6 000 деца са загинали при катастрофи в ЕС за 10 години

Детската смъртност по пътищата в Румъния е десет пъти по-висока, отколкото в Норвегия, Кипър и Швеция

OFFNews 27 септември 2022 в 11:50 809 0

дете

Снимка pixabay

За България в доклада се посочва, че броят на загиналите деца на пътя се е увеличил от 14 през 2016 г. до 25 през 2021 г.

Над 6000 деца до 14-годишна възраст са загинали при катастрофи в ЕС за последните десет години (в периода 2011-2020 г.). Това показва доклад на Европейския съвет за транспортна безопасност (ETSC). 

Оттам призовават за възобновяване на действията и набелязване на конкретни цели за защита на децата, участващи в движението по пътищата.

От доклада е видно, че: 1/3 от децата, жертви на пътни инциденти до 13-годишна възраст, са пешеходци; половината от децата, жертви на катастрофи до 13-годишна възраст, са пасажери в автомобили; 20% от смъртните случаи сред деца над 14-годишна възраст са мотопедисти, повечето от които са момчета.

За България се посочва, че броят на загиналите деца на пътя се е увеличил от 14 през 2016 г. до 25 през 2021 г. Една от причините за това е катастрофата на магистрала "Струма" през 2021 г., в която загинаха 8 деца.

ETSC отправя близо 40 препоръки към националните правителства и ЕС, като една от тях е за безопасни велосипедни и пешеходни маршрути до училищата. Според проучването само седем страни в Европа съобщават, че са определили задължителни по-ниски ограничения на скоростта около училищата.

Посочва се, че пътищата около детските градини и ясли трябва да бъдат проектирани за движение с 30 км/ч и малък обем трафик. Ограничението на скоростта по подразбиране следва да е 30 км/ч дори когато тези критерии все още не са постигнати и ETSC призовава ЕС да направи това официална препоръка.

Въпреки значителния напредък в безопасността на автомобилите през последните години, при почти половината от смъртните случаи сред деца по пътищата става дума за малолетни, пътуващи в автомобили. Данните за правилното използване на детски столчета в автомобилите в целия ЕС са ограничени, но проучванията показват, че неправилното използване продължава да бъде значителен проблем.

От 1 септември 2024 г. на пазара в ЕС могат да се продават само детски столчета, отговарящи на нов стандарт – UN "R129". Те са с по-безопасен дизайн и могат да бъдат оборудвани единствено със система ISOFIX, което намалява рисковете от неправилно монтиране. Осигуряването на точки за закрепване ISOFIX е задължително за новите автомобили в ЕС от 2014 г. насам. От ETSC заявяват, че по-безопасните столчета, обратно на посоката на движение, трябва да бъдат задължителни до навършване на четири години. Детските столчета трябва следва да подлежат на намалени ставки на ДДС, според Европейския съвет за транспортна безопасност.

ETSC призовава за задължителни теоретични и практически обучения, както и практически изпит за придобиване на свидетелство за управление на мотопед. Оттам предупреждават, че 16 европейски държави позволяват на деца на възраст 14 или 15 години да карат мотопед въпреки препоръчителната минимална възраст в ЕС от 16 години.

20% от смъртните случаи сред деца над 14-годишна възраст са мотопедисти, повечето от които са момчета. Според ETSC минималната препоръчителна за ЕС възраст от 16 години за самостоятелно шофиране на автомобил не трябва да се намалява.

Според проучването има големи разлики между отделните държави по отношение на безопасността на децата. Детската смъртност по пътищата в Румъния е десет пъти по-висока, отколкото в Норвегия, Кипър и Швеция. Там, където детската смъртност по пътищата е относително ниска, смъртността по пътищата за останалата част от населението също е относително ниска и обратно. 

"Загубата на дете в пътен инцидент е трагедия, която никое семейство не бива да преживява. Въпреки че в някои части на Европа броят на смъртните случаи сред деца по пътищата е 0, предстои да се извърви дълъг път", коментира Антонио Авенозо, изпълнителен директор на Европейския съвет за безопасност на транспорта.

Според него осигуряването на безопасни за децата градове започва с прости неща - по-ниска скорост и улици около училищата, например. "Но ако наистина искаме да намалим трагедията, предизвикана от стотиците смъртни случаи на деца всяка година, трябва също да препроектираме нашите градски пространства, за да отделим децата от бързо движещите се превозни средства и да им дадем място за игра и движение", заяви Авенозо. 

Пълният доклад „Намаляване на смъртните случаи сред деца по европейските пътища“, публикуван като част от програмата на ETSC „Индекс за ефективност на пътната безопасност“, може да бъде открит на сайта на Европейския съвет за транспортна безопасност: www.etsc.eu/pinflash43

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови