Родители на петокласници твърдят, че "неадекватен прием" е лишил 400 млади таланти да изучават математика през учебната 2024/25 година в паралелки с профил "Математически".
В писмо, изпратено до медиите, както и до президента, председателя на комисията по образованието и науката към Народното събрание, депутатите, Министерския съвет и Министерството на образованието и науката се посочва, че така е погазено "конституционното право за свободно образование на учениците след четвърти клас да изучават свободно математика в профилирани гимназии" заради остаряла Наредба № 10 от 2016 г. за организация на дейностите в училищното образование на МОН.
Според Наредбата право на участие в приема в V клас в профилирани гимназии с профил "Математически" или "Природни науки" имат ученици, които успешно са завършили началния етап на основно образование, явили са се на националното външно оценяване в IV клас и са участвали във включени в календара на МОН:
- олимпиада на областно ниво и поне едно състезание, които са в областта на математиката и/или на природните науки или;
- поне две състезания в областта на математиката и/или на природните науки.
Състезанията и/или олимпиадата се определят от педагогическия съвет и се оповестяват на интернет страница на училището до 10 дни след утвърждаването на графиците за провеждане на ученическите олимпиади и състезания през учебната година.
Дейностите по приема на ученици в V клас се организират от началника на регионалното управление на образованието (РУО).
Министърът на образованието и науката в срок до 31 март със заповед определя организацията на дейностите по приемане на ученици на места по държавен план-прием в V клас, пише още в Наредбата.
От писмото става ясно, че родителите са сезирали институциите през юни 2024 г., а ден след началото на учебната година посочват, че ограниченият брой на места за държавния план-прием, разписан в Наредбата, не е допуснал около 400 ученици в София, 100 във Варна, 50 в Пловдив и 50 в Бургас да изучават разширено математика в паралелки с профил „Математически".
"А най-силният ученик на България, с местожителство Велико Търново, също е оставен извън държавния прием и му се налага да предприеме релокация, за да продължи да развива таланта си", допълват оттам.
Става ясно още, че ученици без постигнати добри резултати в останалите областни градове са получили възможността да учат свободно математика, "което е дискриминация по отношение уседналостта към малолетните математически таланти на България". В писмото не се посочва източникът на информация за резултатите на останалите деца.
Според възмутените родители 400-те деца са с изключително добра подготовка по математика, но са поставени в среда, където минимална грешка е повлияла на бъдещето им и ги е лишила от разширено изучаване на математика въпреки годините положен допълнителен труд и подготовка.
Заради това през юни са сезирани Министерството на образованието и науката, Министерството на регионалното развитие и благоустройство, Министерският съвет, Столична община, Община Бургас, Община Пловдив, президентът, Община Варна и Комисията за защита от дискриминацията с призив да се разшири план-приемът.
"За съжаление, вместо да се търси начин невръстните математически таланти да развиват своите компетенции и умения, сезираните институциите прехвърлиха сигналите до тях към МОН", посочват още родителите.
По думите им от МОН са обяснили, че в страната има общообразователни училища с профилирано изучаване на математика и "в условията на автономия за провеждане на образователните политики, самоуправление и децентрализация" е редно родителите да се обърнат към съответните РУО.
"В София съществува една такава паралелка и е крайно недостатъчна, за да удовлетвори нуждите на 400 кандидати", посочват още в писмото си те.
Родителите настояват да бъде променена държавната политика спрямо групата от деца, която има значителен потенциал да се превърне във висококвалифицирани кадри.
Те искат:
- Да бъдат отворени допълнителни математически паралелки в най-добрите общообразователни училища на съответните области в рамките на учебната 2024/2025 година или да бъде намерено решение за допълнителни часове по математика за децата, които са останали извън план-приема.
- Да бъде премахнато ограничението, формулирано в чл. 50, ал. 3 на Наредба № 10 на МОН (броят на местата по чл. 142, ал. 3, т. 5 ЗПУО не може да бъде повече от 2% от броя на учениците, завършващи четвърти клас в областта, за съответната учебна година), "защото е дискриминативно, като се допусне и разширяване на приема в профилирани математически паралелки, който да отговори на нуждите на добре подготвените деца по математика".
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
1011
4
17.09 2024 в 21:32
22258
3
17.09 2024 в 19:03
Вменяването на математическо умение си е родителски бизнес, дори да го няма таланта. Не се бъркай , където не ти е работата.
Пример. В САЩ ако махнат привилегиите и само по изпити приемат, университетите ще са 90% с азиатци от Китайски произход пълни. Що? Ходи прочети за азиатските майки.
Не че другите американчета са тъпи. Умението през заучаване е полезно, защото в ранна възраст развива мозъка. Дори да не е талантлив.
Освен това, детето което се е тренирало с труд, научава и отложената награда.
Навика на отложената нахрада (delayed gratification) е доказано най-големия предиктор за успех по-късно в живота. По-високи заплати, по-малко невротичност и т.н.
Не са толкоз прости нещата както "секинси знае таланта".
1011
2
17.09 2024 в 15:53
С две думи е тъпо да се произвеждат зомбирани амбицарчета, на които от малки е обяснено, че са вундеркиндчета.
14389
1
17.09 2024 в 12:43
Последни коментари
Престижен сайт за туризъм в САЩ обяви Перперикон за европейския Мачу Пикчу
Главчев на Витоша по ''чистите'' пътеки
Биткойнът достигна 105 000 долара, още преди да е дошъл Тръмп
Главчев на Витоша по ''чистите'' пътеки
Задържаха руски кораб за умишлена повреда на кабел между Финландия и Естония