Омбудсманът настоява въвеждането на предмет 'Религия и добродетели' да стане след обществен дебат

OFFNews 23 април 2025 в 11:19 1691 0
Омбудсман

Снимка Омбудсман

Институцията на омбудсмана настоява въвеждането на предмет "Религия и добродетели" в учебната програма да стане след обществен дебат, за да бъде постигнат консенсус по темата и да се гарантира светският характер на образованието, както е по Конституция.

Общественият защитник е изпратил писмо до министъра на образованието и науката Красимир Вълчев с настояването да бъде предоставена изчерпателна публична информация по повод намерението на МОН.

Поводът за писмото са сигнали и жалби на родители и граждани, в които те настояват за отговори. Хората изразяват различни позиции - от категорично несъгласие до пълна подкрепа на изучаването на религия и съобщават за създадени петиции (против задължителното изучаване на религия и в подкрепа на задължителното изучаване на религия), подписани от хиляди граждани, посочват от институцията.

"В писмата си гражданите изразяват безпокойство относно гарантирането на светския характер на образованието, както и на свободата за избор на вероизповедание, религиозни и атеистични възгледи. Поставят важни въпроси, свързани със съвместяването на религиозното образование и светския характер на образованието, с гарантирането на свободата на избор на учениците и родителите им, безпристрастността и неприкосновеността на възгледите на учениците, създаването на условия за зачитане волята на учениците и родителите им по отношение на религиозното обучение, организацията и кадровото обезпечаване на обучението по различните програми", пише главният секретар на омбудсмана д-р Айсун Авджиев до министъра.

Той посочва още, че има граждани, според които обучението по религия ще формира у учениците морална и ценностна система и ще съхрани българската национална идентичност.

"Като независима правозащитна институция, институцията на националния омбудсман следи с внимание случващото се в образователната система и в съответствие с правомощията си настоява пред отговорните институции в своите действия да гарантират спазването на правата на гражданите, част от които е светският характер на образованието, гарантиран от Конституцията на Република България. Обучението в българските училища е на основата на неконфесионална програма и в съответствие с принципите на секуларната държава. То е светско, неутрално и е в съответствие с принципа на разделение между църква и държава, залегнал в Конституцията", подчертава Авджиев.

И обръща внимание на факта, че през последните години със Закона за предучилищно и училищно образование образователната система дава възможност на учениците да изучават предмет "Религия" като избираем или във факултативните часове.

"Предметът "Религия" дава знания за различни религиозни системи от културна и философска гледна точка, така че учениците да познават световните религии като част от човешката история и култура, както и насърчава толерантността и междукултурния диалог", пише още Авджиев.

Същевременно той обръща внимание, че към момента липсва яснота какъв ще бъде обхватът на темите и съдържанието на учебния предмет "Религия и добродетели".

Посочва, че въпреки намерението на МОН по предмета да не бъдат поставяни оценки, както и учениците да имат избор от 3 варианта при изучаване на религия в училище, няма достатъчно информация как ще се случва това на практика.

Айсун Авджиев подчертава, че гражданите са обезпокоени и питат какво ще включват учебните програми по предмета в различните класове, как ще бъдат защитени правата на учениците от различни вероизповедания и на тези, които са атеистично настроени, как ще се гарантира светският характер на образованието и обучението в училище, включително дали има подготвени преподаватели по този предмет.

Виж още за:
    Най-важното
    1
    2
    3
    4
    5
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    1
    2
    3
    4
    5
    X

    Владислав Панев: В Тонга попаднах на американец в православна църква, на когото е превеждал патриарх Даниил