МО заобикаля парламента за ремонта на самолети с 6 пъти завишена цена

Последна промяна на 25 октомври 2018 в 10:45 4197 3

Снимка Боян Георгиев

Военното министерство е одобрило сключването на рамково споразумение за ремонта на 14 щурмови бомбардировача Су-25, за което ще бъдат похарчени шест пъти над прогнозираните в обявената обществена поръчка, съобщава "Дневник", позовавайки се на тръжната документация. 

Министерството на отбраната е изпратило покани до два завода - 558 Авиационен ремонтен завод, Беларус и Обединена авиостроителна корпорация, Руска федерация. Интерес проявява само първата компания, която единствена е предоставила оферта, но вместо предвидените до 82.5 млн. лева без ДДС искат близо 133 млн. евро.   

Прогнозната стойност на поръчката е 41 млн. лв., като е посочено, че при приет с решение на Министерския съвет проект за инвестиционен разход възложителят има право да сключва конкретни договори към рамковото споразумение в рамките на неговия срок на действие с обща стойност 82.5 млн. лева без ДДС.

Процедурата на практика заобикаля законодателството, тъй като за поръчки над 100 млн. лв. последната дума трябва да има парламентът. 

Остава неясно защо въпреки намеренията на правителството да ангажира в тази дейност българския ремонтен завод "Авионамс" той и до днес не е в състояние да извършва такава дейност. Заводът беше собственост на банкера Цветан Василев чрез дружеството "Хедж инвестмънт", но през 2016 г. беше одържавено с амбицията да получи лиценз за ремонт на руските самолети. 

"За такива ремонти трябва лиценз, а "Авионамс" го няма. Получаването му може да отнеме 2-3 години, а ние не може да чакаме. Това не е жигула, която може да я дадеш на всеки един сервиз във всяко едно село. Това е авиационна техника", коментира в края на септември министърът на отбраната Красимир Каракачанов.

Въпреки че руската страна не подаде оферта за ремонта на Су-25 военният министър съзря лобизъм след питане на социалистите в парламента защо национализираният "Авионамс" не е получил покана като дори заподозряха участието и на посредник в поръчката.

"Става въпрос за директно лобиране на определени среди за руската фирма. Ако руската фирма беше толкова заинтересована или имаше тези възможности, за които казвате, включително в България да се извърши това, защо не подадоха предложение... Вероятно някой ви е заблудил. Целта е целият този натиск, който беше направен опит да бъде оказан, е да се върви към разговори с руската страна. Аз исках да има конкуренция – който даде най-добра цена. Основен критерий е икономически най-изгодната оферта, най-ниска цена", обърна се Каракачанов към депутатите от БСП по време на парламентарния контрол, проведен на 28 септември.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

15126

4

Стефан

26.10 2018 в 01:53

В Комсомолск-на-Амур никой не се интересува от нашите проблеми, берекет версин че поне белорусите.

15126

3

Стефан

26.10 2018 в 01:45

Преди години работех, където работех. В съседния отдел не млади, видимо опитни в занаята си хора, ремонтираха самолетни агрегати. Всякакви, и електрически, и хидравлични.
За електрическите вече нещо ме бяха подучили, и знаех че съм далече от майсторите. Но няма да забравя, как феерично се издъних, когато предложих методика за ремонт на хидравличен агрегат. За авиацията - елементарен. На базата на собствения си опит, по наливане на масло в амортисьор за Москвич.
Завинаги ще ми останат обица на ухото ония 2 микрона при високо налягане, и половината микрон на ниско. Когато на тоя щок бият 100 тона знакопроменливо налягане.
И въпросът в очите на старите майстори - ти верно ли го можеш?
Верно ли в нашите заводи някой още може това, или шибаният министър е просто шибано прав?

-232

2

Tabadatko

25.10 2018 в 11:28

ОФНЮС ПРЕСТАНЕТЕ ДА СЕ МЕСИТЕ В РАБОТАТА НА МИНИСТЪР КАРАКАЧАНОВ ТОЙ Е ИСТИНСКИ ПАТРИОТ И ИСКА САМО ДА НАПРАВИ БЪЛГАРИЯ ХУБАВО МЯСТО ЗА ЖИВЕЕ НА НА ХОРАТА КОИТО МУ ПЛАЩАТ ПАРИ ТОВА НЕ Е ЧЕСТНО И АЗ НЕ СЪМ СЪГЛАСЕН ХУБАВОЕ