Корабите на “Грийнпийс” са неотменим символ на организацията. Най-значимият сред тях е Rainbow Warrior. Първият кораб с това име вече е легенда. Той е бил част от организацията от 1978-а до 1985-а година, когато бива потопен от френските тайни служби. Вторият Rainbow Warrior служи на организацията дълги години и впоследствие е дарен на друга организация. В момента е превърнат в болница.
От повече от месец тръпна в очакване, защото ще имам възможността да плавам с величествения Воин на дъгата. Такива възможности не са толкова чести, дори за хора, които от години са част от организацията. Ще бъдем голяма група доброволци от няколко различни места - България, Испания и Италия. Корабът в момента е в период на поддръжка на пристанището в Палма, а следващата спирка е Малта, където ще влезе в сух док (за ремонт на корпуса). След това Rainbow Warrior ще продължи курса си към Ливан и Турция, където ще бъде част от кампании за възобновяема енергия.
Толкова съм нетърпелива да отида, че пристигам 3 дни преди отплаването. Дори на препълненото с най-различни лодки, яхти и кораби пристанище в Палма няма как да го пропуснеш. Третият Rainbow Warrior е специално проектиран и построен за организацията. Пуснат в действие на 14 октомври 2011 г., този кораб плава основно на вятър. Неговата 55-метрова А-образна мачта може да издържа много повече от традиционните мачти за същия тип кораби. За първи път подобен дизайн е монтиран на кораб с големината на Rainbow Warrior. Няма начин да не го забележиш, на което и пристанище да е акостирал.
Неделя вечер е, затова и на кораба е много спокойно, успявам да намеря по-голямата част от екипажа в каюткомпанията или най-вкусното място за мен, където всички се хранят. Запознавам се с капитана, първия помощник-капитан и един от моряците, с която ще делим каюта - получавам основни указания за правилата за живот на кораба, както и за безопасност.
Подробно обучение ще ни бъде проведено веднага щом отплаваме. Всички са много приветливи и услужливи - всеки един от членовете на екипажа е свикнал да работи с доброволци и затова никой няма проблем да отговори дори на най-глупавите ми въпроси. Задаването им даже се окуражава - почти всички хора на кораба имат дългогодишен опит в плаването и са повече от щастливи да обяснят дори най-прости неща - като връзването на моряшки възли. Тогава все още не подозирам, че за краткото време, което съм на борда, ще успея да науча цели 4 - един от които вече мога да правя и със затворени очи.
Първият ми официален ден като доброволец на кораба започва точно в 7:30 ч. със събуждане от един от моряците на смяна. Закусваме до 8:00 ч. и вече е време за разпределяне на задачите за деня. Имам късмет и съм уцелила много вълнуващ момент от периода на поддръжка - подготовката за отплаване е в разгара си и е време да бъдат вдигнати платната, които са били свалени преди това за поправка и подмяна.
През първия ден успяваме да дигнем цели две платна - наричани fisherman's sail и main sail. Самият процес е много красив - платната на кораба са големи и грациозни, и да наблюдаваш как се опъват е един изключително приятен за окото процес.
Следобед се заемаме да подготвим въжетата, които регулират платната. Понацапваме се със сушенето им и с цялостното разчистване - корабът трябва да бъде приведен в добър вид, защото скоро тръгваме.
През следващите дни пристигат и още доброволци и в сряда сутрин сме готови да отплаваме. С умели маневри успяваме да излезем от пристанището - на пръв поглед процесът изглежда много прост, но всъщност изисква много прецизност, а е придружен и от доста напрежение да не ударим някой съседен кораб. Връчен ми е един fender, с който да пазя от едната страна, ако корабът тръгне да се опира в кея и се моля да не ми се налага да го използвам.
В открито море задачите продължават - още чистене, подсигуряване на всякакъв вид товар - в случай, че се натъкнем на по-бурно море, и всяко друго нещо, от което има нужда - включително почистване на противопожарни кранове от солена вода, смяна на филтри на вентилатори и други. Е, направихме и две спирки за почивка след работа - скачане и малко плуване в открито море след края на работния ден.
Приемам всяка задача с широко отворена усмивка, защото никоя работа не ти се струва тежка, когато си заобиколен от усмихнати хора, които са също толкова мотивирани за каузата, за която се борите. Междувременно, слушам и историите на екипажа - коя от коя по-разнообразни и вълнуващи.
Апи учи право, но в момента, в който се качва на един от корабите, разбира, че морският живот е неговото призвание. Той често се шегува, че в сравнение с приятелите си, които практикуват право, той е извадил най-голям късмет с работния офис - сред делфини, китове и неповторими залези.
На пръв поглед доста тих, Наз може да те удиви с историите си за катерене на сгради, опъване на банери и прекарване на цели дни в малки затворени пространства - например, по време на протест срещу добиването на петрол, върху котвената верига на голям сондажен кораб някъде близо до Уелс.Активизмът явно е в кръвта му, защото дори майка му е координатор на местна група доброволци в Италия.
Рита си мечтае да бъде част от природозащитниците-моряци още от малка, когато за първи път разбира за акциите на “Грийнпийс”. След доста упорство, тя успява да стане доброволец на един от корабите на организацията, а по-късно става част от екипажа. Следващата стъпка е да стане помощник-капитан, за което тя възнамерява да учи.
Пени, ботсмънът на кораба, пък разказва едни от най-вдъхновяващите истории от плаванията си вече 16 години като част от организацията. След като през март 2015 г. циклонът Пам опустошава островната държава Вануату в Тихия океан, Rainbow Warrior се включва към усилията на много други организации да помогне на островите, пострадали от бедствието. В продължение на няколко седмици корабът доставя провизии от първа необходимост на хората на 23-те най-засегнати острова - на много места, където дори правителството на Вануату не може да достигне поради липса на ресурси.
По време на всяка история си мисля какво всъщност е нужно, за да се случи промяната в дадено общество, по даден проблем. Важни са хората - те са най-силната характеристика на дадена кауза и двигателят за нейния успех. Затова и доброволците, и хората, които работят за организации като “Грийнпийс”, са идентичността и сърцето на организацията - нито една промяна не би могла да се случи без тях и силата, която те имат, за да я случат.
Вярвам в това, защото всеки ден виждам как индивидуални и колективни действия на различни хора навсякъде по света успяват да предизвикат положителна промяна в заобикалящата ги среда. Това са хора, които спират опитите за добиване на петрол в диви, недокосвани досега територии, като Арктика, вземат хранителната сигурност в свои ръце и произвеждат храна за себе си и за общностите си, хора, които намират сили да стъпят отново на крака, дори след като домовете и целия им живот са били отнесени от природни бедствия.
Като символ на мира и възобновяемата енергия, корабът се отправя на турне в Средиземно море, наречено "The Sun Unites Us All". Кампанията стартира в Бейрут, за да разкаже една нова история на този разкъсан от конфликти регион - история на местни герои, които се стремят да направят живота в техните общности устойчив и безопасен под лъчите на изобилния ресурс: Слънцето.
Автор на снимките: Анастас Търпанов/Greenpeace
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Последни коментари
dolivo
Кремъл предупреди собственика на Телеграм да внимава
dolivo
Защо по време на нападението срещу 'Крокус' не е имало служители на реда?
dolivo
Столична община ще плати над 30 000 лева на адвокатка, счупила крака си до Съдебната палата
Ендевър
Депутатите решиха: До 10 години затвор за блудство с малолетно дете
мнение от IP
Томислав Дончев: Отново са възможни разговори с ПП-ДБ след изборите