Тази година Лидл България отбелязва 15 години от стъпването си на пазара у нас. През 2010 г. компанията отваря едновременно 14 магазина в 11 града и въвежда нов бизнес модел, който вплита в невиждан дотогава микс иновации, собствени марки, български производители, тематични седмици и нехранителни продукти. Днес Лидл България има 137 магазина в 58 града, над 4200 служители и още един повод за радост. През 2024 г. веригата успява да изпревари по приходи първенеца, който 13 поредни години държи челното място, и става номер едно по пазарен дял в страната. Какво стои зад успеха на Lidl у нас, как собствените марки станаха хит и защо родният вкус печели фенове зад граница, разговаряме с Драгомир Илиев, управител „Стоково снабдяване” в Лидл България.
Г-н Илиев, тази година Лидл България става на 15. Как се промени пазарът на бързооборотни стоки за това време?
Трудно е да съберем 15 години в един кратък отговор, а макар хората да не си дават сметка, промените в сектора през този период са много и значими. За 15 години пазарът стана още по-динамичен, навлязоха нови играчи, а някои си тръгнаха. Въведоха се различни бизнес модели, а конкуренцията за доверието на клиента стана много по-голяма. Преминахме през пандемия, кризи във веригите за доставки, инфлационни предизвикателства, а от последните 3 години сме свидетели и на военни конфликти. На фона на всички тези глобални трансформации родният потребител също се промени: качеството измести цената, хората станаха по-информирани, по-взискателни и осъзнати в изборите си. Започнаха да пътуват повече, да търсят модерни вкусове, устойчиви и здравословни алтернативи, и да ги е грижа за отпечатъка на продуктите върху околната среда. В същото време започнаха да ценят още повече родното и да търсят по-голяма стойност за парите си. Това, че нашият пазарен дял расте, означава, че успешно отговаряме на тези нужди, като следваме ясна цел: да предоставяме качествени продукти на добра цена.
Първите години за всеки бизнес са изключително важни, защото това е времето, в което се градят връзки, процеси и доверие. С какво Lidl успява да задържи доверието на клиентите 15 години по-късно?
Убеден съм, че нашата лидерска позиция днес е резултат именно от това желание ежедневно да даваме на хората продукти с отлично качество на добра цена. Наричаме го „умно пазаруване”, но на практика значи не просто да имаш достъп до качество на ниска цена, а и да можеш бързо, лесно и удобно да напазаруваш всичко, което ти трябва, на едно място. Както обичаме да се шегуваме, от кисело мляко до винтоверт за по-малко от половин час може само при нас. Зад това стои внимателно подбран асортимент, който е в основата на нашия бизнес модел. Вместо да избираш от 35 вида шунка, ние имаме няколко, но всички са внимателно селектирани, така че да имаме по нещо във всеки ценови сегмент, което да отговаря на висок стандарт за качество. Това е възможно и заради собствените марки, които промениха потребителското поведение не само у нас, но и в световен мащаб. С тях можем да контролираме качеството, да предлагаме продукти от цял свят и да помагаме на родни производители да достигат нови пазари. Именно устойчивите и дългосрочни партньорства с български производители за мен са още една причина за доверието на клиентите. Продуктите им се търсят и предпочитат от българина, защото носят познатия вкус на родното. Интересното е, че се харесват и купуват все повече навън, а с нас получават уникални възможности за износ.
Какъв е приносът на Лидл България за износа на български стоки в Европа?
Lidl е единствената компания в сектора, която представя подобни възможности за износ на своите български партньори. Благодарение на работата си с нас, те получават достъп до над 12 350 магазина в 30 държави. Още през 2012 г. успяхме да реализираме първия износ на български стоки на пазар, извън България. Тогава договорихме износ на 17 артикула, от 8 доставчика само за 1 пазар – Румъния. Числата към днешна дата са повече от красноречиви – експортният оборот на български компании с Lidl само за миналата година, възлиза на 106,5 млн. лв. Тaka помогнахме на 39 родни производители да реализират своя продукция в 28 държави в Европа. Смятам, че е важно да се говори за това, защото у нас битува погрешното схващане за големите вериги и приноса им за българската икономика, особено за развитието на производителите.
Възможностите за износ чрез Lidl са голямо предимство за нашите български партньори, но основните обеми, които те реализират в съвместната ни работа, са на местния пазар. Само през 2024 г. български компании са доставили стоки на стойност близо 1,10 млрд. лв. общо за българския пазар и за европейската търговска мрежа на Lidl. Това има реални измерения за тези компании: те подобряват производствата си, инвестират в нови технологични линии, разработват иновативни продукти, обучават и наемат повече персонал. А примерите затова са много – такива са ТИМС ФУУДС ЕООД от Хасково, които произвеждат за нас различни сладкарски изделия и – забележете – изнасят панетоне за Lidl в Италия. Такива са и Джени ОВО, доставчик на яйца, с които заедно работим за изпълнението на нашата цел от март 2026 г. да предлагаме само яйца от подово отглеждане собствена марка и да спрем такива от клетъчно отглеждане. Това се отнася не само за пресните яйца, но и за яйцата като съставки в продукти собствена марка.
Говорейки за собствените марки, преди 15 г. потребителите не бяха свикнали с тях и не ги познаваха, но днес не е така. Как те трансформираха пазара на хранителни стоки?
Ако преди 15 години клиентите гледаха към тях по-скоро с несигурност, то днес всеки познава Pilos, Dulano, Родна стряха и вероятно си има по нещо любимо от тях. Интересът на потребителите продължава да расте не само у нас – това е тенденция в цяла Европа. По данни от последния доклад на Eurocommerce, през 2024 г. пазарният дял на собствените марки продължава да се увеличава и те ще стават все по-голямо конкурентно предимство. Голямото им преимущество е не само по-ниската цена, но фактът, че с тях имаме изключително строг контрол над качеството.
За да сме сигурни в безопасността на продуктите собствена марка, само за последната година сме вложили 1,6 млн. лв. в лабораторни изследвания в акредитирани лаборатории. Плодовете и зеленчуците например се проверяват за над 800 вида пестициди, дори и консервираните и замразените – с изисквания, многократно по-строги от нормативните. Рибата преминава лабораторни тестове за хистамин, тежки метали и микробиология, при строго проследяване на цялата верига – от улова до щанда.
Тази година в Lidl започнахме и допълнителни мерки за контрол на качеството на прясното месо, месни заготовки и риба от собствени марки. За това разчитаме на SGS – световен лидер в независимия контрол на качеството, чиито представители извършват над 50 инспекции годишно в складовете и на място в нашите магазини, без предварително уведомление. Инспектор на SGS проверява свежестта, външния вид, формата, размерите, нарязването, цвета, температурата на съхранение, целостта на опаковката, срока на годност и др.
Българинът все повече търси автентичния роден вкус и иска да купува продукти, произведени в България. Как отговаряте на това?
Наистина потребителите се връщат към традиционни български продукти на трапезата. В отговор на това търсене работим с близо 300 български производители. Развихме и наша продуктова линия „Родна стряха“, която стартирахме през 2017 г. Тя бе първата собствена марка, създадена от 100% традиционни български вкусове, разработени съвместно с родни производители. Днес тя събира над 170 продукта от над 40 български компании и предлага любими вкусове като сирене, кашкавал, баница, филе „Елена“, лютеница или сладко от рози, част от които се продават успешно и в чужбина. Това е така, защото българското има страхотен автентичен вкус, който се харесва, а ние само му даваме сцена. Успешен пример тук е нашето партньорство с КФМ, с които заедно предлагаме традиционни вкусове колбаси под марката „Родна стряха“. Такива са Панагюрска луканка, Смядовска луканка, Странджански дядо, а съвсем скоро ще предложим и нови продукти – всички в духа на традиционните и характерни български вкусове.
Тази година отбелязвате 15-та годишнина на българския пазар под мотото „Верига от любими моменти“. Има ли момент, който помните като особено специален през тези 15 години?
Такива са всички моменти, свързани с успехите на българските производители на чуждестранни пазари. Такъв беше и моментът, в който за първи път в магазин на Lidl в Германия видях български продукт на регала. Зад този момент на гордост обаче всички знаем, че стои дългогодишен труд – екипна работа вътре в компанията, изграждане на партньорство с производителя, сътрудничество с колегите от Lidl в съответната държава.
За мен са важни и специални всички моменти, когато се заражда нещо ново. Понякога това е иновация, която променя пазара, понякога е процес или резултат от потребителско проучване. Понякога е работата над нов продукт собствена марка, която правим заедно с производителя, селекцията на рецептата, избора на правилния тайминг за старта, работата над опаковката… Тези специални моменти не са един или два и неслучайно в Lidl решихме да отбележим 15-годишнината под мотото „Верига от любими моменти“, защото вярвам, че всеки, независимо дали е служител на компанията, потребител или партньор, има любим момент, в който Lidl e бил част от нещо специално в живота му.
Къде си пожелавате да видите Лидл България след още 15 години?
Целта ни е да продължаваме устойчивия си ръст и основната си цел: клиентът да е доволен, да останем все така близо до хората и да предлагаме качествени и достъпни продукти за всяко семейство. Вярвам, че ще продължаваме да допринасяме отговорно към икономиката, обществото и грижата за околната среда.
Пожелавам си все така да бъдем част от любимите моменти на българина и да присъстваме на трапезата му. Убеден съм, че ще видим и много повече качествени български продукти на регалите на Lidl в цяла Европа, допринасяйки за още повече и по-конкурентни родни производители.






































Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Посланията от плакатите на протеста (галерия)
''Ако утре не гласуват оставка, ще дойдем още повече и няма да си тръгнем''
Второ и последно отворено писмо до Бойко Борисов
''Ако утре не гласуват оставка, ще дойдем още повече и няма да си тръгнем''