Жертвите на пътя към момента надвишават броя на загиналите, който е предвиден в Националната стратегия за подобря безопасността в движението по пътищата в България за периода 2011-2020 г. Това се посочва в становище на Института за пътна безопасност, изпратено във връзка с промени в състава на Държавно-обществената консултативна комисия по проблемите на безопасността на движението.
Статистиката показва, че въпреки че има намаление на броя на загиналите по пътищата, броят им не достига желаните стойности в стратегията.
Реалният брой на загиналите участници в движението при ПТП през 2015 надвишава с 48 лица броя им през 2014 г. и достига 708 души. Броят на загиналите при ПТП през 2016 г. остава отново 708 души. През 2017 г. се констатира спад с 26 лица спрямо 2016 г. Тези данни, съпоставени с прогнозния темп за намаляване на жертвите от Стратегията показват, че в 2014 г. загиналите са повече с 40 лица; в 2015 г. – 120 лица и през 2016 г. - 165 лица и през 2017 г. - 178 лица, се посочва в становището на неправителствената организация.
От института посочват, че проблемът се "превръща в риск за националната ни сигурност" и посочват, катастрофите водят до загуби за националните икономике в размер на повече от 2% брутния вътрешен продукт. Според изчисленията на института в България, където травматизмът и броят на ПТП са 2,5 пъти по-високи спрямо средните в ЕС, това се равнява на 1,8 млрд. лева загуби.
От организацията посочват, че основата причина за тази стряскаща статистика е липсата на координиращ експертен орган. Въпреки съществуването на Държавно-обществената консултативна комисия по проблемите на безопасността на движението нейната администрация не е способна да поеме работата, която трябва да бъде извършена. Те предлагат координиращият орган да изгражда база данни и да анализира проблемите.
Според института в Закона за движение по пътищата е посочено, е министърът на вътрешните работи ежегодно изготвя доклад за състоянието на безопасността по пътищата, но в последните десет години такъв доклад не е внасян в Министерски съвет.
Предложението на министъра на вътрешните работи за промени в комисията не решават проблемите ѝ, смятат още от института.
Комисията продължава да не разполага с административен капацитет самостоятелно да извършва задълженията си, възложени от ЗДвП. Не е посочено кой ще изготвя докладите и анализите за състоянието на безопасността на движението по пътищата. Не е посочено кой ще контролира изпълнението задачите и целите, уточняват от организацията и допълват, че в комисията трябва да бъдат включени неправителствени организации, които имат капацитет по проблематиката.
Въпреки че към момента в комисията НПО са представени от Българския червен кръст, Националното сдружение на общините, Съюза на българските автомобилисти и сдружение на застрахователите, от института настояват за по-голяма представителност и заявяват, че големият брой правителствени институции, включени в състава на комисията, само размиват отговорността по темата за пътната безопасност.
Готовност да се включат в състава на комисията са заявили и Българската асоциация на пострадали при катастрофи, Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България, както и Българската браншова асоциация Пътна безопасност.
От МВР отговарят на тези критики с мнението, че председателят на комисията за безопасността на движението има правомощия да кани представители на неправителствените организации в заседанията и за това двете предложения са отхвърлени.
С промени в постановление на правителството за състава на Държавно-обществената консултативна комисия по проблемите на безопасността на движението по пътищата се предлага комисията да заседава веднъж месечно и да състява тримесечни и годишни доклади за състоянието на пътната безопасност.
Глупости.
Помниш
ли
понятието
"линейно
програмиране"?
Произтичащо
от
"транспортна
задача"?
Чия,
казваш,
била
задачата?
Освен
на
невменяният
транспортен
минисър?
Който
не
може
да
прочете
гимназиалният
учебник
по
вариационен
анализ,
понеже
е
зает
с
убиване
на
собствените
си
деца,
по
варианта
"аз
съм
гоуемо
гъзе
с
гоуем
снегоход,
и
не
ме
занимавай!"
Увеличаването
на
ограниченията,
увеличава
катастрофите.
И
по
никакъв
начин
не
ограничава
безумното
поведение
на
пътя.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!