Европейският потребителски център със съвети как да пазаруваме безопасно онлайн

OFFNews 19 април 2024 в 10:25 671 0

онлайн пазаруване

Снимка Getty Images

Пазаруване

Европейският потребителски център-България публикува съвети как да пазаруваме безопасно онлайн след редица оплаквания. 

Оттам дават пример за нередност при пазаруването: Електронният магазин е на словенски, чешки или румънски език; адресът, който е даден за контакти, е в Италия, но стоката пристига от Азия, без уточнен подател. Седмица-две по-късно линкът на уебсайта вече не се отваря.

От ЕПЦ-България обясняват, че такъв е профилът на много оплаквания, които получават по телефон или по имейл в последно време.

Най-често жалбите са от жени от различни краища на страната и на различна възраст. Това, което ги обединява е, че са видели рекламата на даден сайт в социалните мрежи, направили са поръчка на атрактивни дрехи, но след това получават различни по брой и вид продукти - най-често блузи, с изключително ниско качество.

Заради това от ЕПЦ-България обръщат внимание на знаците, които може да подскажат, че сайтът за онлайн продажби не е достатъчно коректен и е по-добре да се въздържаме от поръчки: 

"Задължиха ме да поръчам 4 артикула"

Чрез реклама от социална мрежа потребителка попада на нов онлайн магазин. Харесва си рокля за специален повод на изключително изгодна цена. При други онлайн продавачи подобни продукти струват поне 2 или 3 пъти повече. За да поръча каквото и да е от сайта обаче, потребителката трябва да купи общо поне 4 продукта.

От Европейския потребителски център обясняват, че е възможно да има отстъпка при поръчване на повече артикули или комбинация от 2 или повече стоки, но това не бива да се превръща в изрично задължение да се пазарува от даден сайт. В случай че изискването е безпрекословно, то потребителят трябва да се замисли дали има нужда от тези продукти. 

"Получих спам в червено"

Друга потребителка получава потвърждението за поръчката в спам папката на своя имейл с изрична индикация за опасност, маркирана в червено. Въпреки това, тя отива до офиса на куриера и си взима поръчката.

"Обикновено нашите пощи идентифицират достатъчно добре опасностите и ни дават сигнал за това - най-често, пращайки подателя в папка СПАМ на имейла. В такива случаи много често става дума за фишинг имейли/линкове или други опити на злонамерени податели да ни навредят", посочват още оттам. 

Друг знак, че може да има нещо нередно при една подобна продажба, е, че търговецът ни изпраща информация за движението/проследяването на стоката от различни имейл адреси, които нямат нищо общо с домейна на сайта, от където сме пазарували.

Така потребителят освен че рискува да загуби пари с некачествени продукти, рискува и да зарази компютъра или телефона си.

Без телефон и имейл адрес

Знак за това, че даден сайт не е коректен, е и липсата на контакти - телефон и имейл. От ЕПЦ дават пример със сайт, при който след поръчка, потребител не може да върне продукта, той като няма възможност за попълване на формуляр, липса телефон и имейл адрес. 

Всички търговци в Европейския съюз са задължени да предоставят контакти като имейл поща, телефон и физически адрес на уебсайта си, за да може потребителят лесно да се свърже с тях. Необходимо е да има и данни за компанията, както и къде е регистрирана. Когато става дума за продавач в трета държава, това не е задължително.

От ЕПЦ съветват потребителите да проверят продавача и ако е необходимо - да се свържат с него за допълни въпроси, преди да направят поръчка.

"Много често некоректни лица, които продават стоки онлайн, остават празно място там, където трябва да има информация за фирмата и нейните контакти. В други случаи текстът, който обяснява къде е регистриран търговецът, е на език, съвсем различен от този, на който е останалата част от информацията за продуктите на сайта. Понякога е сложена картинка с името на фирма, вместо то да бъде изписано като част от целия текст, и така по-трудно се улавя като грешка или измама от търсачките в мрежата", обясняват от Европейския потребителски център. 

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови
X

Топлофикация подари 200 милиона на Ковачки