Джеймс Робинсън: При F-16 няма скрити разходи. Правителството на САЩ никога не увеличава цената

Владимир Йончев 16 януари 2019 в 15:15 6814 4

Джеймс Робинсън

Разговор с Джеймс Т. Робинсън, директор "Международно бизнес развитие на F-16" в "Локхийд Мартин".

- F-16 Блок 70 - има ли такъв самолет на света? "Грипен" казаха, че такъв самолет не съществува.

- Да, съществува. Първата версия на Блок 70 (Block 70) се нарича F-16V. Настоящите летателни рамки сме ги обновили с нов радар, нови компютри, нова кабина, напреднала система за летене с различни системи за безопасност, напр. за автоматично избягване на сблъсък със земята. Цялата тази технология е налична в F-16 Block 70.

- Безспорно е, че технологията е налична, безспорно е и че най-голямото му предимство е летателният ресурс от 12 000 часа. Но досега F-16 се произвеждаха в завода в Тексас, а него вече го няма. Къде ще се произвеждат самолетите за нас?

- Използвахме оборудването, което имахме във Форт Уърт, Тексас, където сме произвели хиляди F-16, и го преместихме в Южна Каролина.

- Работи ли вече заводът в Южна Каролина?

- Да, работи. Това е голяма база за "Локхийд Мартин". Занимава се с ремонтни дейности, поддръжка на самолети и вече ще произвежда и F-16. Базата е много добре разработена.

- Кога ще излезе първият готов Block 70? И той чий ще бъде - за Бахрейн, за Словакия или за България?

- Ще бъде на Бахрейн. Все още не можем да дадем точна дата кога ще е готов, защото това е чувствителна информация за бахрейнския ни клиент. Но ще започнем да произвеждаме изтребителите за Бахрейн от тази година.

- Да задам въпроса по друг начин, така че да не засяга Бахрейн: кога ще бъде готов първият изтребител за България?

Доста често ни задават този въпрос. Мога да кажа, че това е част от разговорите между правителствата на САЩ и България. Но ние от "Локхийд" намерихме начин да забързаме на доставките на изтребителите. И ако преговорите протекат добре, се надявам да можем да доставим самолетите много по-скоро от първоначално планираното. И да можем да отговорим на нуждите на българските военновъздушни сили.

- Едно съобщение от сайта на "Локхийд Мартин" от месец юни 2018 г. гласи, че цената за Бахрейн е 61 милиона евро на самолет. Това съобщение бе много широко разпространено в България и всички питат какво е обяснението за разликата в цената.

- Имайте предвид, че сделките включват много повече от просто едни самолети. И пълният пакет, който предлагаме на България, включва осемте изтребителя, четири устройства за насочване на снайпери, които наблюдават и земята, и въздуха (sniper targeting pod), резервни части и оборудване за поддръжка, обучение за пилотите и техниците по поддръжката и симулатор.

- Какво по-малко има Бахрейн?

- Не съм експерт за тяхната сделка, съжалявам. Но като цена самолетите за Бахрейн не са по-евтини, отколкото тези за България. 

- Каква част от цената е самият самолет, каква част е въоръжението и каква част е обучението?

- Това е част от междуправителствените договорки и ние не можем да обсъждаме тази тема.

- Българското правителство взе решение да отдели 1,5 млрд. лева за покупката на самолети. Утре (16 януари) най-вероятно парламентът ще отмени това решение. Предполага се, че причината е, че сделката с "Локхийд Мартин" не се побира в тази цена.

- Ние от "Локхийд Мартин" не можем да коментираме цената, защото става въпрос за преговори между правителствата на САЩ и на България. В тези преговори се включват много повече елементи, много повече части, които "Локхийд Мартин" не предоставя, вкл. и двигателите. 

Но да се върнем на казаното по-рано: да, някои от конкурентите ни имат по-ниски цени, но пакетът, който те предлагат, не включва целия пакет на въоръжение от нашата оферта. Това, съответно, ще струва допълнително и кой знае колко ще бъде крайната цена.

Отново ще кажа, че ключово за нашето предложение е, че то включва всичко. Когато изтребителят пристигне в България, той ще може да лети още на следващия ден. Без да са необходими подобрения от трети страни или от други правителства.

- В това всичко влизат ли ракети за далечен въздушен бой?

- Това е тема със секретна информация. Но радарът, кутиите за насочване на снайпера, системата за подреждане на цели в пилотските шлемове, заедно с ракети AMRAAM („въздух-въздух“ извън зоната на видимост - б.р.) и AIM-9X (въздух-въздух за къси разстояния - б.р.) - това е най-смъртоносната комбинация в света.

- Европейският съюз забрани офсетните програми. Но все още има вратичка за индустриално сътрудничество. Предвижда ли "Локхийд Мартин" някакво индустриално сътрудничество?

- Да, "Локхийд Мартин" предвижда такова сътрудничество в съответствие с всички процедури и закони. Очакваме да развием различни програми с българската индустрия, например за образование.

- Дори най-хубавите машини след време се развалят. Какви ремонти ще могат да се извършват в България и за какво самолетите ще трябва да излизат извън границите ни? И следващият въпрос е - къде? В САЩ или в друга държава?

- Една от силните страни на F-16 е, че за своите 12 000 летателни часа изтребителят няма да е нужно да напуска България. Всяка ремонтна дейност ще се извършва на самия самолет тук, в България. Някои компоненти, било то двигатели или авиониката, може да се наложи да бъдат ремонтирани, но това ще се случи в някои от обектите ни в Европа.

- Има ли България подходящи летища за F-16? Знаем, че за приземяването пистите трябва да бъдат оборудвани с въжета, а и да се строят нови хангари в Граф Игнатиево. Но освен Граф Игнатиево и може би Безмер, има ли други летища в България, на които може да каца F-16?

- Не съм експерт по българските летища, но мога да кажа, че F-16 вече години се ползва на Граф Игнатиево от щатските военновъздушни сили като участник в учения. И тези кабели, за които говорите, са за обикновени ежедневни операции. F-16 може да се приземи на писти в целия свят, които имат определени параметри. Сигурен съм, че в България има десетки такива писти, на които може да кацне при необходимост.

- Питах, защото основният аргумент на привържениците на "Грипен" е, че в сделката с F-16 има много скрити разходи, които не са свързани директно със самолета, а най-вече с наземната инфраструктура.

- В нашето предложение няма скрити разходи. За инфраструктурата - извинявам се отново, но не мога да говоря от името на правителството на САЩ. Но доколкото знам, правителството ни е инвестирало десетки милиони долари в летището "Граф Игнатиево". Базата там може би ще трябва да се пообнови, този въпрос ще трябва да го анализираме. Но F-16 трябва да може да се използва от първия си ден тук.

- Като казвате "Няма скрити разходи", означава ли това, че цената - каквато и да бъде договорена - ще бъде крайната? И в следващите години няма да нарасне по някакъв начин?

- Едно от сложните неща, когато правиш бизнес с американското правителство е, че като партньор ние никога не увеличаваме цената. Правителството на САЩ винаги започва с най-високата цена на дадена програма, за да се гарантира, че отсрещната страна няма усещането, че нещо се крие от нея. Ние най-много се надяваме, че цената да се понижи.

- Ние си даваме сметка, че при реална война, дай боже да не става, 8 самолета са пределно недостатъчни, особено при съседи като Турция, Гърция и Русия. Но може ли да се каже, че сключвайки сделка с американското правителство, България си купува сигурност?

- Не искам да коментирам кое е правилното количество самолети. 

- ... правилното е, каквото можем да си позволим.

- Да, съгласен съм. Но смея да твърдя, че осем F-16 са доста добър брой и с тях и със свързаността с НАТО България си гарантира сигурност в бъдеще.

Version in English

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

6162

4

red-army

16.01 2019 в 19:18

хахах тоя палячо вместо да се чуди как да свали ризата на голия и цървулите на босия, що не земе да иде да си подреди кочинята в САЩ.

Държавните им служители 2-ри месец седят без заплати, демокрацията се разпада, президента погазва конституцията и се бърка на съда.....дошъл акъл да дава. Абе суяк виж си голия гъз бе брато.....