Александър Станишев е сред най-добрите млади родни оператори в момента, като зад гърба си има заснети редица сериали, филми и реклами, част от които „Хъшове“ (2009) и „Аварийно кацане“ (2010), „Стъклен дом“ и „Под прикритие“.
През 2012 г. филмът „Вяра, любов и уиски“, който той снима, грабва отличието за операторско майсторство от фестивала "Сламданс" в САЩ.
Тази година Станишев беше специален гост на софийското издание на фестивала за независимо кино SΟ Independent с филма си "Докоснати от огъня", който направи своята премиера за България. Свързахме се с него, за да поговорим за филмите, разбира се, тежестта на операторството, пиратството, трудно ли се оцелява в България с кино и всичко, което се случва зад обектива на камерата.
Как реши да се занимаваш с операторство, повечето хора си мечтаят да са режисьори, актьори, сценаристи дори?
Аз съм си киноман от малък. Гледах всичко, което излизаше по кината и по видеотеките. В един момент се запитах: какво ли би било да снимаш филм? Кое ми е най-интересното в един филм? И тъй като имахме една видео камера, разбрах, че това е движението на тази камера и да гледаш през визьора. Все едно си гледаш филм, но ти си избираш какво да има в него. А режисьор или актьор ми се струваха и продължават да ми се струват плашещи професии: все пак аз бях едно доста срамежливо дете и вътре в себе си все още съм.
Снимал си някои от най-известните български телевизионни, а и филмови продукции, как започна всичко, чрез късмет или упорит труд?
Мисля, че късметът изигра огромна роля при мен. Аз не смятам, че съм особено трудолюбив, но когато нещо ми е интересно, го преследвам до край. Така че по-скоро с отдаденост и късмет и чрез хора, които са ми повярвали и дали шанс.
Разкажи ни за работата си по тях, някакви интересни моменти, забавни случки?
Интересни моменти винаги е имало, то и за това се радвам, че се занимавам с това! Една интересна случка беше, как на едни снимки преди много години изведнъж се появи Сергей Станишев. Случайно минавал. И аз веднага усетих, че ще искат да ни запознаят и се скрих. В един момент целият екип започна да ме търси: “и ние си имаме Станишев, ей сега ще Ви го доведем”… Е, накрая ни запознаха, не болеше. Добре, че не се казвам Сидеров, че иначе…
Александър Станишев и Кейти Холмс на снимките на "Докоснати от огъня".
Сега гостуваш на фестивала SO Independent с филма „Докоснати от огъня“, който е американска продукция с участието на Кейти Холмс– какво можеш да ни разкажеш за него, за процеса на работа?
В Щатите прекарах 5 месеца за снимките на този филм. Процесът беше много интензивен и изтощителен, живеехме с филма. После спирахме за няколко седмици и пак започвахме. Филмът е базиран на личната история на режисьора, който има биполярно разтройство. Така че процесът беше много биполярен: с много емоции в целия спектър. Снимахме го аз и жената на режисьора Кристина Николова, която роди дете на последния снимачен ден от основния период. И докато с Пол снимахме финалната сцена на филма, една кола чакаше, готова да го изстреля към болницата. Свършихме снимки, той се качи в колата и тя роди след 1 час. Меко казано беше напрегнато!
Къде ще можем да го гледаме след края на фестивала, от интернет платформа, от твърд носител?
Филмът излиза февруари по кината в Америка и Канада и след това, надявам се, ще стигне и до кината тук. По-натам със сигурност ще има и ДВД и онлайн разпространение.
Какво е мнението ти за пиратстването на филми, музика, игри, книги?
Аз лично нон-стоп си купувам и филми, и музика, и ходя на кино. Случва се да си свалям и пиратска музика, и филми, но ако нещо много ми хареса, после си го купувам. Вярвам, че авторите трябва да получават пари за труда си. Особено напоследък, както сме зарити от много музика и всякаква визуална продукция, всяко нещо, което се открои, има нужда от стимулиране. Друг е въпросът, че в България хората са бедни и трудно могат да си позволят да плащат за всичко. Така че в такива ситуации е по-добре все пак да имаме достъп, макар и пиратски, до хубава музика и филми. От тук нататък всеки сам трябва да си намери баланса, кога и как да дава пари за изкуство според собствените си възможности.
Ако можеше „да си дръпнеш кола“, би ли?
Не бих, но и не съм съвсем съгласен с аналогията, че пиратсвото е кражба. От авторите на изкуство понякога много повече “крадат” големи компании, промоутъри и разпространители, отколкото някой беден българин. Ситуацията е много сложна и крайни позиции от рода на тази на Ларс Улрих преди години за Напстер не ми харесват. Също така и не разбирам хора, които никога не ходят на кино, а теглят всичко от пиратски сайтове. И когато искат да отидат на концерт, пробват да влезнат с покани или с “нещо не може ли да измислим?”
Работил си много и извън България – какви са приликите и разликите между снимането тук и в чужбина, между чужденците и нас?
Основните разлики са в манталитета. На запад всичко е система, дори и в делничния живот хората обичат да спазват правилата и в повечето случаи това работи. В България много-много правилата не ги обичаме. Всеки е сам за себе си, гледа да изпревари, да предреди, правилата в нашата система понякога само създават хаос.
Друга разлика е отношението: “Няма как да стане”. А там е: “Дайте да видим как да стане”. Много хора казват, че нашият негативизъм е в следствие на бедността. Но аз все по-често се убеждавам, че бедността е следствие на негативизма и на отношението “аз да се оправя някак, другите след мен да му мислят”.
Ако имаш възможността да останеш да живееш и работиш тук и да идеш зад граница, кое ще избереш?
Засега тук ми е добре. Защото въпреки този негативизъм и хаос, тук имаме един голям плюс: много повече свобода. Дори и свободия! Искам да работя там, но системата и правилата понякога ми идват в повече. В идеалния случай бих работил на Запад, но бих си живял тук. В България са моите приятели и моят личен хаос! Засега се получава, пътувам от време на време по работа и е много зареждащо.
Снимал си всякакви жанрове – реклами, сериали, филми, кое ти харесва повече като процес на работа и защо?
Всяка форма си има своите плюсове и минуси. Рекламата се прави за кратки срокове, плаща се добре и може да се пробват различни визуални решения. От рекламата много се научава. Но рядко носи удовлетворение, все пак нейната единствена цел е да продава, а аз не съм продавач на сапуни, например. Най-много харесвам да снимам филми. Все пак заради филмите, с които съм израстнал, се захванах с тази работа. За мен киното е изкуство и бягство от реалността и ми харесва идеята, че аз мога да бъда част от това бягство и че мога да накарам някой да се замисли или разчувства.
Кои са любимите ти филми от операторска гледна точка и от любителска?
Опитвам се да гледам на филмите като цяло, да нямам професионална гледна точка. Да ме хващат като история и емоция и на по-заден план как са снимани. Естествено, аз трябва да анализирам филмите и от професионална гледна точка, но много често се опитвам просто да изключа тази част от съзнанието си.
Имам много любими филми, някои от тях са: “Punch Drunk Love”, “Дървото на живота”, “Срам”, “Селото”, “Момичето с Драконовата татуировка”, всичко на братята Коен. Много ми въздейства в последно време “Два дни и една нощ” на братя Дарден. От българските нови филми много харесвам “Урок”, “Подслон” и “Източни пиеси”. “Лудият Макс”, в другата крайност, направо ме разглоби като преживяване, излезнах си все едно са ме возили мен с 200 км из тая пустиня.
Александър Станишев и Кейти Холмс на снимките на "Докоснати от огъня".
Върху какво работиш в момента и можеш ли да дадеш малко вътрешна информация?
Последният филм, който снимах, е “Баща ми, майка ми, сестра ми” на режисьора Димитър Коцев - Шошо. Юлиан Вергов прави невероятна роля! Но най-голямото достойнство на филма е главната актриса: 14-годишната Александра Костова, която е просто някакво мини чудо!
Имаш ли някакъв мечтан проект, с който искаш да се занимаеш, или предизвикателство?
Мечтан проект ми е да снимам следващ филм по сценарий, който ме е пленил, и с талантливи режисьор и актьори. В последния това се получи, за следващия си пожелавам да имаме и добър бюджет, за да имаме повече свобода на действие.














































Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Pornhub разкри руската братушка: Гледат основно трансджендър порно
Насилник крещял на жена си, докато я пребива: Аз казах ли ти, че ако ме излъжеш, ще те убия
''Зелено движение'' предлага намаляване на възрастта за гласуване от 18 на 16 години
''Зелено движение'' предлага намаляване на възрастта за гласуване от 18 на 16 години