В интернет Плевнелиев по-харесван от Радев като президент
87% от потребителите в социалните мрежи се изказват негативно за кандидат-президента на ГЕРБ Цецка Цачева, а очакванията към спечелилия президентските избори ген. Румен Радев са отрицателни в 50% от случаите.
Това става ясно от ново проучване на българската агенция за медийни анализи Perceptica. Проучването обхваща над 40 000 публикации в интернет пространството за периода 13-17 ноември 2016 г.
Повече от две трети (68%) от споменаванията по темата идват от традиционните онлайн медии, а останалите 32% са генерирани от социалните мрежи (Twitter, Facebook, блогове, форуми и потребителски коментари под статии).
Президентските избори са водещата тема по брой споменавания (над 25 000), следвани от оставката на правителството на Борисов (над 10 000 коментара) и националния референдум (над 4500 поста). Към края на анализирания период на фокус е предложението на БСП за прогресивния данък, което генерира 5% от коментарите.
Цецка Цачева е най-нехаресваният кандидат-президент
Цецка Цачева е най-неодобряваният кандидат-президент в социалните мрежи (87% негативни коментари). Позитивните мнения са само 2%, докато тези, които не изразяват конкретна позиция, са 11%. Председателят на Народното събрание често е определяна като „неизбираем кандидат“. Според по-голямата част от потребителите, вотът за Радев е наказателен за ГЕРБ.
Въпреки категоричната победа на изборите, Радев събира само 22% позитивни коментари. Подкрепящите го смятат, че е силен кадидат и изтъкват като позитив неговото чисто досие и лични качества. Той обаче също не е одобряван от голяма част от коментиращите (50%), които посочват като минус обвързаността му с БСП и „задкулисието“ в лицето на оръжейни лобита и външни интереси. Заемащите неутрална позиция изразяват надежди той да се „откъсне“ от БСП, да демонстрира своята независимост и да бъде по-добър президент от Росен Плевнелиев.
Изненадващо е сериозното присъствие на действащия президент в медийния разговор (17% от споменаванията спрямо 28% за Цачева и и 55% за Радев). Държавният глава получава 42% одобрителни коментари в социалните мрежи, където е определян като „по-добрият президент“ (при сравнение с Радев и Цачева).
Оставката на Борисов е втората по популярност тема
Личността на министър-председателя Бойко Борисов генерира почти същия брой коментари, колкото събира и избраният за президент ген. Румен Радев (11 500 спрямо 12 000, респективно). 44% от потребителите не одобряват оставката на правителството, а подкрепящите я са само 12%.
Премиерът получава едва 3% одобрение в социалните мрежи. 85% от споменаванията са критични спрямо 12% неутрални. Потребителите остро критикуват медийното артикулиране на апокалиптични прогнози, в случай, че Цачева загуби изборите, и определят оставката като „схема“, с която да се вземе пълната власт след приемане на мажоритарния вот. Борисов е обект на критика и заради предлагането на „неизбираем кандидат“. 8% от коментиращите пък смятат, че е безотговорно оставката да се подава в точно този момент, и че премиерът е трябвало да напусне поста си като председател на ГЕРБ.
Националният референдум, инициран от екипа на „Шоуто на Слави“, също е тема, която събира основно негативни мнения (45% от общия брой коментари). Само 20% от хората го подкрепят, а 35% запазват неутрална позиция.
Прогресивният данък, който отново беше поставен на дневен ред от БСП, е критикуван в 54% от мненията на онлайн потребителите. Според тях въвеждането му ще „унищожи наченките на средна класа“, ще прогони бизнеса от страната или ще го изпрати в сивата икономика. Предложението често е определяно и като „самоубийствен ход“ от страна на лидера на партията Корнелия Нинова. 24% от коментарите по темата одобряват промяната. Подкрепящите предложението смятат, че това е “истинската лява политика” и така се възстановява справедливостта, като изтъкват примери от други европейски страни с такъв тип облагане.
Perceptica (http://perceptica.com) е водещ доставчик на медийни анализи, част от световната компания за информационни услуги A Data Pro (http://www.aiidatapro.com). Perceptica предлага анализи на всички европейски и редица световни езици в широк диапазон от сфери, включително икономика, социология, телекомуникации, здравеопазване и потребителски стоки, като от тази година предлага и услугата Employer Branding.