Синдикат ''Образование'': 80% от хората в системата подкрепят изучаването на религия и добродетели

OFFNews 12 март 2025 в 10:00 8574 2
Юлиян Петров, председател на Синдикат

Снимка Синдикат "Образование"

Юлиян Петров, председател на Синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа"

Българите силно подкрепят засилването на възпитанието и духовните ценности в училищата, показва изследване на Синдикат „Образование“. 

В рамките на това изследване, проведено сред 6358 участници, е проучена обществената нагласа относно политиката за възпитание и формиране на ценностната система на децата и учениците. 

Участниците в изследването са педагогически специалисти (61,8%), педагогически специалисти с ръководни функции (4,4%), непедагогически специалисти (4,4%), родители (17,1%), ученици (0,7%) и други заинтересовани лица (11,6%).

Според резултатите от изследването, образователната система в България трябва не само да развива знания и умения, но и да възпитава децата като добри и отговорни граждани. 

Най-много са респондентите на възраст между 45 и 55 години (31,1%), следвани от тези между 35 и 45 години (21,3%) и 55 и 60 години (18,8%).

На въпроса дали одобряват въвеждането на задължителен учебен предмет "Добродетели и религия" в учебната програма на българските училища, 80,2% от анкетираните отговарят положително. 10,4% са против тази идея, докато 9,3% не могат да преценят. 

Относно нивото на възпитание и формиране на ценностна система в българското училище, само 24,1% смятат, че образователната система се справя с възпитателния компонент. Останалите са категорични, че възпитанието не е приоритет и се неглижира. 

По въпроса за записа в Конституцията на Република България, в който източноправославната религия е определена като традиционна, а не официална, мненията са разнопосочни. 37,7% не одобряват този запис, докато 26,6% го смятат за добър. 35,7% от респондентите не могат да преценят. Резултатите показват липса на категорично обществено мнение по въпроса.

Дали образователната система в България трябва да формира не само успешни и компетентни, но и добри хора, 97,6% от анкетираните отговарят утвърдително. Едва 0,6% смятат, че добротата е несъвместима с успеха, а 1,8% не могат да преценят. 

Относно ролята на Българската православна църква в преподаването на християнските добродетели сред учениците, 76,1% от респондентите смятат, че тя трябва да бъде по-активна. 10,9% са на противоположното мнение, а 13% не могат да преценят. Значителна част от обществото вижда в Църквата важен морален ориентир и очаква тя да играе по-активна роля в изграждането на ценностите на младите поколения.

Що се отнася до въздействието на вярата и духовните ценности върху изграждането на истинска ценностна система у бъдещите граждани на България и света, 85,2% от респондентите отговарят положително, а само 7,6% не са съгласни. Преобладаващото мнение в обществото е, че духовността играе ключова роля в личностното развитие и социалната стабилност.

Резултатите от националното изследване показват общественото предпочитание за засилване на възпитанието в образователната система и включване на духовни ценности. Подкрепата за въвеждане и преподаване на добродетели и религия отразява нуждата от укрепване на нравствената основа в училищата.

Данните показват съществуваща загриженост относно липсата на ясна ценностна ориентация сред учениците и проявеното очакване за по-активно участие на Българската православна църква в този процес.

Според друго изследване на Синдикат "Образование" 87,4% от запитаните учители, родители и заинтересовани са твърдо за въвеждане на оценка за дисциплина. 92,1% пък са за това да се спази забраната за телефони в клас, като част от спазване на училищния правилник.

От Синдиката подчертават, че добротата и моралните ценности се формират чрез целенасочено възпитание, което следва да бъде приоритет в учебния процес. В тази връзка Министерството на образованието и науката (МОН) вече приема стратегия за възпитание, като следващата стъпка е въвеждането на нови учебни предмети, свързани с моралните и духовни ценности.

Инициативата цели да засили ролята на училището в изграждането на ценностна система у подрастващите и да насърчи интегрирането на възпитателните елементи в обучението.

Анкета

резултати
Виж още за:
    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    За писането на коментар е необходима регистрация.
    Моля, регистрирайте се от TУК!
    Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

    17969

    2

    Nick F

    12.03 2025 в 11:54

    Това са глупости. България е секуларна държава и ако някой иска да преподава религия да си направи неделно училище, кръжок или каквото там му хрумне, а не да очаква държавата да плаща за индоктринацията в определена религия. Че и да е задължително.

    6764

    1

    GB

    12.03 2025 в 11:06

    Намерили кого да питат - заинтересованите!

    НЕ на задължителни часове по религия!

     
    X

    Майката на арестувания Ники: Били са го пред камерите в полицията, принудили са го да подпише преправен протокол