От октовмри ще заработи мобилно приложение за трафик и актуални състояния на пътищата

OFFNews 18 септември 2015 в 18:27 3540 0

Министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова

"Надявам се през месец октомври да заработи интелигентната система, която ще позволи с приложение за мобилния телефон да се дава информация в реално време за пътната обстановка", заяви пред журналисти във Варна министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова, съобщиха от пресцентъра на Министерството.

Министър Павлова уточни, че приложението ще е напълно безплатно за всички видове смартфони, таблети и компютри, тъй като е част от софтуера ЛИМА за пътно управление, който се разработва и изгражда от Агенция „Пътна инфраструктура“ със 100% европейско безвъзмездно финансиране.

Тя добави, че новата технология е важен момент от стратегическия приоритет на правителството, свързан с пътната безопасност и част от програмата за въвеждане на електронно правителство.

"Стараем се да въведем иновативни технологии и мерки. Защото с изградените вече 300 км нови магистрали , с рехабилитацията на магистралите „Тракия“ и „Хемус“, подобрените пътни условия по републиканската пътна мрежа, се създават сериозни предпоставки за високи скорости, които от своя страна довеждат до много тежки пътно-транспортни произшествия. Всеки ден, всяка нощ, статистиката за съжаление е много негативна. Средногодишно ние имаме 100 загинали и над 1000 тежко ранени при ПТП".

Лиляна Павлова отбеляза, че безплатното трафик приложение ще предоставя на пътуващите информация в реално време за това къде има затворени пътища поради ремонт, тежки зимни условия, почистване на сняг или поради произшествие. Ще има възможност и за обратна връзка и за граждански контрол.

„В момента Фейсбук е платформата, в която се пускат снимки или оплаквания, сега даваме възможност всеки пътуващ да пуска сигнал, който ще се проверява, за да може и ние да имаме обратна връзка, за да може пътуващите да казват там ли е снегорина и дали чисти, ремонтират ли се дупките, отворен ли е пътят или не. Искаме да бъдем по-отворени към хората“

Според Павлова особено важна е възможността пътуващите своевременно да се информират кой обходен маршрут да ползват при затворен път или инциденти. Това ще предотврати до голяма степен проблема с навлизащи автомобили в затворени пътища, което се случва ежегодно през зимата и създава допълнителни проблеми.

Софтуерът ще бъде и важен за човешкото здраве и живот. Благодарение на разработените специални датчици, при катастрофа или обръщане на автомобила, ще се подава автоматично сигнал на 112 и в ситуационния център на АПИ, за да се окаже спешна помощ.

Амбицията на министър Павлова е в бъдеще системата да се обвърже с органите на МВР и екипите на Министерството на здравеопазването в страната, което ще помогне изключително много при нуждата от спешна помощ на пострадали.

Министър Лиляна Павлова съобщи още, че до края на месец октомври ще бъде представен разработваният съвместно със Световна банка модел за промяна на модела за събиране на такси за ползване на пътищата. Приетата от правителството Стратегия за развитие на пътната инфраструктура и анализът на Световна банка показват, че приходите от винетки средногодишно са 200 млн.лв., като толкова се реинвестират в поддръжката на пътища през зимата и лятото.

"Това е крайно недостатъчно, защото минималният ресурс за поддържане на пътищата средногодишно трябва да се увеличи с още 600 млн.лв., за да говорим наистина за пътища, каквито ни се иска в дългосрочен план. Това обаче е нашето желание да достигнем това ниво“, обясни регионалният министър.

По думите й, за да е справедлива цената на таксите трябва да се въведе принципът за плащане, както при опазване на околната среда – който цапа най-много, плаща повече. Целта е този, който най-много пътува, който най-много руши пътищата да плаща повече, което налага смяна на досегашната система и да се плаща за изминато разстояние.

Министър Павлова даде пример, че чужд ТИР, за да премине през цялата територия на България плаща 10 евро, а през всички останали държави, само за един голям участък, плаща по 100 евро.

"Несравнимо е 10 евро в България на фона на 100 евро в Европа и ние трябва да уеднаквим. Такава е и европейската директива", каза министърът и подчерта, че ние трябва да сме в синхрон с европейските изисквания.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови
X

Да помогнем на украинските деца!