Доверието в традиционните авторитети се срива

OFFNews Последна промяна на 17 януари 2017 в 13:48 3341 1

Доверието по света в традиционните авторитети - правителства, бизнес, традиционни медии, неправителствени организации - се срива, показват резултатите от проучването на доверието в света на Edelman Trust Barometer.

Регистрира се най-големият спад на доверието в 17-годишната му история, съобщи партньорът на Edelman за България AMI Communications България.

Медии

Доверието в медиите (43%) пада рязко за последната година и е на най-ниското си ниво досега в 17 страни. Доверието в традиционните медии спада с 5 пункта до до 57% - най-дълбокият спад от 2012 г., следвано от това в социалните медии (41%), което пада с 3 пункта. Само онлайн медиите (51%) бележат ръст в доверието от 5 пункта.

Цикълът на недоверие се увеличава от появата на „медийна ехо камера“, която засилва личните убеждения, докато изолира хората от противоположните гледни точки. Анкетираните в проучването са по-склонни да вярват на търсачки (59%) отколкото на реални редактори в медиите (41%) и са почти четири пъти по-склонни да пренебрегват информация, която подкрепя позиция, в която самите те не вярват.

"Хората сега гледат на медиите като на част от елита. Резултатът е склонност към самореферентни медии и разчитане на информация от други хора като тях. Липсата на доверие в медиите също води до явления като фалшивите новини и политици, които говорят директно на масите. Медиите трябва да възприемат по-локален и социален подход", коментира Ричард Еделман, президент и главен изпълнителен директор на Edelman.

Правителство

Нивата на доверие в правителството (41%) отбелязват понижение в 14 държави. То е институцията, която се ползва с най-малко доверие в половината от 28-те изследвани страни. Доверието в лидерите също е разклатено: това в изпълнителния директор спада с 12 пункта в глобален мащаб до най-ниското си ниво досега (37%), а правителствените лидери запазват последната позиция с 29%.

Системата

Малко над половината (53%) от 33 000 анкетирани смятат, че сегашната система ги е провалила и я окачествяват като несправедлива и даваща малко надежда за бъдещето. Само 15% вярват, че тя работи добре, а приблизително една трета не са сигурни.

Дори „елитите“ вече не вярват в системата – 48% от анкетираните с най-високи доходи, 49% от тези с висше образование и по-голямата част от информираната публика (51%), заявяват, че според тях системата се е провалила.

Половината от изследваните страни са загубили вяра в системата, начело с Франция (72%) и Италия (72%), Мексико (67%), Южна Африка (67%) и Испания (67%).

Популизъм

Сегашните популистки движения се подхранват от липсата на доверие в системата и от икономически и обществени страхове, сред които корупцията (40%), имиграцията (28%), глобализацията (27%), ерозиращите социални ценности (25%) и темпа на иновациите (22%).

„Последиците от кризата в глобалното доверие са дълбоки и обхватни. Тя започна с рецесията от 2008 г., но подобно на вторичните вълни цунами, глобализацията и технологичните промени допълнително отслабиха доверието на хората в институциите. В резултат виждаме възход на популизма и национализма в следствие на преминаването на власт от елитите към масовото население“, споделя Ричард Еделман.

Сегашните популистки движения се подхранват от липсата на доверие в системата и от икономически и обществени страхове, сред които корупцията (40%), имиграцията (28%), глобализацията (27%), ерозиращите социални ценности (25%) и темпа на иновациите (22%). Държави като САЩ, Великобритания и Италия, в които се комбинират липса на доверие в системата и дълбоки страхове, станаха свидетели на избора на Доналд Тръмп, гласуването за Brexit и провала на италианския референдум.

Проучването показва още сериозно разместване на влиянието: „човекът като мен“ (60%) сега е също толкова надежден източник на информация за дадена компания, колкото е и техническият специалист (60%) или наученият експерт (60%), и е много по-влиятелен от изпълнителния директор (37%) или държавния служител (29%).

Бизнесът

От четирите институции бизнесът се приема като единственият, който може да промени нещо. Трима от всеки четирима анкетирани са съгласни, че една компания може да предприема действия, които едновременно да увеличат печалбите ù и да подобрят икономическата и социална среда в общността, където оперира. Освен това, тези, които не са сигурни за това дали системата работи за тях, се доверяват в най-голяма степен на бизнеса (58%).

И все пак доверието и в бизнеса спада в 18 страни. По-голямата част от анкетираните се притесняват да не изгубят работата си поради глобализацията (60%), липсата на обучения или умения (60%), имигранти, които работят за по-малки възнаграждения (58%), пренасочването на работни места към по-евтини пазари (55%) и автоматизацията (54%).

При НПО (53%) понижението достига цели 10 пункта в 21 страни.

За Edelman Trust Barometer 2017

Edelman Trust Barometer  2017 е седемнадесетото поред годишно проучване на доверието. То е проведено от компанията за проучвания Edelman Intelligence в периода 13 октомври - 16 ноември 2016 г. под формата на 25-минутни онлайн интервюта. Извадката за онлайн проучването Edelman Trust Barometer 2017 включва 33 000 респондента, избрани на случаен принцип. В техния състав влизат по 1 150 представители на масовата публика от всяка страна, на възраст над 18 години, 500 представители на информираната публика в САЩ и Китай и 200 представители на информираната публика във всички 28 държави. Всички представители на информираната публика са на възраст от 25 – 64 години, имат завършено висше образование; доходът на домакинството им е в топ 25% за тяхната възрастова група в страната им; четат или гледат бизнес и други новини минимум няколко пъти седмично; следят новините, свързани с обществените и политическите въпроси минимум няколко пъти в седмицата.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови