OffNews.bg

Законът за пътищата на ГЕРБ връща катаджиите в храстите

Внесеният от ГЕРБ Закон за движение по пътищата вече започва да се гледа от комисии и вероятно скоро ще мине в зала. Очаква се предложените от ГЕРБ промени, които целят да намалят жертвите на катастрофи по пътищата, да бъдат приети от мнозинството. 

А промените на ГЕРБ включват четири основни неща - да се премахнат знаците пред камерите, да бъде променена Наредбата за алкохол и наркотичните вещества, катаджиите да не са на мястото, където се заснема с мобилни камери и да се санкционират собствениците, предоставили автомобила си за управление на водачи без книжка или употребили алкохол и наркотици.

Най-дейният депутат от предишното Народно събрание от гражданската квота на Реформаторския блок Петър Славов, който имаше най-много внесени законопроекти в парламента, коментира новия закон на ГЕРБ за пътищата така: 

Шумно заявените "сериозни" промени "Войната По Пътищата" в Закона за движението по пътищата, всъщност представляват 2 параграфа, явно писани ударно и набързо.

Това, което веднага прави лошо впечатление (и която промяна не се коментира въобще в мотивите) е, че е премахнато изискването в чл. 165, ал. 1, т.1, катаджиите да се обозначават ясно, когато извършват контрол по този закон.

Иначе казано, добре познатата ни и не особено "европейска" практика, катаджии да се крият из храстите и от "засада да изненадват" нарушителите, се връща. Да не говорим, че подобни действия, особено при натоварен трафик, са изключително опасни, създават задръствания и често сами по себе си стават предпоставка за възникване на ПТП.

Останалите промени, свързани с налагането на принудителна административна мярка "прекратяване на регистрацията на МПС на собственик" на практика, почти нищо не променят. Тази санкция бе въведена в 43-ия Парламент и при приемането й не веднъж обръщах внимание, че тя няма да заработи. Просто, защото много от движещите се МПС са собственост на лизингови компании или фирми и очевидно, те не се управляват от тях, а текстът предвижда, именно собственикът да управлява автомобила, за да бъде санкциониран. Предлаганата сега "козметика" в тази разпоредба, едва ли ще промени нещо съществено и системните нарушители вероятно пак ще си останат безнаказани.."