Когато шестицата от матура не е равна на... шестица от матура, или как СУ привилегирова едни ученици за сметка на други

Александра Маркарян 01 юни 2022 в 07:45 50219 7

Сградата на Ректората на Софийския университет в центъра на столицата

Снимка OFFNews архив

Сградата на Ректората на Софийския университет в центъра на столицата

Възможно ли е да сте лауреат от олимпиада и да не успеете да се класирате в желаната специалност в университет, защото друг е с предимство? Или шестицата ви от матура да не е равна на шестицата от матура на друг кандидат-студент, защото той е завършил еди-какво-си училище, а вие сте си избрали не толкова "елитно"? Да, не само, че е възможно, а е самата реалност в Софийския университет тази година.

Къде е проблемът?

В начина, по който се формира балът за прием в редица специалности. Взема се оценката от държавния зрелостен изпит (ДЗИ) по даден предмет, който обаче се умножава по различни коефициенти в зависимост от това дали този предмет е изучаван като профилиращ в училище, или е изучаван в общообразователната подготовка. Какво значи това? Ако учите в профилирана гимназия, може да си изберете математика за профилиращ предмет и да държите втора задължителна матура (първата е по български език и литература за всички, независимо от вида училище) по математика. Но ако учите в професионална, нямате шанс за това. Защо? Защото учите специални предмети и държавният ви изпит е за придобиване на професионална квалификация по професията, която сте учили в училище. И ако решите да кандидатствате например с математика и държите допълнителна матура по математика, коефициентът, по който ще се умножи оценката ви ще е по-нисък от коефициента, по който ще се умножи оценката на училия математика като профилиращ предмет.

Пример

Харесали сте специалност "Софтуерно инженерство" в СУ. Може да кандидатствате с кандидатстудентски изпит на Софийския университет или с матура. Във втория случай балът се образува по следния начин: взема се оценката от матурата по математика или информатика и се умножава по 3,25, ако сте учили съответния предмет като профилиращ във втория гимназиален етап (11. и 12. клас). Ако предметът не е бил профилиращ, а сте го учили в общообразователната си подготовка, оценката се умножава по коефициент 2,5. И в двата случая се прибавя оценката по математика от дипломата за средно образование. И така ако оценката от матурата е 5,00 и имате шестица в дипломата, в първия случай балът ви ще е 22,25, а във втория - 18,5 въпреки същите изходни оценки.

Еднаква по статут, но не и по трудност: как ''тайна'' матура даде предимство на шепа зрелостници пред останалите

Профилираните гимназии са привилигеровани не само по отношение на професионалните, но дори спрямо кандидатстващите с приемните изпити на Софийския университет. Оценката от изпита по математика се умножава по коефициент 3 и ако вземем същите оценки, балът става 21.

Аналогично е положението и с други специалности. Например решили сте да кандидатствате "Молекулярна биология", ви трябва матура по биология. Ако предметът е изучаван като профилиращ, оценката се умножава по коефициент 3. Ако е изучаван в общообразователната подготовка, коефициентът е 2.

Проблем няма там, където изискуемата матура е общата за всички - по български език и литература. Например ако сте решили да се преборите за "Право" или "Международни отношения", ще ви трябват оценката от матурата по български и тя ще бъде умножена по коефициент 3, каквото и училище да сте завършили, и общият успех от дипломата за средно образование.

Ако сте избрали "Стопанско управление", също няма да имате проблем. Там има различни коефициенти, но не и неравно третиране на кандидатите по вид училище. С коефициент 3 се умножават изпитът на СУ по математика и матурите по математика, информатика, география, предприемачество, информационни технологии. С коефициент 2 - оценките от държавни зрелостни изпити, които се намират малко по-далече от профила на кандидатите, които търси Стопанският факултет: по български, история, физика, химия и чужди езици.

Лауреатите

Ако описаното дотук поражда въпроси, още по-озадачаващо е третирането на гордостта за всеки випуск: учениците лауреати от национални и международни олимпиади; момчета и момичета, които са блестящи в знанията си, доказали са го в национална или международна конкуренция и в повечето випуски се броят на пръстите на едната ръка. Е, на тях им се признава оценка Отличен (6) от съответния конкурсен изпит, съгласно утвърдените със заповед на министъра на образованието Правила за организиране и провеждане на ученическите олимпиади и на националните състезания в държавните, в общинските, в частните училища и в чуждестранните училища на територията на Република България.

С други думи, ако се върнем на примера с математиката, шестицата им ще се умножи по 3 и ще имат по-нисък бал от завършилите езикови гимназии с профил "Математика"/"Информатика" кандидат-студенти, чиято шестица ще се умножи по 3,25.

"Излиза, че дори да изкара оценка 6.00 на национален кръг на национална олимпиада или на някоя международна, синът ми пак ще е с по-нисък бал от децата от профилирани гимназии. Това вече е дъно на дъното", коментира ядосано пред OFFNews майка на гимназист и учител и сравни правилата с "дискриминация на черни и бели".

"Друга тотална несправедливост е фактът, че въпросните оценки на олимпиадите се завишават изкуствено за момичетата и момче с 400 изкарани точки се приравнява на момиче с 60 т, само защото второто е момиче", допълва тя.

Жената пише до националния омбудсман Диана Ковачева през април, но отговорът е разочароващ. Ковачева признава, че са постъпили и други жалби и запитвания на ученици, учители и родители заради балообразуването, но отказва да се намеси. В изложението си пише, че отправила препоръка към министъра на образованието за изясняване на правилата, но че "съгласно Закона за висшето образование висшите училища се ползват с автономия, която включва академични свободи, академично самоуправление и неприкосновеност. Автономията на висшето училище не може да се нарушава чрез намеса в дейността на училището, освен в случаите, изрично посочени в закон. Както разбирате, намесата в случая е извън нормативно установената компетентност на омбудсмана".

Някой обаче може и това е Комисията за защита от дискриминация, която, ако бъде сезирана или се самосезира и излезе с решение, че е налице дискриминация, може да издаде задължително предписание за промяна на правилата.

Отговор от СУ

Потърсихме Софийския университет с въпроси, като дадохме конкретни примери за неравно според нас третиране на кандидати, завършили профилирани и професионални училища.

Оттам ни разясниха правилата си за прием, но де факто нито потвърдиха, че има проблем, нито поеха ангажимент за решаването му. Отговорът им гласи:

"Държавните зрелостни изпити (ДЗИ), които участват в балообразуването с по-висок коефициент, са задължителните ДЗИ (независимо от вида на училището – за професионална или профилираща подготовка). Задължителните ДЗИ са две за всички видове училища и се полагат от всички зрелостници, с което получават и диплома за завършено средно образование.

Държавните зрелостни изпити, които участват в балообразуването с по-нисък коефициент, са допълнителните ДЗИ. На тях зрелостниците могат да се явят по желание и не са задължителни за завършването на средното образование и получаването на дипломата. (Именно такива обаче полагат завършилите професионални училища, защото задължителните държавни изпити са два - по български език и литература и за професия. Те нямат избор - ако искат да положат матура по общообразователен предмет, различен от българския, трябва да държат допълнителна матура, тоест по желание. Да, дипломирането им в училище не зависи от третата матура, но приемът им в СУ - да - бел. ред.)

При образуването на състезателния бал за голяма част от специалностите в Софийския университет е предоставена възможност за избор между алтернативни компоненти – ДЗИ, кандидатстудентски изпит по съответен предмет, признати оценки на лауреати и първенци на международни и национални олимпиади и състезания и др. При наличие на повече от една балообразуваща оценка по даден предмет за формирането на бала за специалността се взима по-високата. Ако нямат оценка от ДЗИ за дадена специалност, кандидатите могат да се явят на кандидатстудентски изпит (в примера с математиката обаче видяхме, че дори и с изпит балът е по-нисък от този на завършил профилирана гимназия при равни други условия - бел. ред.). Ако имат оценка от ДЗИ за дадена специалност и се явят и на кандидатстудентски изпит, състезателният бал ще се формира с по-високия резултат.

За почти всички специалности на Софийския университет са дадени всички възможности за образуване на състезателен бал с оценки, които кандидатите имат (ДЗИ) или ще получат на кандидатстудентските изпити.

За специалностите от регулираните професии („Право“, „Медицина“, „Фармация“) балообразуването е регламентирано в държавни наредби и приемът на студенти се осъществява само по този ред.

За специалностите в Юридическия факултет са приложени разпоредбите на Наредбата за единните държавни изисквания за придобиване на висше образование по специалността „Право“ (ПМС № 92 от 20 май 2022 г.).

Оценките на лауреатите и на първенците от международни и национални олимпиади се признават като резултати от съответен кандидатстудентски изпит и участват в балообразуването с коефициент 3. (И този коефициент е по-нисък в дадения неколкократно пример с математиката и приема във Факултета по математика и информатика).

Формулата за балообразуване в специалност "Софтуерно инженерство" на Софийския университет, публикувана на сайта му.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

1000

7

dpa-offnews

06.06 2022 в 21:55

(Продължение на долния коментар) Който не разбира защо при изпита по български език профилирания и общо образователния изпит тежат еднакво, а на изпита по математика общообразователния и профилирания изпит тежат различно, няма доверие в МОН.

От друга страна в края на 10ти клас на учениците трябва да им е ясно кои предмети им се удават повече и да наблегнат именно на тях в края на средното си образование. Входът за университетите е съобразен по някакъв начин за всяка специалност с тези интереси. Ако някой иска да следва в НАТФИЗ, но е профилирал математика, явно ученикът е всестранно надарен и никакви изпити не могат да му се опрат.

ПС: При положение, че ограничението от 1000знака/коментар може да бъде заобиколено лесно, за постигане на каква цел служи това ограничение?

1000

6

dpa-offnews

06.06 2022 в 21:52

Матурите по матаматика са две:
- задължителна, трудна, тя е за Профилирана подготовка и може и трябва да се полага, когато математиката е профилиран предмет
- по избор, лесна. Тя може да се полага от всеки, стига да няма профил математика.

Софийският университет признава трудния и лесния зрелостен изпит с различна тежест (коефицент). Поведението на СУ е разбираемо.

Неразбираемо е, защо учениците нямат право на избор да се явят на лесна или трудна матура и за постигане на каква цел служи забраната ученик да не може да се явява на трудна матура. Тази забрана е форма на прилагане на сила (от МОН), а институциите могат да прилагат сила, само когато силата е подходяща за постигане на някаква легитимна цел.

Парадоксът е, че според https://mon.bg/bg/101027 има профилирана подготовка по български език и оценките от матурите по обща и по профилирана подготовка се вземат с еднакъв коефициент за този предмет по изброените специалности. Втори коментар следва, че тука 1000 знака ги изчерпах.

22548

5

dolivo

02.06 2022 в 17:19

айде край тоя комунизъм, има си причина да има елитни училища - изкарват по добри кадри.

да са мислили родителите по рано.

възможностите са там, ако не си успял да се класираш и да изкараш конкуренцията в елитна гимназия, ами си поцъквал телефон в селската и искаш след това класация по същия начин, кой ти е виновен?

айде моля ви се.

1006

4

Logic99

01.06 2022 в 13:52

Значи не знам кой индивид я е писал тази статия, обаче, без да обиждам никого, смея да твърдя, че не си направил труда да се информира ни най-малко, само е копирал коефициентите от различните изпити. Откъде-накъде недоволните майки решават кое е справедливо и кое - не? Наясно ли сте, че материалът, който се изучава по профилиращата математика е в пъти по-труден от този по общообразователната, буквално се изучават неща от университета, съответно и матурата на профилираната следва да е с по-висок коефициент. СУ не са глупави, не привилегироват никого, просто знаят какво се изучава по различните математики. КСИ от своя страна също е на общообразователната подготовка с няколко задачи от профилираната, но шанс да се изкара 6,00 със знанията от ООП, всичко си е справедливо!

1005

3

Joy

01.06 2022 в 13:26

Освен казаното досега, искам да допълня и че въпреки коефициента от 3,25 за профилираната матура, балът от първата графа не може да надхвърли 18. Тоест, ако изкарате 5,54 и нагоре на профилираща матура по математика и имате 6 в дипломата, балът ви ще бъде максимум 24.

1000

2

SD

01.06 2022 в 11:10

Учениците от ВСИЧКИ гимназии, които изучават математика в избрания профил, имат право да се явят на матура по Мат за профилираща подготовка. Материалът там включва изучаваното в 11 и 12 клас и това е много по-труден изпит. Другата възможност е да сте учили математика до 10 клас, после пак може да се явите на матура по желание, но тя е върху ООП материала (общообразователна подготовка до 10 клас). Много ясно, че тези с по-сложната матура трябва да имат по-висок коефициент. По-скоро ме озадачава, че приемният изпит и лауреатите от олимпиади нямат същия коефициент като профилиращата матура, това наистина е несправедливо.

И не е вярно, че само втората матура носи висок коефициент. Всяка матура върху профилиращ материал (до 12 клас) я носи. Ако сте били в профил Физика+Мат и сте избрали II матура по физика и III по математика, то мат пак е с висока тежест, защото сте я учили в профила и ще се явите на тази за профилираща подготовка.

110

1

Перпендикуляр

01.06 2022 в 09:36

Двете години "профилиращо обучение" са изпълнени с учебен материал, който натоварва наистина много учениците и е правилно да бъдат оценявани с по-висок коефициент. Тяхната матура е много по-трудна от тази на учениците по общообразователната програма. Време е тази уравниловка да се премахне.
 
X

Топлофикация подари 200 милиона на Ковачки