Министерството на образованието и науката публикува днес моделите за националното външно оценяване след X клас, по които през учебната 2019-2020 г. ще проведат новите изпити. Модела на НВО по български език и литература вижте тук, ето какво съдържа този по математика:
Писменият тест ще съдържа 17 задачи, които учениците трябва да решат за 90 минути, а тези със специални образователни потребности ще получат допълнително време. Тестът ще обхваща задължителното учебно съдържание по математика от VIII до X клас включително.
17-те задачи ще бъдат разпределени по следния начин:
– 15 задачи с избираем отговор, с четири възможни отговора, от които точно един е правилният;
– 2 задачи с разширен свободен отговор за решаването на които ученикът представя в писмен вид необходимите обосновки.
Учениците ще могат да използват свитък с формули, уточняват от МОН.
Оценявани знания, умения и отношения
Познава реалните числа и умее да ги изобразява върху реалната права, сравнява ирационални числа, записани с квадратен корен и извършва операции с тях.
Решава квадратни уравнения по формулата за намиране на корените им и прилага формулите за връзка между корени и коефициенти на квадратно уравнение.
Извършва тъждествени преобразувания на рационални и ирационални изрази (съдържащи квадратни корени).
Решава:
– рационални уравнения, свеждащи се до линейни или квадратни;
– рационални неравенства без параметър, включително и по метода на интервалите;
– системи уравнения от първа и втора степен с две неизвестни без параметър чрез заместване или събиране;
– системи линейни неравенства с едно неизвестно без параметър;
– ирационални уравнения без параметър, записани с квадратни корени, съдържащи до два радикала.
Знае основните равнинни геометрични фигури: триъгълник, четириъгълник, правилен многоъгълник и окръжност, основните забележителни точки в триъгълник, взаимното положение на прави и окръжности и може да прилага техните свойства.
Знае признаците за подобни триъгълници и умее да ги прилага.
Знае:
– метрични зависимости в правоъгълен триъгълник и умее да го решава;
– синусова и косинусова теорема;
– умее да решава произволен триъгълник;
– умее да решава правоъгълен и равнобедрен трапец;
– умее да решава успоредник.
Определя по вид и намира ъгли, свързани с окръжност, познава вписани и описани многоъгълници, прилага метрични зависимости в окръжност.
Познава успоредност и перпендикулярност между прави и равнини в пространството и умее да ги прилага за намиране на елементи на права призма, пирамида, цилиндър, конус, сфера и кълбо.
Знае:
– понятието числова функция, начини на задаване;
– понятията линейна и квадратна функция;
– свойствата на линейната и на квадратната функция (монотонност, най–голяма и най–малка стойност).
Умее да построява графики на линейна и квадратна функция.
Пресмята стойности на:
– изучените рационални функции и на аргумента им;
– тригонометрични функции при зададен аргумент и на аргумента при зададена стойност на тригонометричната функция (за ъглите 300, 450, 600).
Прилага формулите за:
– лица на равнинни фигури;
– лица на повърхнини и обеми на права призма, пирамида, цилиндър, конус, сфера и кълбо.
Конструира числова редица по дадено правило, знае аритметична и геометрична прогресия и техните свойства, решава практически задачи, свързани със сложна лихва.
Разбира на конкретно ниво смисъла на логическите съюзи „и“, „или“, „ако..., то...“, отрицанието „не“ и на релациите „следва“ и „еквивалентност“.
Разбира на конкретно ниво смисъла на понятията „за всяко“, „съществува“, „необходимо условие“, „достатъчно условие“ и „необходимо и достатъчно условие“.
Прилага метода на еквивалентните преобразувания при решаване на уравнения, неравенства и системи.
Разграничава еквивалентни от нееквивалентни преобразувания при решаване на ирационални уравнения.
Умее да конкретизира общовалидно твърдение и обосновава невярност на твърдение с контрапример.
Образува на конкретно ниво отрицание на твърдение.
Преценява вярност, рационалност и целесъобразност при избор в конкретна ситуация и обосновава изводи.
Умее да декомпозира стереометрична задача на планиметрични.
Знае понятието множество, операции и релации, свързани с него, умее да ги прилага в практически задачи.
Разграничава съединения без повторение в конкретна ситуация и ги пресмята по правилото за събиране, по правилото за умножение на възможности или по съответните формули.
Знае понятието класическа вероятност и умее да пресмята класическа вероятност в практически задачи.
Умее да намира сечение/обединение на множества и допълнение и подмножество на дадено множество.
Знае понятията генерална съвкупност и извадка.
Умее да намира централните тенденции в данни – мода, медиана, средноаритметично.
Разчита, интерпретира и оценява информация, представена с графики, с таблици или с диаграми.
Знае понятието вектор, операциите събиране и изваждане на вектори, умножение на вектор с число.
Моделира:
– с квадратна функция;
– с уравнения, свеждащи се до квадратни;
– с дробни уравнения;
– със система уравнения от първа или втора степен с две неизвестни.
Оценява съдържателно получен резултат, коректност на аргументи и ги интерпретира; предвижда в определени рамки очакван от моделирането резултат.
Моделира процеси с прогресия.
Моделира с пермутации, комбинации и вариации.
*Представените задачи са само примерни и не следва да се възприемат като типови задачи, които задължително ще се включват във всеки тестов вариант за НВО в края на Х клас. Проверяваните знания и умения ще са съобразени с отделни
очаквани резултати от ДОС за общообразователна подготовка и от учебните програми, като формулировките на съответните тестови задачи няма да следват един и същ типизиран модел и ще предполагат вариативност.
Ето и публикуваните от МОН примерни задачи:
Оценяването ще се осъществява по стандартизирани критерии, като всяка задача се оценява с брой точки, който съответства на спецификата, трудността и логиката на решението на задачата, пишат от МОН.
Резултатът от НВО по математика в края на Х клас се вписва в удостоверението за завършен първи гимназиален етап и се изразява само с количествен показател – в брой точки, без да се приравнява към оценка.
Въз основа на резултатите от НВО в края на Х клас се извършва прием в ХI клас на ученици, които са завършили първи гимназиален етап на средното образование в обединените училища.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Amethyst
Цонев: Момчето порасна, стана лидер и партията го припозна. Доган нека почива
Джендо Джедев
Бедните държави са гневни, че богатите им дават едва 300 млрд. долара за климата
Джендо Джедев
Цончо Ганев на събитие за ''модернизация'' на Китайската комунистическа партия в Пекин
Джендо Джедев
Украйна има одобрението да атакува Русия с френски ракети с далечен обсег