Енергетиката ни е второ КТБ

Иван Хиновски в интервю за OFFNews

Димитър Генчев 09 април 2015 в 02:56 5644 5

Председателят на Българския енергиен и минен форум Иван Хиновски има над 40-годишен опит в управление на проекти в енергетиката. Заемал е редица държавни постове: член на държавната пускова комисия на АЕЦ “Козлодуй”, директор на ядрена дирекция в „Енергопроект”, изпълнителен директор на НЕК, зам.-председател на Борда на АЕЦ “Козлодуй”.  Специализирал е в Италия, Франция, Канада, САЩ и Япония. Работил е като консултант за световни компании като „Уестнгхаус”, „Сименс”, „Фраматом”, „Газ дьо Франс” и ЕБВР. Сега ще се опитаме да разкажем дали подписаното споразумение с американските ТЕЦ ще доведе до намаляване на цената на тока у нас, какви са подводните камъни в това споразумение, както и дали то има нужда от нови фанфари.

Хайде да кажем истината. Какво се случва в енергетиката на България в контекста на подписаните споразумения с централите "Марица изток" 1 и 3, т.е. със САЩ, за промени в договорите им с НЕК за изкупуване на енергията?

Това е стъпка в правилната посока и едва ли има енергетик в България, който да не е съгласен с мен.

Второ - този процес трябва да продължи и с предоговаряне на параметрите по договорите за изкупуване на енергията от „зелените” централи, но и по-нататък – с топлофикационните дружества.

Все пак трябва да изчакаме с радостта, защото току-що подписаните договори са само предварителни и те ще влязат в сила едва след като бъдат изпълнени няколко условия – НЕК да изплати натрупаните си задължения към тези централи, а те са около 700 млн. лева, а подписаните проекти да бъдат ратифицирани от управителните органи на компаниите и от банките кредитори.

Не разбирам тогава къде е радостта тук?

Енергетиците не отговаряме за радостта и тъгата. Ние боравим само с факти и цифри. Например, резултатите от нашите анализи за това споразумение, се различават от официално оповестените от представителите на министерството. Сега ще обясня защо, без тъга и радост, просто истина.

Като изхождаме от годишните изкупувания на енергия и плащания за разполагаемост за 2014 г., от двете централи, и договорените намаления на цените, получаваме ефект от около 50 млн. лева за година икономии, което се раличава двойно от обявения ефект от 100 млн. лева годишно. Т.е. текущото темпо на натрупване на дефицит на НЕК, което е 800-900 млн. лева годишно, дори и да е 100 млн., не решава радикално проблема.

Дефицититът на НЕК ще продължава застрашително да расте и аз не виждам по какъв начин той може да се нулира до юни, както каза премиерът, освен ако дългът не се цесира към бюджета. Но това ще е второ КТБ!

Защо КТБ стана символ на всичко лошо в тази държава?

Не ми се говори за КТБ. Но има много, много какво да се прави в енергетиката и тази първа стъпка съвсем не е достатъчна за спиране на „свободното падане” на НЕК. Защото нещата там са много тревожни.

Бих казал отчайващо тежки и поради дълго отлаганите пазарни реформи и популизма в близките години, които доведоха някои процеси до необратимост. "Пицата ви е вкисната!", ми каза шеговито един мой стар познат от ЕК в Брюксел, който се запозна със ситуацията.

Да сложим ясна диагноза без преструвки - какво е състоянието на електроенргетиката към момента, дори като допуснем, че подписаните договори влязат в сила?

Управляващите трябва да знаят, че последствията от фалита на КТБ ще ни се видят като "комсомолски хепънинг", ако НЕК и системата като цяло не бъдат оздравени и се стигне до сгромолясването й.

За жалост, а както вече казах, подписаните договори са необходима, но съвсем недостатъчна стъпка за фалита на НЕК. Не искам да съм лош пророк, но след един такъв фалит, следва веригата от фалити и на други енергийни дружества, искове на кредитори и разпродажба на печеливши предприятия на безценица.

Този сценарий ние нарекохме второто "енерго-КТБ". Не защото много от ключовите (и печелевши) енергийни дружества неизбежно ще преминат в ръцете на частни компании, а защото България няма да знае какви са те, какви са намеренията им и няма да може да контролира този процес. А това е пряка заплаха за сигурността на енергийните доставки и за националната сигурност като цяло.

Но обсъждаме с колеги дали пък това не е търсеният сценарий, който е проектиран някъде извън България, а ние не го осъзнаваме.... Какви са възможните изходи от ситуацията и имаме ли компетентните хора, които да проведат тази реформа?

Обсъждайте си още...

Ще говоря сериозно. Съществуват няколко варианта за излизане от тежката ликвидна криза:

1. Истински болезнени реформи, разделяне на НЕК по лицензионни дейности, изсветляване на дейностите й, контролирана продажба на активи и драстично съкращаване на разходите (и ето днес имаме един положителен резултат в тази посока);

2. Истинска пазарна реформа в договорите за изкупуване на енергия или обявяване на 2-годишен мораториум върху плащанията по всички дългосрочни договори, но този вариант, след постигнатите днес договорености, трябва да се отложи във времето;

3. Обявяване на НЕК в несъстоятелност, назначаване на синдици, същото обявяване на мораториум по плащанията по дългосрочни договори или предоговарянето им, но в новите условия - има голяма разлика за всички партньори по веригата;

4. "Най-дърводелският" - цесиране на всички дългове на НЕК към държавата и започване от нула, но това ще запази същите неоздравени, непазарни вътрешни взаимоотношения в системата и дълговете отново ща започнат да се натрупват. Дано това не е този вариант в главата на г-н Премиера за нулиране до юни на дълга на НЕК.

Никой не знае какво има в главата си г-н премиерът, но изявленията му имат болезнена категоричност.

Проблемът е, че всички тези мерки са крайно непопулярни и днес, пред избори, никой няма да се осмели дори да ги спомене, камо ли да ги предприеме.

Но като че ли един от най-сериозните проблеми пред днешната политическа класа е търсенето и намирането на компетентни международно признати експерти, които могат да се нагърбят със задачата "да извадят удавника от блатото".

Може би най-важното, което ще осигури успеха ни като нация е постигането на консенсус между всички политически сили за непопулярните реформи. Нашият искрен съвет към Правителството и Премиера е да потърси такъв, и нашите очаквания са, че той ще бъде разбран, поне от болшинството политически сили в Парламента. Но, мога и да го уверя и в друго нещо много важно - болшинството от неправителствените организации в енергетиката ще подкрепят такава реформа, убеден съм!

Добре, но как се стигна до този колапс на енергетиката, като имаме предвид, че тя винаги е носела сериозни приходи на държавата в миналото и е била сериозно обгрижвана политически?

В енергетиката от 1989 г. се проведоха серия от безотговори кадрови експерименти. Не искам да назовавам имена и длъжности, но на отговорни позиции попаднаха неподготвени хора и щетите рано или късно се проявиха...

Това е високотехнологичен отрасъл със сложна инженерна специфика и тежки последствия от грешките за цялото общество. Днес цялото общество плаща за грешки, като разделянето на НЕК на 9 дружества през 2001 г., лошото управление и разхищенията по проекти като АЕЦ ”Белене” и "Цанков камък", приватизацията на ЕРП, раздутите проекти за модернизация на 5 и 6 блок на АЕЦ ”Козлодуй” и ТЕЦ ”Марица изток-2”, приватизацията на редица други ключови енергийни дружества и централи, непотърсените дивиденти от дялове на държавата в приватизирани дружества и много, много други.

Умишлено не споменавам договорите за американските централи в "Марица-Изток", защото там нещата се оказаха много по-сериозни и са за прокуратурата. При добри инвестиционни концепции и проведени успешни първоначални преговори, договорената цена на изкупуване на електрическата енергия от новата ТЕЦ „Марица изток 1”, през 2001 г. беше 68 лева за мегаватчас при пълно натоварване и при тогавашната цена на въглищата. А днес тя е 450 лева при един работещ блок.

Неизбежно стигнахме и до прокуратурата, но макар че там избирателно всичко приключва, все пак би трябвало да е останала и някаква съвест? 

Бих споменал, без да съм сигурен, че съм изчерпателен, за следните съмнения за тежки нарушения, които по необясими причини не се коментират или разследванията по тях са „замразени” някъде:

- Кои са причините за необяснимия скок с повече от 300% на цената на изкупуваната енергия от американската централа AES Гълъбово в периода 2006-2010 година?

- Защо документално доказаните от Агенцията за финансова инспекция нарушения по проекта АЕЦ ”Белене” са без последствия и стоят блокирани някъде?

- Кое наложи промените в договора за транзита на природен газ с "Газпром", подписани през 2006 г., с което България изгуби повече от 2 млрд. лева ?

- Кой носи вина за това как в продължение на 8 години държавата проспа и допусна неконтролирания бум на проекти на възобновяеми енергийни източници, което е една от причините за днешната ликвидна криза на НЕК?

- Защо приходите на НЕК от износ на електроенергия са в пъти по-ниски от частните търговци-износители и няма сила, която да внесе яснота по въпроса и причините за това? Кой има интерес да си затваря очите за този абсурд, а България пропуска най-ефективния начин за бързото оздравяване на държавното дружество?

- Защо, въпреки ликвидната криза в отрасъла, продължават да се харчат значителни публични средства за безперспективни, или дори за спрени инвестиционни проекти? В същото време, важни проекти, като изграждане на нови целесъобразни интерконетктори, разработване на нови или разширение на съществуващи газохранилища, от дълги години присъстват единствено в PR-програмите на министерства и правителството?

- Кого уплаши предложената от нашата организация на Народното събрание Декларация за отсъствие на конфликти на интереси от страна на депутати на ръководни нива в комисиите, както и от длъжностни лица на ръководни позици в някои енергийни дружества? За такива конфликти се споменава в докладите за одитите на българската енергетика на Световната банка и Европейската комисия.

Енергетиката се намира в критична фаза на реформи и оздравяване и условието за успех на този процес е всички табута в енергетиката - както тези, споменати дотук, така и много други, да бъдат вдигнати. Така мисля аз!

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

12000

6

amarkov

11.11 2016 в 19:43

Проблемите в енергетиката са глобални! Царския Парламент, покрай далаверите с Топлофикация, даде правото на всички търговски дружества в енергетиката да изготвят подзаконовия нормативен административен акт "Общи условия за продажба" - всеки за своята дейност - Д. В. БР. 108 от 2001 год. С този акт Царския парламент сложи кръст на пазарните принципи и пазарните отношения. Закона за енергетиката, особено в частта му за топлоснабдяването (откъдето тръгна далаверата) е суспендиран/спряно е действието му. Укриването на тези факти: с чл. 16, ал. 1, т. 6 от приетия през 1999 год. Закон за енергетиката и енергийната ефективност, компетентността за определянето (изготвянето и удостоверяването) на подзаконовия нормативен административен акт "общи условия за продажба" е дадена на държавния орган КЕВР. Парламента в нарушение на Конституцията и на ЗНА прехвърля тази компетентност на търговските дружества в енергетиката. С това се слаг кръста на пазарните принципи и се отключвя тоталната корупция.

 
X

Да помогнем на украинските деца!