Русия се опитва да създаде нов аналог на стелт бомбардировач

Иля Ведмеденко, УНИАН 06 август 2024 в 11:50 13986 13

US_Air_Force_B-2_Spirit

Снимка ru.wikipedia.org

Бомбардировач US_Air_Force_B-2_Spirit

Русия създава най-сложния в техническо отношение боен самолет в историята си, който трябва да замени едновременно три типа самолети: Ту-22М, Ту-95 и Ту-160. Но въпреки мащабните планове, проектът засега изглежда като бездънен кладенец, в който руските милиарди изчезват безследно, пише УНИАН. 

Миналата седмица, след дълго прекъсване, Руската федерация отново си спомни за стратегическия бомбардировач от ново поколение, известен като Перспективния авиационен комплекс за далечна авиация.

Този път нямаше гръмки изявления и заплахи за "разбиване на НАТО", експертите само систематизираха това, което се знае за бъдещия самолет.

Вероятните характеристики са така:

  • Екипаж - 4 души.
  • Максимално тегло при излитане - 145 тона;
  • Полезен товар - 35 т;
  • Обхват на полета - до 15 хиляди км;
  • Максималната скорост е висока дозвукова;
  • Крейсерска скорост - 800 км/ч;
  • Практически таван - 20 хил. м;
  • Двигател - два продукта NK32-02;
  • Въоръжение: крилати ракети Х-БД (до 12), хиперзвукови Х-95, ракети въздух-въздух.

Самолетът се създава заради американските стратегически бомбардировачи B-2 Spirit и B-21 Raider. Бъдещият бомбардировач ще бъде стелт и изграден според аеродинамичния дизайн на летящо крило.

При избора на такъв дизайн ролята на намален фюзелаж играе крилото, което носи всички компоненти, екипаж и полезен товар. Тоест самолетът става като скат.

От една страна, тази форма може лесно да бъде оптимизирана, за да намали радарната сигнатура, от друга страна, тя прави самолета относително нестабилен по време на полет. Това би могло да се реши чрез система за управление на полета, която позволява автоматично да се поддържа прав полет.

С други думи, руснаците следват доказания път, изоставяйки създаването на "вундервафе", което трябва да надмине всичко и всички. 

Очевидно проектът се основава на принципа на ниска видимост, тоест стелт технология. В самата технология няма нищо ново: първият пълноправен сериен стелт самолет - американският F-117 Nighthawk - започна да работи през 1983 г., тоест преди 40 години. Това е валидно, ако се говори за САЩ.

Ако става въпрос за СССР и неговия правоприемник, Руската федерация, то през всичките тези години те не успяха да пуснат пълноценна серия от нито една такава машина. Единственият руски стелт изтребител, Су-57, е построен в оскъдни количества, около 15 единици, от които само няколко са „серийни“.

Още по-важно е, че Sushka не е пълноценен стелт самолет: по отношение на радарния отпечатък той може да се сравни с европейски изтребители от поколение 4++ като Dassault Rafale или Eurofighter Typhoon. Тоест самолети с намалена видимост, без да претендират за успехите на F-22 или F-35 (истински стелт самолет).

Но това е само върхът на айсберга, защото трудностите на програмата за бомбардировачът от ново поколение са много по-системни и не се ограничават до проблеми с ниската радарна сигнатура.

Известно е например, че Русия иска да произвежда самолети в Казанския авиационен завод Горбунов, който се смята за едно от най-проблемните предприятия на руската отбранителна индустрия.

Появиха се и данни за „напълно нов“ Ту-160М, но те са крайно противоречиви. Следователно сега може да се говори за максимум няколко условно нови (модернизирани) бомбардировачи, които допълват около 10 построени преди това Ту-160.

И накрая, има трети проблем, тясно свързан с втория. Това е цената на самия самолет.

Новият бомбардировач ще бъде своеобразен аналог на американския B-2. Цената на един такъв бомбардировач надхвърля 2 милиарда долара, което го прави най-скъпият боен самолет в света. Американците са построили общо само 21 бомбардировача B-2.

За Руската федерация подобни разходи не изглеждат разумна мярка, въпреки факта, че основният стратегически бомбардировач Ту-95 скоро ще отпразнува 70-годишнината си. Освен това Москва вече има много по-важни разходни позиции, по-специално производството на танкове, бронетранспортьори и бойни машини на пехотата, от които се нуждаят на фронта.

Руската отбранителна промишленост е в състояние да произвежда модернизирани съветски проекти, дори ако те са скъпи и много сложни технически. Кремъл произвежда десетки самолети от сериите Су-34, Су-35С и Су-30СМ (всички те са модифицирани версии на стария Су-27).

Но когато става въпрос за нови разработки, руската отбранителна индустрия изпада в "ступор". В допълнение към историята на Су-57, може да се припомни провалът на "Армата", "Бумеранг", "Курганец-25", както и отдавна забравения разрушител "Лидер", самолетоносач от ново поколение и високоскоростен боен хеликоптер, който да замени Ми-28 и Ка-52.

Няма причина за съмнение, че новият проект ще се присъедини към неизпълнения списък на Русия. Затова Москва ще продължи да разчита на съветските бомбардировачи, дори и да се провалят и да се разбият, както понякога се случва с Ту-22М3.

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    За писането на коментар е необходима регистрация.
    Моля, регистрирайте се от TУК!
    Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

    22258

    13

    dolivo

    06.08 2024 в 20:04

    Буратино е по-успешен от Пинокио

    1040

    12

    Wild Turkey

    06.08 2024 в 17:22

    Исках да кажа "модернизация на Ту160 до Ту-160М"

    1040

    11

    Wild Turkey

    06.08 2024 в 17:21

    Към днешен ден руZZия не е в състояние да произвежда стратегически бомбардировачи. Това ковто правят е само текуща поддръжка на старите съветски аероплани и модернизация на Ту-160 до Ту-160. Буквичката "М" идва от "модернизирован". Като се има предвид че всипки тези модернизации стават със западни компоненти най-вероятно е и те да секнат заради санкциите. Така че нито стелт бомбардировач ще видим нито звезден разрушител.

    -80

    10

    4I4ATA

    06.08 2024 в 15:06

    ама на кюмюр ли ще е, щото те по-модерни технологии нямят

    11724

    9

    Краси

    06.08 2024 в 13:48

    Като гледам, даже на макет не са го докарали.

    -335

    8

    Far Rider

    06.08 2024 в 13:23

    Щом дори индийците се отказаха да разработват заедно с ватниците самолети няма смисъл да се коментира повече.

    726

    7

    Putyo

    06.08 2024 в 13:05

    А с москвича какво стана? За един приятел питам...

    1060

    6

    CAHDOKAH

    06.08 2024 в 13:03

    Умишлено не издават тайната, че използват два двигателя на "Запорожец" с бензинова печка за отопление на кабината.????

    123

    5

    Valioka

    06.08 2024 в 12:41

    Пуста американска предателска жилка - не е трябвало още навремето да им дадат технологията за изработване на атомната бомба. Сега щяха да си седят кротичко в ъгъла и да се надяват някой да купува петрола им, а не да се правят на велики...

    12247

    4

    al-ien4

    06.08 2024 в 12:41

    Тежко е, метално е и не може да рита. Що е то?
    Руска машина за ритане.
     
    X

    Натиск и време (Коледното послание на Иво Иванов)