В над 90% от училищата е създадена организация за дистанционно обучение, но не всички са стартирали ефективно. Това се е случило при около 89%. Голямото предизвикателство е да разширим обхвата и да направим организацията по-ефективна, обяви министърът на образованието Красимир Вълчев на брифинг днес, в първия ден от въвеждането на новия режим заради извънредното положение в страната вследствие на разпространението на коронавируса у нас.
През последните 3 дни системата се мобилизира по впечатляващ, забележителен начин, с много енергия и ентусиазъм - отбеляза министърът и допълни, че електронното обучение позволява един учител да работи с няколко паралелки, двама педагози да работят едновременно с един клас, да се присъединят към урок в друго училище.
Най-голямата тежест сега е върху инфраструктурата. "На много голямо изпитатие е поставена инфраструктурата. От "Школо" докладваха 20 пъти увеличен трафик вчера. Предприеха действия за разширяване на капацитета на инфраструктурата си, в резултат на което са налице временни проблеми, но няма инфраструктура която може да издържи на такова натоварване", посочи министърът и изрази надежда, че отново ще има достъп до системата още днес.
Другият проблем е свързан с осигуреността на устройства - и за учителите, и за учениците, както и с Wi-Fi, затова МОН препоръчва засега дистанционното обучение да не се случва във виртуални стаи, ако не всички имат необходимите устройства и достъп, а асинхронно, по различно време.
"Предпочитаме да не избързваме, а да имаме увереност, че в дадената група или клас има достатъчно електронни устройства. Дори и за тези 90% те да са налице, може да са недостатъчни за семейството: може родителят да работи, може на повече от едно дете вкъщи да му трябва по същото време" - обясни министърът.
Той призова родителите да помогнат на учителите, като контролират получаването и изпълнението на изпратените задачи. Без тях не може да се реализира ефективно дистанционно обучение, особено в началния етап, но и в прогимназиалния също, посочи той.
А останалите?
Близо 2000 учители нямат техническа възможност за осъществяването на дистанционно обучение. Затова от МОН ще купят техника, с която да ги подпомогнат, особено там, където е най-голямата концентрация на недостиг. Това ще стане с преструктуриране на оперативната програма "Наука и образование за интелигентен растеж" и заделянето на 1 до 2 млн. лева от нея. Имаме право на това в условията на форсмажор, обясни министърът.
В момента се разпращат и указания до всички училища за работа с образователната платформа на "Майкрософт". "Това е единствената компания, с която имаме договор. Няма да плащаме допълнително за платформата, тя е част от пакета им", поясни той и допълни, че от МОН предприемат тази стъпка, за да подсигурят училищата с резервно решение.
С мобилните оператори сме готови да осигурим Wi-Fi точки за достъп в кварталите с най-голяма концентрация на деца без свързаност с интернет - посочи още министърът.
От тези 11%, които не са се включили, при половината е поради липса на устройства, при останалите - заради интернет свързаност. "Не можем да осигурим толкова устройства, няма и толкова налични, но поне частично да решим проблема с интернет."
По негови данни са необходими около 35 хил. устройства.
Става въпрос за ромски общности, за села.
Там, където друго не може да се осъществи, ще се работи по телефона. Ще се разпечатват материали и, за да се осигури максимално ограничаване на взаимодействието, медиаторът може да оставя пред къщата материалите за самоподготовка.
"Ситуацията е екстремна, нека да минимизираме щетите от нея!" - призова Вълчев.
Учебната година
Министърът увери, че нулева година категорично няма да бъде обявена. Повече от 60% от учебната година е минала. От гледна точка на оставащия материал, за затвърждаване на нови знания са необходими между 30 и 35 дни, в зависимост от етапа на обучение, обясни той.
Неприсъствените дни може да са повече и тогава най-голямото предизвикателство ще е преподаването на новия материал. Много вероятно е общият брой на неучебните дни, с грипните ваканции, да надхвърли границата на възможностите за преструктуриране на материала в оставащите дни до края на учебната година - предупреди министърът.
Затова МОН работи върху повече от 5 варианта за справяне с тази ситуация и нито един от тях не е по-вероятно изпълним от друг. Вариантите са включват: ваканция до 29.03. вкл., до 6.04., до 13.04., до 21.04. и др.
При първите три - с неучебни дни до 13.04. - пролетна ваканция ще се трансформира във великденска, каза министърът.
Друг възможен вариант е да се учи в събота и неделя, както и през юни (за тези, които по план трябваше да свършат до началото или средата на месеца).
"Не бих посъветвал никой да си прави планове за юни заради това, че не знаем докога ще продължи настоящата ситуация" - предупреди министърът.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
3910
2
16.03 2020 в 20:05
4000
1
16.03 2020 в 15:52
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
САЩ повдигнаха обвинение на индийски милиардер за подкупи на стойност 265 млн. долара
Koel
Банан, залепен с тиксо за стена, се продаде за 6,2 млн. долара