Мариана Тодорова: Приемът след IV клас в математическите гимназии става невъзможен

Александра Маркарян 23 февруари 2012 в 20:01 10188 6

Мариана Тодорова, директор СМГ 3
Мариана Тодорова, директор СМГ 3

Прекратяване на приема в математическите гимназии след IV клас или преобразуване в средно училище. Пред тази дилема ще са изправени математическите училища в България, ако предложения от МОМН проект на закон за предучилищното и училищното образование бъде приет в сегашния си вид. За реакциите спрямо това предложение сред математическото съсловие в България разговаряме с директорката на Софийската математическа гимназия Мариана Тодорова.

- Г-жо Тодорова, как приемате новия проектозакон за предучилищното и училищното образование, според който математическите гимназии трябва да се преобразуват, за да приемат ученици след IV клас, или просто да прекратят този прием и съответно - обучението между V и VII клас включително?

- Отдавна има необходимост от нов закон в сферата на средното образование. Подкрепям появата на проектозакона. Дори намирам, че позакъсня. Спешно трябва да се случат промени в организацията на средното образование.

Както знаете, в проектозакона е залегнало ново разпределение на видовете обучение: I-IV, V-VII, VIII-X, XI и XII клас. На база на това разпределение на учебното време ще бъдат направени и новите учебни програми. Всички знаем, че у нас учебните програми са безнадеждно остарели. Няма накъде повече да се чака. Трябват нови учебни програми и нова методика на преподаването, съобразени с интересите на съвременните модерни деца.

В тази връзка излезе проектът на закона, но в някои членове, се получиха недоразумения, които забраняват на математическите гимназии да осъществяват обучението на деца в V-VII клас.

Такова обучение в България има от 1984 година, а в Софийската математическа гимназия - от 1986 година. Това е много добра практика, доказана във времето. Математическият талант се появява на 10-12-годишна възраст - точно за V клас. Ако съществува такъв, той трябва да бъде развит.

Гордеем се с българския корен на великия Джон Атанасов, но много по-малко се знае, че неговата майка била негова лична учителка по математика. Освен българския математически талант той е имал и едно добро математическо обучение, за да се получи това, което ни е известно като личността Джон Атанасов.

Това  нашата мисия - издирвайки тези таланти, да ги поставим в подходящата среда и да ги развием. Резултатът е следният: нашите златни медалисти - тези, които прославят България по целия свят, са възпитаници на нашите училища от V клас.

- На какво основание сега математическите гимназии обучават ученици в прогимназиален етап?

- Досега това обучение го осъществявахме, благодарение на една поправка в стария закон, но в новия проектозакон няма член, който да позволява такова обучение в нашите училища.

Изброени са видовете училища, които се делят на начални, средни и гимназии. Нашите са по статут гимназии. За да можем да продължим да обучаваме деца в V, VI и VII клас, трябва да се преобразуваме в средни училища. За да се преобразуваме, отиваме към един друг член на проектозакона - 310, където е указано, че трябва първо да се закрием.

- Защо да се закриете?

- За да се преобразуваме, трябва първо да се закрием, което е невъзможно. Затова трябва да настъпят промени в член 310 за безболезнено легитимиране на този наш прием на деца от V клас и да ги обучаваме в V-XII клас.

Имахме среща - директори на математически гимназии, с госпожа Милена Дамянова, заместник-министър на образованието. Тя си записа и ни увери, че ще даде нашето предложение на юристите, които са подготвяли закона, за да се изгладят противоречията.

До момента според проектозакона - такъв, какъво е, ние такова обучение не можем да провеждаме.

- Но проектозаконът дава право на преобразуване.

- Това е една много дълга процедура, която минава през решение на общинските съвети. Не може да закрием училището, да си подадем документите и да минат две години, за да го разкрием по новия закон.

- Защо две години?

- Знаете, че общинските съвети насрочват сесиите си за цяла година напред. Трябва да имаме документи, които да бъдат одобрени от съответните инстанции. Процедурата е тромава така, както е указана.

- Как точно искате да се промени член 310?

- Промяната, която искаме, е да можем се пререгистрираме безболезнено, да узаконим това, което сме - математически училища. Ако не става автоматично, да бъде с много проста процедура. Нека това е решение по предложение на общинските ръководства.

- Ако това не стане, какви ще са последствията за училището?

- Ще се разпилее, ще бъде прекратена една добра българска традиция. Резултатите ни са налице. Това обучение дава много добри резултати. Не всички деца продължават обучението си след VII клас при нас. Но те цял живот са благодарни на обучението V-VII клас и постигат много добри резултати и постигат много добри резултати в другите училища, в които продължават обучението си, тъй като в тази възраст се оформя мисленето на човека. Математиката, както знаете, възпитава, създава навици.

- Какви са резултатите на математическите гимназии и в частност на СМГ при съпоставка с идентични европейски училища?

- Нашите са по-добри. Нека не звучи нескромно. Ние отиваме там, откъдето Германия се връща. Те отчетоха дефекта на тяхната образователна система и този дефект се изразява в липсата на кандидати за специалностите в областта на инженерните науки и точните науки. Това води до липсата на кадри, която се задоволява с кадри от Източна Европа. Освен това изучават нашия опит в привличането на жени в обучението по математика и точни науки. Това им изглежда много странно, защото там почти няма девойки в този тип университети, няма желаещи жени за този тип професии.

- Ако се преобразувате в средно училище по новия закон, ще трябва да приемате деца от първи клас. Как възприемате тази идея?

- Това е нашето безпокойство. Така, както са изредени видовете училища, има средни училища - от I до XII клас. Увериха ни, че това не ни задължавало да правим прием в I клас. Не сме много сигурни, тъй със статут на средно училище един родител ще има правото да каже: "Аз живея отсреща. Вие сте училище I-XII клас, искам детето ми да учи тук".

Затова искаме сред видовете училища да има такива, които обучават от V до XII клас или вид училище "смесена гимназия".

Ако такъв вид училища няма, ще се преобразувате ли в средно училище?

- Предложих това на педагогическия колектив. Те отказаха да бъдем училище I-XII клас.

- Защо?

- Ще се загубим, няма да има математическа гимназия. Първо, ние сме известни с името Софийска математическа гимназия. Това е марката, известни сме в чужбина. В много университети нашите студенти се приемат от втори курс.

Много хора ни подкрепиха чрез подписка за запазване на приема след IV клас в математическите гимназии. Искам да им благодаря. Разгоря се много хубава дискусия. Има противници - това е съвсем естествено. Надявам се, че всичко ще приключи добре с общи усилия.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови