обаче Владислав Горанов компроментира тази теза. Ето какво пише на стр. 5 от мотивите:
Действащата към настоящия момент разпоредба на чл. 30, ал. 3 от Закона за хазарта разграничава две хипотези на формирането на "основа", върху която се събират държавни такси за поддържане на лиценз за организиране на определени от закона хазартни игри - моментна лотария, тото, лото, игри със залагания върху резултата от спортни състезания и надбягвания с коне и кучета и др. В едната хипотеза "основата" са стойността на постъпилите залози, в а във втората това са събраните такси и комисионни от участие. В случаите, когато "основата" е стойността на постъпилите залози се прилага ставка от 15%, а в тези когато е събраните такси и комисионни за участие - 20%.
В ЗХ няма легална дефиниция на понятието "хазартни игри, за които се събират такси и комисионни". Нещо повече, понятието "игри, за които се събират такси и комисионни", се използва само и единствено в разпоредбите на чл. 30, ал. 3 и чл. 30, ал. 4 от ЗХ. Липсата на легална дефиниция внася известна неяснота по отношение формирането на "основата" за конкретни изброени в нормата на чл. 30, ал. 3 от ЗХ хазартни игри.
Липсата на прецизна нормативна уредба прави трудно ясното разграничаване на относимите за тези игри хипотези.
И след това дълго обяснение защо Националната лотария не може да бъде обвинена за начина, по който досега е изчислявала държавната си такса, Горанов наистина прави ясно разграничение между двата типа игри и уеднаквява начина, по който да се изчислява таксата.
И тук е изненадата - уеднакняването не е в посока плащане на по-тежката такса върху оборота, а към по-леката - върху печалбата (виж. чл. 18б). Така, ако проектът на Валери Симеонов само държавният тотализатор да има право да организира лотарии влезе в сила, Българският спортен тотализатор ще плаща на държавата по-малко, отколкото досега.
В проекта на Горанов наистина е предвидено увеличаване на ставката от 20 на 25%. Но това като крайна сума е много по-малко от 15% върху оборота.