Недоволни от ремонта на 'Опълченска' си поискаха бус лентите и велоалеите

OFFNews 14 юли 2025 в 21:18 3943 4

Снимка бТВ

"Опълченска" заприлича на магистрала.

Недоволни от реконструкцията на столичната централна ул. "Опълченска" излязоха на протест с искане за безопасни тротоари и велоалеи. Протестиращите са срещу премахване на бус лентите, които внезапно изчезнаха.

С плакати с надписи “Опълченска за хората, не само за автомобилите“, „По-широки тротоари“, „Къде са bus лентите?“, „Град за живеене“, „Опълченска няма да ви прости“ демонстрантите се събраха на кръстовището на ул. „Опълченска“ и бул. „Тодор Александров“.

"Цялата ни битка в началото беше да се запази улицата като зелено сърце, да не бъде магистрала, вкарваща още коли в центъра на София", заяви Вера Стаевска, която е един от организаторите на протеста, цитирана от БТА.

"Столична община тогава и „Спаси София“ поддържаха тезата, че това е за отпушване на трафика в столицата. Видяхме в крайна сметка, че те просто ни излъгаха, бус ленти тук няма да има. Ще има на няколко ограничени участъка от по петдесетина метра, тоест изцяло новите ленти обслужват вкарване на още коли в центъра на града", коментира тя.

Жената напомни, че ефектът е масово изсичане на дърветата, нов асфалт, повишаване на температурите, никакво противодействие на климатичните промени, на възможност пешеходците да се движат по тези тротоари. Освен че са опасни и тесни, те са под изискванията по наредба, няма сянка. Хората са принудени зорлем да започват да използват автомобили, посочи Стаевска. 

От четвъртък хората са разбрали, че допълнителните ленти няма да са за автобусите. Жителите на района настояват лентата, която е най-близо до жилищните сгради, да се върне обратно към тротоара, така че той да бъде безопасен и да се обособи отново зелената площ на мястото на изсечената. А от западната страна да се обособи липсващата за квартала велоалея.

Повод за коментари даде и зона, боядисана в червено. Двете платна за движение стават червени и бус лентата, която до този момент е била обозначена в жълто, вече е оцветена в червено.

Протестът под надслов „Опълченска за хора – с безопасни тротоари и велоалеи“ затвори движението на кръстовището на ул. „Опълченска“ и бул. „Тодор Александров“ в участъка до метростанция „Опълченска“. След това протестиращите затвориха за кратко и движението на бул. „Александър Стамболийски“ в участъка пред Мол „София“.

Протестът се охранява от полицейски екипи.

На 18 юли м.г. започна първият етап от цялостната реконструкция на ул. „Опълченска“ от кръстовището с бул. „Сливница“ до бул. „Тодор Александров“.

Жителите от района на "Опълченска" се обединиха във фейсбук групата "Да спасим дърветата" преди около година с протестите срещу отсичането на 39 стари дървета в рамките на проекта за реконструкцията на ул. "Опълченска". Последваха поредица от протести, които продължиха месеци наред паралелно със строителните дейности в района.

На 11 юли от Столична община съобщиха, че движението на ул. "Опълченска" в участъка от бул. "Тодор Александров" до бул. "Сливница" се отваря в началото на тази седмица.

Същия ден общински съветници от групата на "Спаси София", обявиха, че се премахват бус ленти от улицата.

„Подкрепихме разширението на трасето само и единствено заради бус лентата като предпоставка за по-добър градски транспорт. Днешните действия на общината напълно обезсмислят този проект и показват връщане към старите грешки“, заяви Андрей Зографски от "Спаси София".

Виж още за:
    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    За писането на коментар е необходима регистрация.
    Моля, регистрирайте се от TУК!
    Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

    20434

    4

    случайно прочетох

    15.07 2025 в 11:14

    Разширяването на ул. "Опълченска" ще облекчи трафика по бул "Христо Ботев" и " Константин Величков", където също живеят хора и дишат въздух.

    18187

    3

    sawall

    14.07 2025 в 23:19

    Истината е, че са прави. Колкото и да е странно, опитът, а и науката показват, че когато има повече ленти, трафикът се отпушва за няколко месеца и после става по-зле (защото повече хора тръгват с колите си от там, дето уж няма трафик), и повече не се оправя. Докато не се отвори ново платно. Примери за това има навсякъде в САЩ, особено Хюстън, но и в Европа - най-вече по-стари проекти, финансирани от плана Маршал, примерно.

    Модерните градове стесняват улиците (за да откажат хората от колите им) и оправят градския си транспорт (за да може да се пътува в града), това е пътя напред за да има чист въздух - примерно Париж, Амстердам, Ротердам.

    3537

    2

    Деспин Митрев

    14.07 2025 в 23:04

    Тъпи ли са наистина? Какво значи, ще вкарва повече коли??? Колите са определен врой и колкото по-дълго работят на място, толкова повече замърсяват.

    7550

    1

    alfakentavur

    14.07 2025 в 21:57

    "Опълченска няма да ви прости" :D
    Кудос! :D :D :D :D :D

     
    X

    Протестът през погледа на Gen Z репортерите на OFFNews