Цветан Алексиев, изпълнителен директор на Сирма Груп Холдинг, разказва за решенията на софтуерната компания в областта на медицината и как е-здравеопазването може да помогне в сегашната криза
ВЪПРОС: Електронното здравеопазване придоби особена актуалност през последните седмици във връзка с пандемията от Covid-19. Според вас как то може да спомогне за справяне с кризата?
ОТГОВОР: Данните и информацията са изключително ценни в наши дни. По принцип всяко добро решение може да се реализира, само ако се изходи от точни данни и добра информация. Здравеопазването не прави изключение – напротив. В условията на пандемия наличието на точни данни би помогнало на държавните организации да реагират по най-правилния начин, а на хората да се страхуват по-малко и да получат по-адекватна медицинска помощ.
За съжаление ситуацията в България не е такава. Виждате как се налага в последния момент да се разработват регистри, да се търсят средства за набавяне на информация. Липсата на технически средства като електронно здравно досие, електронна рецепта. електронно направление, регистри и т.н. пък поставя хората в незавидната ситуация да не могат да получат добра грижа за здравето си в тази криза.
ВЪПРОС: Какъв опит има Сирма в областта на здравните технологии?
ОТГОВОР: Сирма работи от много време в предоставяне на технологични решения и продукти за здравеопазването и науките за живота. Приложението Diabetes:M е в Tоп 5 на световните продукти за управление и мониторинг на диабет. Друго наше приложение MPI-2, разработено в сътрудничество с професор др. Роджър Ингам от Университета на Калифорния, Санта Барбара, САЩ e предназначено за лечение на говорни дефекти, в частност заекване. Medrec:M – създаденото от нас електронно здравно досие продължава серията от продукти, ориентирани към крайния потребител. За клиниките и лекарите пък имаме решения за телемедицина, които позволяват на лекарите да предоставят онлайн консултации, проследяващи и контролни прегледи.
В областта на науките за живота Сирма АИ (осъществяваща бизнес като Ontotext) продава технологии на огромни фармацевтични гиганти като Астра Зенека и Новартис. Току що подписахме сделка с голяма болница в САЩ отново за решение в областта на изкуствения интелект. В края на март пък подписахме със Shenzhen AIVLD Technology, Китай отново за решение в този сектор.
ВЪПРОС: Бихте ли разказали повече за дигиталния медицински картон Medrec:M, който представихте наскоро? Какви са неговите предимства?
ОТГОВОР: Medrec:M е най-новият продукт на Сирма в областта на здравеопазването. В момента той позволява записване на витални здравни параметри и симптоми и комуникирането им с лекар. Много лесно и удобно потребителят на Medrec:M може да изпрати линк, през който дава временен достъп до медицинските си данни на лекар, с който иска да се консултира. Само няколко дни делят потребителите ни от версия 2.0 за Android, в която ще могат да записват и споделят с лекар и документи свързани със здравето им – изследвания, рецепти, епикризи и т.н. Ние вярваме, че данните са ключът към правилната диагноза и успешното лечение.
Medrec:M, също така осигурява канал за комуникация със здравните власти – възможност потребителят да предостави анонимна информация с цел оценки и предвиждания, свързани със здравословното състояние на населението. Да се участва на доброволен принцип в анкети и проучвания за преход към по-добро здравеопазване.
И отново ще останем верни на себе си, включвайки върхови технологии в продуктите си. С помощта на изкуствен интелект ще се грижим потребителите да са по-добре информирани и ще асистираме на лекарите за по-добро диагностициране и лечение. Изкуствен интелект ще следи за опасни състояния и ще предупреждава за тенденции в изменението на важни здравни показатели в по-дълги периоди от време, които иначе биха останали незабелязани.
ВЪПРОС: Споменахте, че Сирма е създател на едно от най-популярните в света мобилни приложения за болни от диабет. Какви проблеми може да реши то в сегашната ситуация?
ОТГОВОР: Диабетиците са сред най-уязвимите групи от COVID-19. Възможността да комуникират данните си с лекар, без да се излагат на заплаха, посещавайки лекарски кабинети и клиники може да бъде животоспасяваща в условията на пандемия. Ето защо Сирма предостави възможността Diabetes:M да бъде използван безплатно за времето на кризата. Diabetes:M има над 1 млн. потребители в целия свят и изключително висок рейтинг, позициониращ го като едно от най-добрите приложения за диабетици в света. Предстои съвсем скоро да интегрираме Diabetes:M и Medrec:M, с което ще станем едни от най-сериозните играчи в света в областта на събиране и комуникиране на медицински данни (medical records).
ВЪПРОС: Електронното здравеопазване изисква цялостен подход, който да обедини множество играчи - държавата, болниците, лекарите, софтуерните компании. Какво трябва да направи държавата за да се ускори процесът?
ОТГОВОР: Преди няколко месеца посетих Турция с цел да се запозная с тяхната система за електронно здравеопазване. Те са работили може би около десет години и са постигнали наистина впечатляващи резултати. Научих много, разбира се и като истински ИТ човек си казах, че някои неща може да се направят „много по-яко“ . Но научих и нещо много важно – електронно здравеопазване не може да се направи без изключително силна политическа воля. Воля включително да се нарушат значителни бизнес интереси. Когато в Турция са въвели електронното здравеопазване, са успели да направят такива спестявания и да затворят толкова врати, през които са изтичали огромни средства не по предназначение, че са направили 85% от лекарствата да се реимбурсират от държавата. Само от това, че са спрели кражбите!
ВЪПРОС: Как виждате бъдещето на е-здравеопазването и как сегашната криза ще ускори този процес?
ОТГОВОР: Планове за електронно здравеопазване се правят от много време. Общо взето като основни системи е ясно какво трябва да се направи. Ако трябва още веднъж да се съберат експерти от системата на здравеопазването и хора от ИТ индустрията и да се очертаят рамките. Има определен системен интегратор в Министерството на здравеопазването – Информационно обслужване АД. Трябва да се приложи системен подход, ако трябва на по-малки стъпки, но да се виждат резултатите. Оттук нататък трябва да се определи бюджет, ако няма вече определен. И Информационно обслужване, ако има нужда от привлечен ресурс, да пусне процедури по Закона за обществени поръчки за работа по отделните задачи.
Кризата е добър катализатор за това, защото се появява обществен натиск. Общо взето откъм ИТ системи ни завари по „бели гащи“ . Вижда се, че трябва да започнат да се случват неща. Но и много голямото бързане е лош съветник. Трябва да има добра основа, да се вложи достатъчно мисъл и всичко да се прави по правилата. Тогава ще бъдем успешни.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Люгер Химарс
Борисов обяви покойния Алексей Петров за баща на сглобката
briton
Строят буферни паркинги по трите линии на метрото
нещото
Борисов обяви покойния Алексей Петров за баща на сглобката
Constanza
Разузнаването на САЩ: Путин не е наредил смъртта на Навални