Коли, автобуси и пешеходци делят пътното платно на Орлов мост заради разширението на метрото

Александра Маркарян 11 декември 2019 в 13:43 4836 0

Снимка Александра Маркарян

Пешеходци, автомобили и автобуси на градския транспорт в София са принудени да делят пътното платно на бул. "Евлоги и Христо Георгиеви" заради разширението на метростанция "Софийски университет "Св. Климент Охридски". В участъка от булеварда на едно от най-натоварените столични кръстовища - това на пл. "Орлов мост" - тротоар няма, над метростанцията се редят плочки и мястото е недостъпно.

Ремонтът тече от месеци, наскоро обаче е поставено ново препятствие - пътното платно е стеснено и на шофьорите и лавиращите покрай коли и рейсове пешеходци е оставена около 3/4 от площта му. Дали отцепеният участък трябва да замести липсващия тротоар не е ясно. Там видимо не тече ремонт, но, от друга страна, няма и табела, че мястото е предназначено за пешеходци. Липсва и "вход" - ограничителните ленти и знаците са поставени така, че за да попадне в относително сигурната зона, човек трябва да се мушне под лентата. Това се случва рядко, само ако насреща се задават толкова много превозни средства, че съвсем не е сигурно дали някое от тях няма да закачи пешеходец, колкото и да е внимателен шофьорът.

Опасност създава и липсата на достатъчно добра видимост, не само привечер и нощем. Вливащите се в бул. "Евлоги и Христо Георгиеви" коли и автобуси идват от три посоки и шофьорите, които завиват откъм "Цар Освободител" и откъм "Цариградско шосе", може и да не видят хората по платното или да не успеят да реагират достатъчно бързо.

Оглеждайки ремонтната площадка, съзираме табела. Поставена е до подлеза и указва, че пешеходците трябва да пресекат. Е, повечето минаващи оттам го правят и без ремонт - пресичат на близкия светофар и продължават към спирката на "Цариградско шосе" - и едва ли имат нужда от табелата. Такава е необходима на слизащите на "Евлоги и Христо Георгиеви", но те нямат никакъв шанс да я видят - тя е далече от спирката и с гръб към слизащите на нея. Все пак има надежда. Бърз поглед през процепите на огражденията около бъдещата нова част от метростанцията показва, че тя вероятно ще бъде готова скоро и препятствията, застрашаващи пешеходци и шофьори, ще бъдат премахнати.

На този фон другите проблеми, появили се тук-там из метростанциите и изискващи вещата намеса на майстори, изглеждат незначителни - пряка опасност за живота, надяваме се, няма. И все пак може да се отбележи, че изпадането на тези плочи от тавана на входа на метростанция "Софийски университет "Св. Климент Охридски" затруднява достъпа до перона - работи само едно от устройствата за валидиране на картите, останалите са точно под дупката:

И докато времето някак успя да притъпи възмущението ни от лепването на плочки за баня по стените на някои метростанции, те изпопадаха. Относително новата (открита през 2012 г.) "Княгиня Мария Луиза" вече е лишена от част от фаянса. Така е от месеци и ще остане така неясно още колко време (табела с указание по този въпрос не открихме):

Виждаме само, че в сухо време, без някой скоро да е мил пода, табела твърди, че той е мокър и трябва да внимаваме да не се подхлъзнем.

Освен от нови плочки, някои метростанции се нуждаят и от ремонт на неработещи отдавна асансьори, което сериозно затруднява трудноподвижните хора. Допреди няколко месеца например върху вратите на асансьора, който отвежда пътниците от метростанция "Жолио Кюри" към повърхността, беше залепен лист с надпис: "Асансьорът временно не работи". Листът вече липсва, вероятно защото "временното" все повече заприличва на вечно.

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    X

    Година след катастрофалния резултат от теста за функционална грамотност PISA