Ексклузивно Със сълзи: Свалиха Росен Желязков от председателското място в предпоследния ден на 49-ото НС

СОС отложи гласуването за зони без стари коли, предлагат лимит и за Орлов мост

Йоана Георгиева 21 юли 2022 в 13:04 2898 0

Столичен общински съвет (СОС)

Снимка Александра Маркарян

Столичен общински съвет (СОС)

Столичният общински съвет отложи гласуването на Наредбата за нискоемисионните зони в града, съгласно която най-старите автомобили няма да могат да се движат в центъра на София от 1 декември до 1 март.

Според Калоян Паргов (БСП) наредбата трябва да се отложи, защото трябва да се свъши още работа. Той предложи в зала към т.нар. малък ринг, за който ще се въведе нискоемисионната зона, да влезе и Орлов мост, както и да се въведат по-драстични мерки за опазването на въздуха, както са поискани от зелени организации.

“Оформеното ново мнозинство относно наредбата за нискоемисионните зони показва само едно - че Столична община не си е свършила изцяло работата”, заяви Паргов.

Той допълни, че темата не се дискутира само в зала, а се “търкаля” по различни комисии повече от месец.

“Колегите не посрещнаха с овации това предложение, това показва решителността на общината да отговори на забележките на Европейската комисия и препоръките по делото срещу България в съда на Европа, където се съдържат подобни драстични предложения свързани със здравето на всички софиянци”, каза още Паргов.

Остра реакция имаше от столичния кмет Йорданка Фандъкова, както и от групата, изготвила доклада за наредбата за нискоемисионните зони.

"Отказвате да разглеждате днес този проект за тази наредба. Това означава, че наесен, когато от 1 октомври очакваме отново във връзка със зимата, с увеличените цени, да започнат дни с по-интензивно замърсяване на въздуха, моля да не ми задавате въпроси защо е мръсен въздухът и какво правите, защото отговорността е на всички”, заяви Фандъкова.

Ако бъде приета наредбата, старите бензинови автомобили над 30 години и дизелите над 20 години няма да имат право да се движат в центъра на София, където е зоната на малкия ринг, а видеокамери ще следят за това. Предстои да бъде изработен софтуер, чрез който се разчитат екостикерите. Мярката цели да намали замърсяването на въздуха в града.

По-рано председателят на СОС Георги Георгиев (ГЕРБ) обясни какво предвиждат ограниченията:

“Ограничаваме автомобилите с бензинов двигател и тези с дизел над 20 г. Те няма да могат в периода от 1 декември до 1 март да влизат в т.нар. първи ринг, още от тази зима. Забраната я налагаме поетапно - в първия етап от първия ринг автомобилите, за които ще бъде наложена забраната, са около 38 хил., над 170 хил. са преминаванията, т.е. около 85 хил. дневно преминават през този малък ринг. Големият ринг ще влезе в сила след три години и обхваща по-голяма територия. От 1 декември 2022 г. до 1 януари 2023 г. от въвеждането няма да се въвеждат глоби, за да може гражданите да свикнат и да се проведе информационна кампания.” 

Изключения ще има за живеещите в нискоемисионните зони, за служебните автомобили на социалните служби и за хора с увреждания, които трябва да стигнат до болници и социални институции.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови
X

Подкастът на OFFNews