Кандидат-шофьорите да се учат да карат по магистрала, в мъгла и засилен трафик, предлагат експерти

Последна промяна на 11 юли 2019 в 15:40 970 1

Снимка Pixabay

Кандидат-шофьорите задължително да придобият умения за управление на магистрала, при намалена видимост и в засилен трафик, предлага работна група към Държавната агенция "Безопасност на движението по пътищата" след проведена вчера среща в Министерството на образованието и науката.

Според групата експерти, обединяваща представители на институциите и бранша, часовете за практическо обучение на кандидат-шофьорите в категория “B” трябва да бъдат обвързани с конкретни групи умения. Сега те са вписани в методиката, но без ясни правила как да се провеждат, затова нерядко се пропускат.

Предложението е курсистите да шофират поне 6 часа "извънградско", от които минимум 3 часа по магистрала или скоростен път или път с интензивен трафик. Подобно изискване се залага за първи път – досега управлението на магистрала или скоростен път изобщо не е било включено в изискванията за провеждане на шофьорските курсове и се е организирало само при инициатива на инструкторите. 

Поне 10 часа от шофьорския курс да са за шофиране в населено място с натоварено движение, поне 2 часа да са за нощно каране и шофиране при намалена видимост, предвижда още предложението.

Учебната документация ще влезе в сила заедно с нов механизъм на контрол от страната на ИА „Автомобилна администрация“, за да се гарантира, че тези минимални часове по отделните компоненти ще бъдат спазвани, съобщават от агенцията.

За да се покрият ефективно всички тези компоненти на обучението, минималните задължителни часове за практическо обучение се предлага да бъдат увеличени на 42 часа. Паралелно се предлага да се намали броят на задължителните часове по теоретична подготовка (от 40 на 26 часа), като подобен подход би следвало да не доведе и до съществен ръст на цените за крайния потребител, отбелязват авторите на проекта. 

Анализът на пътно-транспортните произшествия през 2018 г. показва, че смъртността сред водачите между 18 и 25 години е с 20% по-висока от всички останали шофьори, а тенденцията е за нарастване на негативната статистика сред тази възрастова група. Именно в посока превенция и завишени изисквания към компонентите на обучението са направените предложения, а мнозинството от членовете на работната група са ги подкрепили. Основните разисквания са били по въпроса с колко точно часове да бъде увеличена практиката. Част от тях са предложили увеличение с над 45% и достигане до 45 часа. Мнението на друга част от експертите е било за нарастване с 5 часа, допълват от агенцията. Надделял е подходът за по-умереното им увеличение и обвързване на часовете с конкретни групи умения, за да има контрол над провеждането на курсовете, а ръстът на часовете да доведе и до по-добра подготовка на младите водачи.

Друг от широко дискутираните въпроси в хода на обсъжданията е бил дали да се създаде възможност част от обучението да се провежда на симулатор. Държавна агенция “Безопасност на движението по пътищата” и част от работната група са подкрепили идеята да се допусне възможност до 4 часа от задължителните часове по кормуване да могат да се провеждат и на симулатор. Предложението обаче не е прието от мнозинство от участниците в дискусиите. Както и досега, центровете по автообучение ще могат да провеждат подобни практични занятия на симулатор, но те няма да се вземат предвид при отчитане на задължителния брой часове по практика.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

1008

1

borisboris

11.07 2019 в 15:52

За магистрала не са необходими особени умения, освен това у нас няма отворени магистрали.