Галъп: В пандемията двойно повече българи са почивали у нас, отколкото са планирали
Два пъти повече хора са почивали на родното Черноморие и българските планини, отколкото са планирали да направят това.
11,6% са планирали почивка на море у нас, а 22,2% (над 1.2 млн. души) са я реализирали. 4,3% са планирали да отдъхнат на планина у нас, 8,4% са го направили на практика.
Това показва изследване на „Галъп интернешънъл“, проведено сред 1000 българи по телефона, като равносметка на летния туристически сезон. Изследването е част от традиционната изследователска програма на „Галъп интернешънъл“, съвместно с Националния борд по туризъм.
5,1% през май планираха море в чужбина, но само 2,7% (над 150 хиляди души) са го реализирали. Това е намаление от повече от половин милион в сравнение с една средна нормална година, което явно се дължи на ограниченията заради пандемията.
Оценките за летния туризъм в България са по-скоро добри, макар очакванията да са по-високи, а конкуренцията на чужди дестинации да прави българите по-взискателни.
Половината от запитаните са виждали туристическа реклама на България в последните няколко месеца, а другата половина не са. Подобни дялове са всъщност добър атестат за достигната аудитория.
77,7%, т.е. почти автоматично, приемат, че рекламата трябва дори да се увеличава. Само 19,1% са скептични към увеличаването на рекламата като механизъм за стимулиране на вътрешния туризъм.
Като цяло, 29,7% от хората у нас твърдят, че това лято са ползвали някаква туристическа услуга – при 19,6%, които са планирали да ползват такава към началото на сезона.
Онези, които са почивали в България, в огромната си част споделят, че страната е била първи избор – 69,2%. 26,3% признават, че са искали всъщност да почиват в чужбина, но заради обстоятелствата около коронавируса се е наложило друго.
Почивалите в България, по петобална скала от 1 до 5, дават оценки по-близки до 4 по всички показатели - цени, качество и противоепидемични мерки.
Онези, които се били в чужбина, дават и малко по-високи оценки за прекарването си там. Осезаемо по-високи са оценките на теми като цени и качество на плажа и плажните услуги, както и при противоепидемичните мерки. Последното е очаквано на фона на по-строгите мерки в съседни страни.
Въпреки разликата в оценките, няма промяна в мненията за потенциала на българския летен туризъм, пречупен през личния опит – отново около 70% смятат, че този потенциал е добър или много добър.
Онези, които пък въобще не са почивали това лято, в близо половината от случаите посочват като причина, че принципно са далеч от темата, а сходен процент изтъкват финансови причини. Малко над една трета директно назовават опасения, свързани с коронавируса. Респондентите са назовавали по повече от една причина.
Очаква ни труден за туризма ни зимен сезон и вероятно още един нелек летен. Засилена вътрешна реклама и подкрепа за бранша ще е от решаващо значение за минимализиране на щетите.
----------------------------------------------------------
CATI (Computer Assisted Telephone Interviewing); национална извадка (1000 ефективни интервюта) за населението на възраст 18+ г. 02-06.10.2020 г. 1% се равнява на около 57 хил. души (по официални данни). Абсолютна максимална грешка ±3.1 при 50% дялове.