На 20 юли в рамките на кампанията “Хижа на годината” на ЦПШ “Мальовица” (хотел “Алпинист”) се проведе конференция с фокус “Възможности за финансиране и стъпки за подобрение на условията в българските хижи и заслони”.
Събитието бе насочено към стопани на хижи и заслони в България, желаещи да развиват потенциала на планинския туризъм и да подобрят условията в планинските бази за настаняване у нас.
Конференцията събра хижари и представители на туристически дружества от цялата страна, дошли да се запознаят с опциите за финансиране на планински обекти през различни министерства и европейски фондове и да научат повече за различни механизми за получаване на субсидии. Специално внимание бе отделено на възможностите и условията за кандидатстване по грант за реновация на генералния партньор SiteGround на стойност 20 000 лв като част от кампанията “Хижа на годината”.
“Целта на всички ни е да повишим качеството на обслужване в туристическите ни обекти. Ние не гледаме на туристите като на клиенти - те за нас са партньори, които ни дават идеи и насоки, без тях няма как да ни има, “ обясни Венцислав Венев, Председател на Български туристически съюз.
Заедно с колегите си от новото ръководство на БТС той изрази готовност за пълна подкрепа към всички хижари, кандидатстващи по различни финансиращи програми - с консултация за най-подходящите опции, необходима документация, последователност на административните процедури и т.н., за да бъде намерен в дух на сътрудничество най-краткият път към изпълнение на общите цели.
В събитието се включиха и представители на неправителствени организации, излъчили номинации в осемте категории на конкурса “Хижа на годината”. Между тях бяха асоциацията на планинските водачи “Планини и хора” и Асоциация на парковете в България. Любомир Попйорданов от Българска асоциация за алтернативен туризъм акцентира върху отговорността към природата и гостоприемството - ценности, залегнали в сертификационната марка “Зелена къща”:
“Хората имат нужда не просто от дестинации,а от преживявания. Мотивацията им да отидат в планината и да се слеят с природата често е свързана с необходимост от отдих, да се възстановят както физически, така и емоционално. Затова осигуряването на пълноценна почивка е от съществено значение, а ръка за ръка с нея върви и необходимостта от култура - кулинарна, винена култура и други емоционални изживявания в посетения регион. Хората имат все по-високи изисквания към тях, “ разказа опита си с туристи в планините от България и чужбина Попйорданов.
Красимир Андонов, Директор на Национален парк “Рила”, се включи с разяснения към хижарите за възможности за действие в рамките на защитените територии и разказа за конкретни действия и колаборации с обекти в рамките на НП “Рила”.
Ясмина Иванова от екологично сдружение “За земята” разказа за добрите екологични практики за обекти в планината и вдъхнови с истории за тонове отпадъци, свалени от хижите през историята на организацията. Хижарите разбраха повече за кампанията за почистване на пространства около хижи “Из чисти планини” и как могат да да поканят доброволци за каузите си.
Общностите и активното им въвличане в каузи, свързани с хижите, бе в центъра и на споделения практически опит от управлението на две хижи (“Ловна” и “Бонсови поляни”) в последните седем години на Иван Попов - представител на т.нар. “млада генерация” хижари с прогресивен подход към гостоприемството в планината.
Всички ключови теми и проблеми, които бяха повдигнати по време на конференцията, бяха обобщени в официално писмо, с което новото ръководство на БТС адресира Министерство на околната среда и водите. Това поред тях е институцията, която има най-пряко отношение и мотивация да стартира междуведомствена комуникация за решение на набелязаните казуси. Такива са: установяване на стандарти за управление и поддръжка на хижи и заслони, овладяване на пластмасовия отпечатък и замърсяването, прецизиране регламента за маркиране на планински пътеки, регулация на достъпа на туристи, МПС и др.
Партньорите на кампанията “Хижа на годината” представиха специално разработени програми за преференциално обслужване и цени, които да помогнат за повишаването на качеството в българските хижи и заслони.
– За почистване и поддръжка с Kärcher (патрон на категорията “Най-чиста хижа”)
– За подобрение на качеството на легловата база с Matrax
– За генериране на слънчева енергия и съхранение, за сигурност на захранването с Photomate.
Освен програмата за финансиране за 20 000 лв от SiteGround, в рамките на кампанията се отваря и втора финансираща програма на стойност 5 000 лв за матраци от Matrax.
По време на и след конференцията участниците се запознаха и с високопроходимия автомобил Subaru XV, официален автомобилен партньор на кампанията “Хижа на годината”.
Междувременно конкурсът за избор на най-добрите хижи е отворен за гласуване на адрес huts.360mag.bg, където до 15 ноември всеки ще може да даде своя глас за своите предпочитани места за настаняване сред номинираните в 8-те категории.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)