Ексклузивно Пеевски внезапно удари рамо на Киселова на балотажа в НС и пак не стана - ПП-ДБ не я подкрепиха

Д-р Врабевска: Всяко училище трябва само да реши дали да удължи учебната си година

OFFNews 30 март 2021 в 10:00 9369 0

Д-р Росица Врабевска е управител на образователен комплекс “Цар Симеон Велики”, който включва Частна детска градина “Росица” - Бояна и с. Иваняне, Частно средно училище “Цар Симеон Велики”, ЧГПНП “Асен Йорданов”, както и Център за обучение “Цар Симеон Велики”. В последните 20 години д-р Врабевска се занимава с научноизследователска дейност в областта на фармакологията. Завършила е медицина в МУ-Пловдив, специализирала e фармакология в Massachusetts College, Бостън, САЩ. Тя е и медицински директор на “Comac Medical”, както и член на Консултативния съвет на Фондация "Българска памет". Част е от Комисия за иновативни училища към МОН. Д-р Врабевска разказва пред OFFNews повече за предизвикателствата пред онлайн обучението и иновациите в учебния процес.

Д-р Врабевска, какъв ще бъде ефектът от онлайн обучението върху качеството на образованието в България в следващите години?

Преминаването към онлайн форма на обучение ще има негативен ефект в различна степен, в зависимост от възрастта на учениците. Докато при малките деца той ще е по-комплексен - включително поведенчески и социален - при по-големите ще има по-голям спад в уменията и донякъде в академичните знания.

В началото на годината омбудсманът Диана Ковачева коментира, че онлайн обучението не може да доведе до задълбочени знания. Кои са дефицитите на онлайн обучението и кои са позитивите? Кога ще усетим най-рано ефекта от обучението през последната година?

Задълбочеността на знанията е резултат от мотивацията и умението за учене. При учениците в гимназиален етап, които вече имат изградени навици, в случаите, когато учителят е успял да мотивира децата и е наличен за консултации онлайн, не би имало значим спад в натрупването на знания и усвояването на нови. Но тези случаи като че ли не са преобладаващи у нас. Мисля, че в гимназиалния етап дори и в присъствена форма не се работи за изграждане на навици за учене и трупане на умения. По-скоро се търси “изкарването” на 6-ици. Така че аз лично не очаквам голяма разлика в реалните знания на учениците в гимназия.

Докато при по-малките ще видим ефекта от онлайн обучението още през следващата учебна година, когато пропуските в материала ще излязат наяве.

Въпреки това, отчитам и положителни промени в сферата на дигитализацията и мобилността. Виждаме много иновации, свързани с използването на дигитални учебници и ресурси.

Дългосрочно обаче, изолацията на децата и липсата на адекватна социална среда и отношения би довела до негативни процеси в поведенческото и личностното развитие. В Частно училище “Цар Симеон Велики” ние работим много с психолози, предлагаме подкрепа както на ученици, така и на родители, а също и на учители. Особено успешен е курсът, който предлагаме в Център за обучение “Цар Симеон Велики” - “Коучинг в образованието”.

Имаше няколко случая на директори на училища, които обявиха, че желаят сами да взимат решения дали и кога учениците им да учат присъствено или онлайн. Какво е Вашето мнение - трябва ли решението да се взима на национално ниво или е възможно всяко училище само да поеме отговорност за начина на обучение?

В една епидемична обстановка е трудно да се взимат индивидуални решения, при условие, че резултатите от тях касаят цялото общество. По-скоро бих казала, че трябва решенията на ниво държава да се взимат като се имат предвид всички участници в образователната система, а не само големите държавни или общински училища - има малки училища в провинцията и също така частни училища, които имат свои специфики и е добре това да е съобразено. На ниво училище имаме отговорността да взимаме решения относно безопасността на всеки ученик и учител. В нашите образователни институции сме въвели и хибридна форма на обучение още преди да започне епидемията от коронавирус. За нас е важно учениците да са в крак с променящата се действителност и да отговарят на нуждите от различни качествени умения за бизнеса. Част от иновациите, които използваме са “училище в облака”, модел на обучение “1:1” за 8-и и 9-и клас, обучение по роботика, гражданско образование по авторска програма, съвместно с “ПраВодач“, авторска програма по екология, съвместно с Биологическия факултет на СУ “Свети Климент Охридски”.

В общественото пространство се коментира и въпросът за удължаване на учебната година. Нужно ли е такова удължаване според Вас?

Тук би следвало всяко училище да има право да вземе самостоятелно решение, базирано на резултатите на своите ученици. Има училища, в които на практика почти не се осъществява учебен процес онлайн, използват се апликации като Вайбър, пращат се снимани страници от тетрадки и т.н., което не предполага реално преподаване. И обратно, в нашето училище, например, учебният процес не е прекъснал нито за ден. Учебната програма се следва стриктно и се провеждат нормални занимания онлайн.

Вие сте основател на Частно училище “Цар Симеон Велики” в с. Иваняне, област София - град. Какъв е интересът от имунизацията от страна на преподавателите във Вашето училище?

При нас има много малко заболели учители (единици) и малко желаещи за ваксинация. Ние предприехме много стриктни мерки за дезинфекция, включително ежедневна двукратна дезинфекция с УВ лампи, проветряване, както и редовно тестване на екипа. Предполагам, че и липсата на стрес, уютната и позитивна работна среда, заедно с чистия въздух допринасят към това да сме здрави.

Дигитализацията в българските училища се случи много бързо миналата година - всички учат онлайн, прилагат системите на Google или подобни виртуални класни стаи и приложения за обучение. Кои са новите и по-смели решения, които иновативните училища търсят, за да надградят досегашния си опит?

Да, така е. Има и нови решения, които са много полезни в процеса на преподаване. Едни от тях целят да улеснят учителя - бяла дъска, 3D решения, програми за обмяна на ръкописни файлове. Други са насочени към контрола на учениците - основно да не се преписва - блокиране на интерфейса, контрол на камерата и други.

Какво още е необходимо да се учи в училище, за да се подготвя младото поколение за професиите на бъдещето? Какъв е Вашият пример - какво ново и различно се изучава във Вашето училище?

Новото е всъщност старо - да се научат да мислят, да анализират информация, да търсят и да взимат решения. В нашето училище залагаме основно на методите на проблемно и проектно-базираното обучение, на индивидуалния подход на учителите към всеки ученик, както и на засилено изучаване на чужди езици, компютърни науки и родолюбие. За нас е важно учениците да обичат родината, да пазят и да носят със себе си традициите на народа ни. В двора на училището ни има паметник на Цар Симеон, организираме различни инициативи на всички празници, свързани с велики българи и дейци от историята ни.

Започнахме и амбициозна програма по природни и дигитални науки, както и по предприемачество. Целта ни е да затваряме пропастта между теорията и практиката, да подготвяме осъзнати и функционални млади хора, готови да посрещнат предизвикателствата на съвременния свят.

Обявихте прием за ученици след 4-ти клас в "Цар Симеон Велики" с насоченост към природни науки и предприемачество. Разкажете ни повече.

В природо-математическата паралелка учениците ще се обучават по учебна програма STEM. Тя е базирана на интердисциплинарен и приложен подход на преподаване на математика, технологии и природни науки. В процеса на подготовка и по време на всеки учебен предмет учениците ще изследват различни научни въпроси, казуси и приложения. Идеята е да се насърчава ученето чрез творчество и създаването на иновативни решения на проблеми от истинския живот.

Целта на обучението в паралелката по предприемачество е развиване на умения като инициативност, предприемчивост, мотивация за постигане на високи цели, управление на времето, организираност, творчество и ефективност. Учениците ще се фокусират върху изграждане на навици за саморефлексия и начин на мислене, насочен към решаване на проблеми, поемане на рискове и развиване на социални умения и гражданска позиция.

Открихте и гимназия с активно изучаване на природни науки, предприемачество и чужди езици. С какво тя ще бъде различна от останалите гимназии?

Да започнем от името на гимназията - Частна гимназия по природни науки и предприемачество “Асен Йорданов”. Избрахме точно личността на българския изобретател Асен Йорданов за патрон на училището, защото много малко се знае и говори за него, а той е човек, направил много за страната ни. Бил е летец, изработил е сам един от първите самолети, когато е бил едва на 15 години. След това е заминал за Америка, където все още се преподава по някои от неговите учебници за летци. Бил е предприемач, работил е за НАСА, за “Боинг”. Показал е, че с хъс и много знания могат да се постигнат високи цели. Точно на това искаме да научим и нашите ученици. Залагаме отново на иновативния подход на обучение, с фокус върху подготовката за прием в елитни университети у нас и в чужбина. Партнираме си с много висши учебни заведения. В програмата е заложена и подготовка за прием в специалностите медицина, фармация и биология. Методологията е насочена към изграждането на индивидуални и уверени професионалисти чрез динамичния начин на преподаване, стимулиращи учениците да развиват способностите си, така че да бъдат конкурентни на пазара на труда в Европа и по света.

Възпитаниците на гимназията се обучават изцяло дигитално - през приложението на Google - Classroom 1:1. Използват електронни учебници и ресурси. Това дава възможност при нас да се запишат ученици от цялата страна - нещо, което се прави за първи път в България.

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    X

    Как всеки може да стане рисков инвеститор, подкаст с Пламен Русев