Даже и да иска, Русия няма как да избърза със строежа на Северен поток - 2

Ганчо КАМЕНАРСКИ Последна промяна на 28 май 2020 в 17:12 4507 0

Снимка wikimedia

Неотдавна край германския остров Рюген в Балтийско море акостира руският кораб „Академик Черский” и с това отново се разгоряха слуховете, че Русия наистина възнамерява да дострои газопровода „Северен поток-2” със свои сили, съобщава германското радио Mitteldeutscher Rundfunk.

Тръбополагащият кораб с дължина 150 м и около 40 м ширина е в пристанището Мукран недалеч от град Засниц – крайната дестинация на многомесечното му пътешествие от далекоизточното руско пристанище Находка. Това се наложи поради приетия в САЩ закон за санкции против проекта, защото усилва зависимостта на Европа от Русия. Швейцарската компания Allseas незабавно изтегли своите съдове от Балтика.

През февруари енергийният министър на САЩ Ден Бруйет убедено заяви на международна конференция по сигурността в Мюнхен, че Русия не е в състояние да дострои „Северен поток-2” без чужда помощ. Дали е така?

Пристанището Мукран край Засниц е един от логистичните центрове при строителството на газопровода. Именно там се намират тръбите за последните 117 км - 70 км за едната тръба и около 47 км за другата. 

Bloomberg TV в началото на май публикува спътникови снимки на пристанището и направи извод, че тръбите са готови за прекарване.

Там вече се намира и руската строителна платформа „Фортуна”, която може да се привлече за работа в непосредствена близост от брега.

„Академик Черский” обаче разполага със система за динамично позициониране против вълнението на морето, която според властите на Дания е задължителна за тръбополагащите кораби.

Сериозността на положението осъзнават и противниците на проекта. Тед Круз, влиятелен сенатор и съпартиец на Тръмп, заплаши със санкции Газпром, ако компанията използва свой съд за строителството на газопровода.

По този повод руски енергетици обясняват: „Собственик на „Академик Черский” е дъщерната компания „Газпром флот” и тя работи основно по поръчки на самия „Газпром”, но не прави бизнес в САЩ и не се разплаща в долари. Затова в сегашната ситуация американски санкции не се очакват”.

Освен американските санкции, за участието на „Академик Черский” има още един изключително важен проблем: необходимо е модернизиране на кораба - да работи с тръби с по-голям диаметър.

Очаква се дострояването на газопровода да започне през юни, тъй като това е най-благоприятното време от гледна точка на климата в региона – бурите стихват и морето се успокоява.

Според руски независими експерти от консултантската компания Rusenergy, корабът се нуждае и от нови апарати за заваряване. Още през декември това призна и енергийният министър Александър Новак на Русия.

Газпром не е притиснат от икономически причини да бърза. Меката зима, запълнените газохранилища и глобалната самоизолация поради пандемията от коронавируса доведоха до спадането на търсенето на газ. Още през март неговият експорт се съкрати с една четвърт в сравнение със същия период на миналата година. За тази година Газпром планира експорт от 166 млрд кубометра - срещу 200 млрд през 2019 г.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !