Сливи за смет или как Lidl използва рециклирането за каузи

Искра Ангелова 15 май 2025 в 16:10 33238 0
Представяне на инициативата пред журналисти

Снимка Lidl

Представяне на инициативата пред журналисти

Докато телевизиите ни облъчват с всякакви сюжети, които разпалват дебати и противопоставят хората, една на пръв поглед обикновена новина може да премине почти незабелязано. Lidl България – същите, от които си купуваме хубавите немски наденички; френски сирена; български месо, яйца, масло, млека, колбаси, плодове и зеленчуци; качествени дървени играчки и италиански сладолед – правят нещо много хубаво. И много умно. Разширяват инициативата си за обратно приемане на пластмасови бутилки и кенове, като дават възможност клиентите не просто да рециклират, а и да даряват стойността на опаковките за реални каузи. Реални – не абстрактни „ценности“, не банални клишета, а неща от живота.

Докато част от обществото продължава да се опитва да върне България в края на 80-те, има компании, които без шум вършат работата на една отчасти отсъстваща държава. Самата идея е хитроумна и градивна: срещу всяка върната бутилка клиентът получава ваучер. И вече може да избере – да си го ползва или да го дари за кауза, която променя нечий живот. Или направо го спасява.

Четири са вече каузите, които клиентите на Lidl могат да подкрепят, докато връщат опаковки:
– За децата олимпийци по науки,
– За бездомните животни,
– За бебетата и родилните отделения (чрез „Капачки за бъдеще“),
– И за опазването на природата – мечки, влажни зони, спасителни отряди.

Партньори са WWF, фондация „Лазар Радков“, Animal Rescue Sofia и Сдружението на олимпийските отбори по природни науки. И всяка пластмасова бутилка, кен или капачка става вот за едно по-добро бъдеще – не на думи, а на практика.

Вече можем да избираме дали с празната си бутилка ще помогнем на болно дете, на бездомно куче, на осиротяло диво мече, или на гениален ученик, който ще развее българското знаме за международна олимпиада. Това не е PR, това е работеща платформа, в която вече над 13% от потребителите участват. Събрани са 310 хиляди лева само за година. И това от шепа бутилки. Или по-точно – от над 71 милиона върнати опаковки, което е над 1300 тона PET (полиетилен терефталат или просто казано - пластмаса) и над 300 тона алуминий, които няма да се търкалят повече по планетата, нито да чакат да се разложат до 2400-та година.

Иска ми се да кажа: ето така се прави. Без фалшива благотворителност, без гръмки кампании, без изхабени думи като „приобщаване“, „хоризонталност“, „интегритет“. Lidl просто създаде механизъм, който работи. И който дава възможност на хората – на мен, на теб, на баба ти, на леля ти, на човека от опашката за банички – да дарим. И така между френския камамбер и гроздето без семки, можеш да направиш добро. Да спасиш есетрата по Дунава, да изпратиш дете до Токио, да помогнеш на болна котка, да подмениш апаратура в родилното. Без да отваряш портфейла си – просто като върнеш бутилка в предназначения за това автомат в магазините от веригата.

Да, Lidl имат пари. Да, печелят добре. Но има нещо дълбоко европейско и възпитано в начина, по който тези пари се управляват. Прозрачност. Реален резултат. Ефикасност. Милена Драгийска, изпълнителният директор на Lidl България, каза на представянето на инициативата им: „Устойчивото поведение и социалната ангажираност могат да вървят ръка за ръка.“ Звучи просто. Но в страна, в която бизнесът често гледа на социалната отговорност като на ненужна загуба на време, подобна фраза е почти революционна. 

С World Wild Fund България Lidl започва с фокус върху влажните зони – едни от най-застрашените и същевременно най-важни екосистеми. Сега програмата се разширява: ще се подкрепя и проектът за защита на мечките в България – включително мобилен спасителен отряд, линейка, техника и грижа за пострадали животни. Програмата включва Спасителен мечешки отряд, който оказва помощ на мечета в беда, осигуряване на специализирана линейка, техника и консумативи, необходими за спасяването на животните. Целта е да се намалят конфликтите между хора и мечки чрез дългосрочни мерки за опазване на биоразнообразието. Това партньорство е продължение на по-широката международна колаборация между Lidl и WWF, стартирала през 2024 г. в 30 държави, сред които и България.

„Капачки за бъдеще“
Каузата на веригата с фондация беше обявена през 2023 г. Първоначално сътрудничеството започва с поставянето на специални съдове за събиране на капачки в магазините на Lidl в цялата страна. През 2024 г. се разширява чрез включване на възможност за дарение чрез автоматите за обратно приемане на опаковки. Събраните средства подпомагат закупуването на медицинско оборудване за родилни, неонатологични и детски отделения, организиране на обучения по първа помощ за ученици и създаване на младежки спасителни клубове.

Сдружението на олимпийските отбори по природни науки (СООПН) подготвя, обучава и изпраща най-умните ни ученици на най-престижните състезания по света. Медалите валят. Но не и парите.
Сдружението подпомага подбора, подготовката и участието на най-добрите български ученици на международните научни олимпиади. Към момента дейността му обхваща девет дисциплини: математика, физика, химия, биология, информатика, лингвистика, астрономия, география и изкуствен интелект. С дарения Сдружението финансира и дофинансира ключови дейности като подготовка, транспорт, престой, лекторски и учебни материали, организира инициативи за популяризиране на успехите на най-добрите ни ученици и техните ръководители.
„Българските деца-олимпийци по науки учат, печелят медали и развяват знамето ни на най-престижните международни олимпиади. Те са нашата гордост и нашето бъдеще. Благодарим на Лидл България, че застава до тях – с тази съвместна кампания и с даренията на клиентите им в цялата страна заедно ще вдъхновим още деца да мечтаят смело и ще подкрепим най-добрите в пътя им към световните върхове“, заяви Елена Маринова, СООПН.

От години Animal Rescue Sofia прави онова, което повечето общини се преструват, че не виждат – грижи се за пострадали кучета и котки, оперира ги, лекува ги, дава им шанс. 
„Това е двойна помощ – за природата и за животните!“, казва Пламена Дочева от приюта „Фермата“. И е права. Макар да са известни най-вече с приюта си за кучета и котки "Фермата", другите им дейности също са пряко свързани с благосъстоянието на животните. Ветеринарната им клиника всеки ден спасява ранени, болни и пострадали бездомни кучета и котки, а в убежище "Ранчото" намират дом и малтретирани стари коне, магарета и селскостопански животни, дори крави.

Има нещо много важно в тази уж малка, търговска, автоматизирана история с бутилки и кенчета. И то не е в грамовете пластмаса. А в това, че в едно от най-бедните и медийно несвободни общества в Европа все още има пространство за избор. Избор да дариш. Да участваш. Да направиш добро. Пък било то и чрез автомата до касата.

В този контекст Lidl не просто рециклира пластмаса. Lidl рециклира усещането, че още сме общество. И че не всичко е изгубено. Все още има каузи, които не миришат на популизъм. И бутилки, които няма да станат част от замърсяването на планетата. Ако решим.

Виж още за:

    Искра Ангелова

    Искра Ангелова е филолог, актриса и журналист, завършила е телевизионна журналистика в САЩ. Фулбрайтов специализант и дългогодишен продуцент, главен редактор и водещ на телевизионни авторски формати по трите национални телевизии. 14 години е водещ на културното токшоу по БНТ “Нощни птици”. 

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    X

    ДА ПОГОВОРИМ ЗА ПАРИ: Тръмп и митата: Как промениха световната икономика? (епизод 3)