Ян Геел: Махнете колчетата срещу паркиране на тротоарите, по-малко ленти за коли по булевардите

Светофарите да светят зелено по-дълго за пешеходците, отколкото за колите

OFFNews Последна промяна на 05 октомври 2017 в 06:59 30501 10

Снимка бТВ архив

Старите жп линии в София да станат велотрасета или да се озеленят, да се осигурят пешеходни връзки между центъра и планината Витоша, а покрай Перловската река да се оформи място за отдих с пейки и алея за велосипеди. 

Това са част от мерките, които предлага в доклада си датският урбанист Ян Геел и екипа му. Преди месеци по покана на столичния кмет Йорданка Фандъкова и на главния архитект Здравко Здравков Геел прие да направи анализ на публичните пространства в центъра на столицата. 

Според експертите е добре да се обмисли денонощен градски транспорт и изграждане на подземни паркинги с публично-частни партньорства. 

За да се превърне София в град на хората, а не на автомобилите, специалистите препоръчват да се свият лентите по булевардите за сметка на велотрасета и зелени ивици. Особено по бул. "Тодор Алесандров", който пуска над 22 000 коли всеки ден да минават транзит през центъра. 

Геел и екипът му смятат още, че броят на подлезите и надлезите трябва да се намали и да се осигурят повече възможности хората да пресичат на нивото на улицата.

И още: Премахнете колчетата от тротоарите и увеличете глобите за паркирани върху тях коли. 

Урбанистът обръща внимание и на факта, че дърветата по тротоарите нямат достатъчно място за коренната си система и рушат плочките, като затрудняват пешеходците. 

Според Ян Геел в един град на хората светофарите трябва да светят зелено по-дълго време за пешеходците и по-кратко за колите. 

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

7671

11

Hissarion

09.10 2017 в 09:47

С приоритет в града са публичния транспорт и пешеходците. Персоналните автомобили са с предимство на магистралата и в законния гараж на собственика си. Утре няколко човека ще си купят самолети и ще поискат и писти да им се изградят в близост до панелката, защото НЕ МОЖЕЛИ без транспорт.

22188

10

Стефан

06.10 2017 в 19:52

Задължително ли е да си урбанист, за да знаеш, че НЕ МОЖЕ да оставиш милионен град БЕЗ транспорт?

4000

7

Емил Маджарски

05.10 2017 в 19:09

Това не е доклад. Прочетете го. По изложеното в "доклада" може да се направи една хубава фотоизложба за София. Нека тези, които са му платили, да организират тази изложба на "Моста на влюбените" . Всичко друго е боза.




11009

6

случайно прочетох

05.10 2017 в 13:06

Има и добри идеи Ян Геел.
Например:изграждане на подземни паркинги с публично-частни партньорства.
Против съм задръстването на движението със зелени светофари и прочее глупости.
Бул.Т.Александов свършва в жълтите павета и който го е проектирал е направил голяма злина на града.Подобни пътно трасета не трябва да са радиални и да събират колите в центъра.
В центъра, според мен, е добре да има градски транспорт, таксита, вело алеи и тротоари.Околовръстното да се разшири и ако човек живее в западните квартали, а работи в източните, да може с кола да стига за 20 мин., а не да се вре в центъра.

2223

5

Бабатунде

05.10 2017 в 11:18

Звучи ок, но все пак като правиш такъв план, трябва да се съобразиш с държавата ... То този план и в Камбоджа или Очо Риос, може да се предложи, ама ...

6004

4

Тебеширко

05.10 2017 в 10:45

Ама че нахалник. Това да не ти е Европа, бе? Я, да си се връщаш в Дания. Светофарите са си перфектни. Няма нищо лошо в това, че трябва малко да потичат хората, все пак тичането е полезно. Защо ще се намалява времето за колите? Хората с коли бързат, те за това са ги купили. А това пък с велосипедите е пълна дивотия. Който иска да кара колело, да си го качи на колата и да отиде в парка.

5713

3

КИро

05.10 2017 в 10:21

ooo, голфаджиите, къде сте. има ли кал пред блока?

2947

2

theprofet

05.10 2017 в 10:07

Тоя яко го пере съчмата...