За пръв път в историята на арктическата навигация ядреният ледоразбивач „50 лет Победы“ на „Росатомфлот“, част от руската държавна корпорация „Росатом“, успешно завърши свръх късен транзитен рейс с конвой от три плавателни съда с различни технически характеристики.
Преходът от Беринговия пролив до Обския залив отне общо две седмици. На 21 декември 2016 г. „50 лет Победы“ съпроводи транспортният AUDAX, товарният „Арктика“ 1 и танкерът „Щурман Овцин“ в Чукотско море в района на Беринговия пролив. Рейсът продължи две седмици и завърши на 3 януари 2017 г.
Северният морски път като национална транспортна комуникация на Русия в Арктика има изключително важно значение за осигуряване на по-нататъшното развитие на икономиката на северните региони и страната като цяло. Това е и транзитна арктическа транспортна магистрала, която може да бъде алтернатива на съществуващите междуконтинентални връзки между страните от Атлантическия и Тихоокеанския басейн.
Официални претенденти за ресурсите на арктическия шелф и дъното на Северния ледовит океан са САЩ, Канада, Дания, Норвегия и Исландия. Активен интерес към Арктика проявяват и Германия, Япония, Индия и Китай. За изпълнение на научни програми за изучаване на Арктика и за геофизични и геологически изследвания страните от ЕС и САЩ отделят ежегодно сериозни бюджети. Често обаче за провеждането на научни изследвания и за помощ на различни експедиции в Арктика се разчита на руските ледоразбивачи и кораби. Така например експедицията на Университета на Аляска през 2008 г. бе немислима без рейса на руския ледоразбивач „Капитан Драницин“.
В условията на нарастваща международна конкуренция в борбата за ресурси от арктическия шелф съществено нараства значението на руския ядрен флот от ледоразбивачи като най-ефективно средство за осигуряване на транспортната и стопанско-икономическата дейност в Арктическата зона. Благодарение на създаването на мощни ядрени ледоразбивачи като „Арктика“ през 1977 г. за пръв път в активно плаване бе достигната географската точка на Северния полюс. До днес руски ядрени ледоразбивачи 65 пъти са стигали до Северния полюс. С помощта на ядрени ледоразбивачи тип „Арктика“ от 1978 г. започва преходът към целогодишна навигация в западния район на Арктика. Целогодишната навигация е необходима за осигуряване и развитие на Норилския промишлен район (полуостров Таймир е най-северната континентална суша в Евразия).
След 2000 г. започва тенденция към увеличаване на обема на морските превози в Арктика, като през 2005-2007 г. те са в обем над 2 милиона тона и продължават да се увеличават.
Днес Русия е световен лидер в областта на ядрените ледоразбивачи за решаване на транспортни задачи в моретата на Арктика и неарктическите замръзващи морета. За да запази позицията си на властелин на морските ледове и за да е успешен конкурент в Арктика Русия трябва постоянно да развива и усъвършенства флота си от ядрени ледоразбивачи като ключово звено от инфраструктурата за функционирането на Северния морски път. Затова никак не е учудващо, че „Съдостроителният Балтийски завод“ подготвя площадката за строителството на най-големия в света ядрен ледоразбивач „Лидер“. Поръчител на ледоразбивача е „Росатомфлот“, който се надява да получи „Лидер“ през 2023 г.
Стойността на съда е 75-80 милиарда рубли (около 1,2 млрд. евро). Проектната му дължина е 209 м, най-голямата ширина - 47,5 м, а мощността – 120 мегавата. Тези габарити позволяват да се преминава през лед с дебелина до 4,3 м. Балтийски завод ще работи по създаването на ледоразбивача заедно с централното конструкторско бюро „Айсберг“. То е разработило предварителния проект на „Лидер“ през 2015 г., а през ноември 2016 г. започнаха основните проектни дейности.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
25665
1
09.02 2017 в 16:33
Сигурни ли сте в тази сума ???
Последни коментари
БотоксПутю
Ива Иванова е новият изпълнителен директор на Държавен фонд ''Земеделие''
Trabajo
Поръчаното от СССР Септемврийско въстание. Лекция на проф. Вили Лилков за пътя към атентата в Света Неделя - част II
alfakentavur
България ще продължи с подкрепата си за Украйна, обеща Главчев
Kilca
''Върнете ни паркоместата''. Протест по ''Фритьоф Нансен'' срещу новата организация на движение
alfakentavur
''Върнете ни паркоместата''. Протест по ''Фритьоф Нансен'' срещу новата организация на движение