Всеки доброволец с карта с ПИН

13 септември 2012 в 12:16 5679 3

Снимка: БГНЕС
Снимка: БГНЕС

Предстои изграждането на национален регистър на доброволците в България. Това ще стане с промените в Закона за бедствията и авариите. По този повод в студиото на OFFRoad Radio гост в сряда беше комисар Георги Гатев от ГД „Пожарна безопасност и защита на населението“. Той е човекът, който е работил върху промените в наредбата за доброволческите движения. 

Комисар Гатев, какво представлява националният регистър на доброволците?

През последната година имаше много ситуации, в които се нуждаехме от помощта на доброволци, тъй като нашите сили и средства не бяха достатъчни да покрият територията на страната. Проблемите започнаха още от миналата година, от месец октомври, когато падна първият сняг, минахме през наводнения, земетресения и след това големите горски пожари.

Тази година наистина е година на изпитанията и като че ли предусещахме тези неща и започнахме изграждането на доброволните формирования. Между другото намираме се в седмицата на пожарната безопасност, в петък (14 септември) е нашият професионален празник, и в тази връзка всяка година се организират мероприятия навсякъде в страната. Целта е да се покаже на населението необходимостта от тези структури и необходимостта от обединение на усилията на цялото ни общество в борбата с климатичните промени и бедствените ситуации, които се случват.

Законът за защита при бедствия е вече изменен и именно с това изменение доброволните формирования се включиха като съставна част от единната спасителна система. Това са силите и средствата на министерства, ведомства, организации и доброволни формирования, създадени към общините и такива на доброволна основа, които могат да се включат в тези доброволни формирования и в единната спасителна система. Законът за защита при бедствия определя, като основен организатор за подготовка на населението за защита от пожари, бедствия и други извънредни ситуации, местната власт в лицето на кмета. Последната наредба, публикувана в Държавен вестник за регистър на доброволните формирования, определят доброволните формирования като такива след решение на общински съвет и сключване на договор между доброволците и кмета на общината. В Закона е записано също, че и други физически и юридически лица могат да бъдат съставна част от единната спасителна система, но това се гледа в една перспектива. Идеята е тези структури да се обединят и да изградят една асоциация на доброволците. Ако се изгради една такава асоциация ще могат да се включват освен териториалните структури, но и такива структури като вашата в лицето на форума, и по този начин ще може да се намери допълнително финансиране и ще се създаде организация за разширяване на доброволната дейност. Съгласно закона тези доброволни формирования са изградени на териториален принцип и финансови средства за тях се отделят от държавата по делегираните бюджети, но те се предоставят на общини, към които има изградени доброволни формирования.

Има ли вече такива общини, освен Столична община, към които има изградени доброволни формирования?

Да, има. В настоящия етап са над 2 500 доброволците в доста общини. В момента тече пререгистрация. Съгласно параграф 51 от Закона за защита при бедствия след излизането на наредбата в 6-месечен срок т.е. до 25 декември, трябва всички до сега изградени формирования да се пререгистрират. Наредбата за доброволците не е новост, но влагаме нови елементи към нея. Един от елементите е доброволците да са ефективни, да имат оборудване, да могат да реагират със сили и средства. В тази връзка налагаме обучение на доброволците. Тук е и ролята на нашите структури по места да обучат тези доброволци как да действат при различните ситуации.

Какво до сега е работило и какво не, за да се наложат тези промени в наредбата?

Ние постоянно получаваме молби от общини, които искат да се включат в доброволни дейности, но голям брой от тях не са минали курсове за обучение. Ако са минали такива, то те са на лекторски принцип. Точно това искаме да преустановим с новата наредба. Лекторският принцип, да, за няколко часа ще го включим, но след това трябва да има практика и трябва да има оборудване на тези доброволци. Не може с голи ръце и необучени на практика доброволци да се работи на терен.

Оборудването задължително ли ще се изисква от доброволците или то ще бъде осигурено от съответната община?

Всяка година се приемат решения на Министерски съвет за разпределяне на дейностите, финансирането чрез общинските бюджети и определяне на стандарти за финансиране на делегираните от държавата дейности. Една от тези дейности е доброволните формирования и там са определени стандартите за издръжката и какво се отпуска за един доброволец. За един доброволец, съгласно това постановление, се отпускат за обучение еднократно, след вписване в регистъра, 31 лв. Аз разбрах, че тези пари са отивали за преподавателите. Затова ние въведохме в наредбата обучението да се извършва от нашите служби по места безплатно. Тези 31 лв. могат да си използват от кмета за закупуване на оборудване. Доброволците ще бъдат обучавани по отделни модули-начална подготовка, второ ниво и т.н. Нашето желание е да ги обучим за действия при произшествия, за които не се изисква специализирани умения, например горските пожари, наводненията. За пожара на Бистрица ние, не че не искахме доброволци, просто теренът беше твърде опасен, а те бяха необучени. По делегираните бюджети се получават 31 лв. за еднократно обучение, 50 лв. годишно - за застраховки и 400 лв. за 2 години за екипировка. Нашата цел е като вдигнем цената за обучение то да не бъде еднократно, а за година, защото трябва да се подържа нивото на обучение.    

Ще има ли увеличение на средствата по другите от тях?

Това е нашата борба - ние да поемем изцяло обучението безплатно, за да се купят с тези средства съоръжения в помощ на доброволното формирование.

Как стои въпросът с техниката, с която разполагат самите доброволци? Например доброволците от форума OFFRoad-Bulgaria имат високопроходими машини, АТВ-та, необходима техника при бедствени ситуации. Доброволците, ще трябва ли да заведат техниката си в регистъра?

Това се регулира от Закона за защита при бедствия. Разходите по наетата техника при използване на преодоляване на последствията от бедствията се възстановяват. Добре е тя да бъде въведена в регистъра, за да знаем с какви сили разполага доброволното формирование и да се избегне дублирането. В наредбата е записано, че всяко едно задействане на доброволното формирование се извършва със заповед на кмета. Той вече може да намери механизми за решаване на разходите по преодоляване на бедствието.

Ще има ли равнопоставеност между отделните доброволчески организации, като БЧК, Планинската спасителна служба..?

На терена всички са равни, всички дават своя принос, но има нормативи, които трябва да се спазват. Законът за защита при бедствия определя тези доброволни формирования на териториален принцип. Създаването на асоциация, която да обедини всички доброволни формирования, ще създаде възможност по други методи да се набавят финансови средства и да се координират действията между отделните доброволни формирования.

Друго, което е важно да се отбележи е, че в Закона за защита при бедствия е записано, че доброволецът когато участва в произшествия е в неплатен отпуск. При регистрирането му за доброволец от него се изисква бележка от работодателя, че е съгласен да отсъства при такива случаи. Когато зачестят бедствените ситуации и доброволците трябва 3-4 дни подред да бъдат на терен работодателят едва ли ще иска да се лиши от работна ръка. Това също е проблем. За тези дни на доброволеца няма да му се изплаща заплата от работодателя, а държавата ще му плаща за това, но ако го вземем за обучение 10 дни в годината, 10-15 дни за тренировки, дали работодателите ще дадат съгласието си за това. Законово въпросът е решен, казано е, че работодателят е длъжен да даде съгласието си, но е много вероятно после този човек да бъде съкратен от работа. В тази насока ние мислим за мотивация на доброволците и на работодателите.

Има ли възрастова граница за доброволците?

В Закона за защита при бедствия е записано, че доброволец може да е всяко дееспособно физическо лице навършило 18 г., което е клинично здраво и не страда от психични заболявания. Взели сме опита от редица европейски страни по този въпрос където това доброволно движение е силно развито - основно Франция и Германия. В Германия възрастовата граница е до 60 г., но в България няма такава горна граница. Лично моето убеждение е, че не трябва да има горна граница във възрастта, защото има хора на по 60-70 години, които са жизнени, здрави и енергични.

При пресявката за доброволци ще се изисква ли медицинско свидетелство?

Да. В наредбата са изписани всички изисквания за документи, които трябва да се подадат, едно от тях е за психична устойчивост, както и медицинско свидетелство за клинично здраве.  

Какви комуникационни умения трябва да придобият доброволците, за да се стиковат с органите на реда?

Болшинството от доброволци, които се включиха тази година при бедствията бяха необучени. В момента говорим за изграждането на доброволни формирования, в които доброволците ще са преминали обучение. В тази програма за обучение ще се учи как се осъществява комуникационната връзката. Задължително има ръководител, съвещателен орган с помощта, на които се вземат крайни решения. Ще има описан ред и начин за комуникация, оповестяване и координация по време на произшествия.

Обучението, през което ще преминават доброволците, включва ли обучение за оказване на самопомощ?

Това е една от първите стъпки. Човекът първо трябва да знае как да защити себе си, за да може да бъде полезен на останалите.

Колко време отнема едно такова обучение?

На нашите служители първоначалното обучение тече минимум 6 месеца. Плануваме обучението на доброволците да бъде на модулен принцип. Включването на доброволците в единна спасителна система е с цел да намалим времето на реакция при произшествията т.е. да осигурим, живота, здравето и имуществото на гражданите. Колкото по-бърза е намесата, толкова по-малко ще са загубите.

Новата наредба предвижда ли издаването на документ, който да легитимира доброволците пред органите на властта?

След минаване на обучението на доброволеца му се издава карта с име, презиме, фамилия, ЕГН, ПИН кода на доброволеца, дата, подпис на кмета и печат на общината. На гърба на този документ ще бъдат записане правата, които се дават на доброволеца, те са същите като тези на пожарникарите. При извършване на пожаро-гасителни и спасителни дейности и при неотложни аварийно-възстановителни работи за осигуряване на достъп до мястото на бедствие или произшествие, до изкуствени и естествени водоизточници, доброволецът има право да влиза в жилищни, производствени и други сгради и помещения на физически и юридически лица, да разрушава сгради или част от тях, да разглобява конструкции, да отстранява унищожава или поврежда имущество или насаждения когато няма друг начин за извършването на дейността, да използва безвъзмездно водоизточници и водопроводни мрежи за осигуряване на необходимите количества вода при бедствия за гасене на пожари и при извънредни ситуации. Това са сериозни правомощия затова и изискваме тези удостоверения за клинично и психично здраве. Тази карта доброволецът е длъжен да я върне на кмета на общината когато реши да прекрати доброволните дейности.

Има ли потенциал в тези доброволчески структури за усвояване на евросредства и работа по проекти?

Това е в правомощията на кмета на общината. Когато кметът реши да кандидатства по дадена програма той може да я развие и самите доброволци да я разработят за подобряване на тяхната база и обучение.

Цялото интервю с комисар Георги Гатев може да чуете ТУК

Най-важното
Всички новини
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!