Цвета Караянчева в Белене: Единствената противоотрова срещу жестокостите от миналото е будната памет

OFFNews 01 юни 2019 в 15:57 2943 11

Трудно е да се връщаме към моментите от историята, когато човешката природа е показвала най-грозното от себе си, но е много важно те да не бъдат забравяни. Това заяви председателят на Народното събрание Цвета Караянчева в словото си пред участниците в националното поклонение в памет на жертвите на тоталитаризма в концентрационния лагер на остров „Персин" – Белене.

Председателят на парламента подчерта, че тези моменти трябва да бъдат помнени, защото единствената противоотрова срещу жестокостите от миналото е будната памет, предавана от поколение на поколение. Белене е пустош на разбитите съдби, на смазаните животи, на потъпканите таланти, на отреченото право на самоопределение, заяви Цвета Караянчева. Белене е символ на четиридесет и пет годишната изолация от свободния свят, на безправие, на страх, на политически разгул, добави тя.

Не толкова отдавна тук са били докарвани мъже и жени, чиято основна вина е била, че искат да живеят достойно, отбеляза председателят на Народното събрание. Твърде малко време е минало, за да можем да си позволим да гледаме на тези събития хладнокръвно като на отдавна отминала история, посочи Цвета Караянчева. Живи са преките наследници на някои от жертвите на това престъпление, гневът и болката са също живи и още дълго ще останат живи, добави тя.

В традиционното поклонение пред паметта на жертвите на тоталитаризма в концентрационния лагер на остров „Персин" участваха депутати, представители на изпълнителната и местната власти и много граждани. През 2019 г. се навършват 70 години от създаването на лагера в Белене.

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    За писането на коментар е необходима регистрация.
    Моля, регистрирайте се от TУК!
    Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

    20699

    11

    Новак

    02.06 2019 в 09:24

    Харесва ми да чета различно мнение от моето. Има неща, които приемам от твоите разсъждения. Но не приемам квалификациите - никой не е величина от последна инстанция. Не приемам и някой да ми казва кога и как съм живял - нито ти си живял моя живот нито аз твоя.
    Не виждам никъде призиви за борба с каквото и да било - може би е лична интерпретация. В “онова време” се борехме с всичко и за всичко.
    Абсолютно съм съгласен за “добрите религии” - така беше и наистина се получаваше. Не означава, че ми е харесвало, а още по-малко, че искам децата ми да живеят така.
    За да сме точни с термините. Демагогия е когато изпочаваш истината, за да спечелиш нещо - било влияние, власт, пари. Тук има само споделяне на мнения. Нито очаквам някой да ме подкрепя, нито очаквам някаква печалба.
    Демагогията е способ на тоталитаризма - когато “в името на народа” гониш своето благоденствие, когато плачеш за близките си, за да спечелиш избори(власт). Демагогия е когато казваш верни думи (конкретния случай), но с мисълта да печелиш гласове. Демагогия е да използваш мъката и миналото на други хора, за да трупаш рейтинг.
    Квалифицирай като пожелаеш, сложи каквито искаш етикети.
    Благодаря за полезните за мен твои коментари.

    23293

    10

    Стефан

    02.06 2019 в 03:11

    По такъв начин, твоите неадекватни препратки, пращат тия, които още имат сили да се борят против деспотите, просто да гонят Михаля.
    Що не зовеш към борба с монархо-фашизма примерно? Или с феодализма? Или с динозаврите? Това също са безвъзратно изчезнали явления.
    Вирусните постове на тебе, и подобните ти, както и прокомунистическите, са еднакво тролско безобразие.

    23293

    9

    Стефан

    02.06 2019 в 03:04

    Не знам кога си роден, нито какво си правил преди 90-та. Очевидно не си живял тогава.
    Получавай наготово:
    "Комунизмът", и тогавашният социализъм, имаха малко общо. Но и двете имаха достатъчно общо с "добрите религии": няма нужда да мислиш, стига да бачкаш в указаната отгоре посока, и всичко ще стане по-добре. Което ще е странно за тебе - наистина ставаше.
    После се намесиха дънките и дантелените кюлоти, и работата спря, но това е друг разговор.
    Когато има да се решават наистина големи, дългосрочни задачи, тоталитаризмът, дългосрочно, е единственият начин, те да бъдат решени. Ако смяташ това за явление единствено във "варварският комунистически изток", то ти не знаеш и световната история, освен нашата.
    И тук стигаме до "един нюанс", както справедливо е забелязал Чапаев.
    ГЕРБ, за разлика от "комунистите", НЯМАТ НИТО ЕДИН НАДЛИЧНОСТЕН МОТИВ.

    23293

    8

    Стефан

    02.06 2019 в 00:04

    :)))))))) Даже няма нужда да убеждавам никого в демагогията ти:))
    А това, че бъркаш формата и съдържанието, както и мотивите на едните и другите, показва само колко е запусната работата.

    20699

    7

    Новак

    01.06 2019 в 22:29

    БКП се управляваше от един човек. Държавата се управляваше еднолично. Всяко изказване започваше с името на Човека. БКП правеше конгреси, на които всички ръкопляскаха, скандираха името на вожда и го преизбираха единодушно. Тогавашното Народно събрание беше един формален парламент, който правеше това, което му казваха от Партията. Хората в правителството се сменяха според настроенията на вожда. Държава, Партия, икономика се бяха слели в едно. Медиите пишеха това, което им се казваше да пишат.
    Мога ли да сменя миналото време със сегашно?

    23293

    6

    Стефан

    01.06 2019 в 22:01

    Защото непрекъснатото заменяне на ГЕРБ с БКП Е демагогия.

    20699

    5

    Новак

    01.06 2019 в 21:38

    ОК, щом така ти е по-удобно и държиш на точните формулировки. Но специално “престъпление” е доста общ термин.
    Пък и не разбирам защо споделяне на лично мнение, необвързано с нищо , трябва да се характеризира като “демагогия”.

    23293

    4

    Стефан

    01.06 2019 в 20:19

    Не улучи.
    Тая демагогия си я пази за друга аудитория. И "комунизъм", и "престъпление", и "кражба", и "бандитизъм" са отлично дефинирани понятия. А системното заменяне на един термин с друг, значи само, че правещият го мами.

    20699

    3

    Новак

    01.06 2019 в 19:05

    Не мисля, че може да имаш неприязън към част от Историята. Миналото не можеш да го промениш, можеш да го преглътнеш и ако можеш да се поучиш.
    Има неприязън към хора, които се възползват от идеи и удовлетворяват свои нужди за сметка на други хора. И не става въпрос за антикомунизъм. Даже смятам, че кресливия антикомунизъм от 90-те е една от причините за сегашното положение защото отблъсна много хора и попречи да се отсее кадърното от плявата. А може би това се целеше.
    Комунизмът е начин на мислене да слагаш етикети на хората и да си присвояваш правото да определяш съдбата им. Мислене, според което е по-важно да си верен отколкото кадърен, според което “ако не си с мен си против мен.” Когато виждаш във всеки несъгласен с теб враг.
    Комунизмът е това мислене, което води на власт глупави, но амбициозни и безкрупулни хора.
    Естествено, че механизмите на живота ни сега и преди 60-70 години са различни. Но подбудите да убиеш човек защото не е съгласен с теб и да убиеш човек, защото искаш да откраднеш повече за себе си са едни и същи. И можеш да им сложиш какъвто си искаш етикет или цвят - син или червен или кафяв.

    23293

    2

    Стефан

    01.06 2019 в 18:08

    А искаш ли да спреш да вдигаш излишно пушилка, където и без това трудно се диша? И да омесваш в едно собствената си неприязън към някоя част от ИСТОРИЯТА, с реалните виновници за днешното ни дередже? И да спреш чак толкова активно да ги оневиняваш.
    Понеже тогавашните и сегашните механизми на животът ни, нямат НИЩО общо. И поне на мене, ми е меко казано гнусно, някой да лъже и маже, като днешните празнословни "антикомунисти". Които са всичко на всичко защитници на днешната остап бендерщина, и нищо повече.
     
    X

    Заедно с Азов на фронта в Донбас. Нашият кореспондент Горица Радева разказва войната от първо лице