Електронната платформа за цените не е кухненско ренде, за да се представя на маса
Всички потребители тръпнем от седмици в очакване на електронната платформа за цените на храните и сме леко разочаровани, че нейното представяне ще е първо на маса и сред тесен кръг от хора, за които не е предназначена, но нейсе.
А сега сериозно. Малко размисли на глас за нейните потенциални плюсове и минуси:
ПЛЮСОВЕ
+ Информираност.
Всяко нещо, което води до по-висока степен на информираност на потребителя, заслужава да бъде поощрено. За това Платформата получава голям плюс.
+ Мащабност.
Още един плюс за териториалния обхват на Платформата. Ще сравняваме цените на доматите по света и у нас. Да знаеш да се радваш или да тъжиш, че си потребител в България. Или както висшите държавни чиновници казват гордо по телевизора – да пазаруваш от ИГРАЧИТЕ на пазара.
+ Добросъвестност и професионализъм.
Плюс и за договореното с търговците да качват цените си в Платформата на добра воля. Спестяваме от армия чиновници, които да тичат от магазин на магазин. Или извън България няма да е точно така? Както и да е. Важно е, ако се установят разлики в цените на Платформата и тези в магазина, да не бързате да глобявате търговците и да им се заканвате. Ще развалите договореното! Може несъответствието да се дължи на бъг в Платформата или да е причинено от обикновена техническа грешка. Последното ме подсеща да попитам, ако тези разлики в цените са по вина на собственика на Платформата, кой ще глобяваме в този случай?!
За други плюсове не се досещам, но ще добавя веднага, ако някой ми ги подскаже.
МИНУСИ
- Уязвими потребителски групи.
Добре де. Нали държавата щеше да е безкомпромисна към нелоялните търговски практики и най-вече към тези, които са насочени към уязвимите категории потребители?! А сега се прави същото. Как пенсионерите и бедните хора по села и паланки ще цъкат в интернет, за да видят актуалните пазарни цени?! Веднага да се направи хартиено издание на Платформата, което да се разпространявано безплатно от Български пощи до всяко кътче на Родината.
- Антиконкурентен потенциал.
Докато КЗК тършува офисите и компютрите на „играчите“, за да открие доказателства за уговаряне на цени, вие, с нашите данъци, им направихте платформа, през която легално да обменят информация и да си правят безплатна реклама.
Минус за възможното антиконкурентно проявление на Платформата.
Но да дадем време на Платформата и едва тогава да теглим чертата под горните плюсове и минуси. Дано се окаже нещо добро за българския потребител.