Алгоритъмът на социалните мрежи е създаден така, че да насърчава споделянето на токсично съдържание, което пък е и причина за превръщането на тези мрежи в естествена страна за разпространение на фалшиви новини и дезинформация.
Това каза Никола Тулечки по време на онлайн лекция на тема "Дезинформация и пропаганда в социалните мрежи: механизми, играчи, жертви".
Тя е организирана от Асоциацията на европейските журналисти - България и сдружение "Данни за добро", и е част от кампанията „Дни на медийна грамотност 2021“. Основни партньори на която са Министерството на образованието и науката, Министерството на културата, Програма за малки грантове на Посолството на САЩ, Фондация „Америка за България“, УНИЦЕФ, "TechSoup Europe" и "Funky Citizens".
Социалните мрежи
Ролята на социалните мрежи в последните години се засилва все повече, заради по-големия брой потребители, но и заради все по-честата им употреба като основно средство за информация.
Според Тулечки само за последната година броят на българите в социалните медии е нараснал с 210 хил. души или 5,1%, достигайки 4,3 млн. души.
Социалните мрежи имат двойствена природа - от една страна те са трибуна за разпространение на мнения. В този смисъл те допринасят за развитието на демократичните общества. От друга гледна точка обаче, те са и подходяща среда за разпространение на дезинформация и фалшиви новини, заради алгоритъма, по който се подреждат персоналните ни нюз фийдове, което пък може и да вреди на демокрациите.
В този смисъл той коментира Брекзит, изборната победа на Доналд Тръмп през 2016 г. и окупирането на Капитолия като събития до голяма степен инспирирани от социалните мрежи.
Защо обаче социалните мрежи са плодородна почва за разпространение на дезинформация и фалшиви новини?
Отговорът на този въпрос намираме в алгоритъма на този тип платформи, чиято единствена цел е да запазят вниманието на потребителите върху този един екран за максимално дълго време. Това се случва с персонализирания нюз фийд, благодарение на който виждаме само съдържание, което би ни било интересно.
Персонализирането се случва в три стъпки:
1. Моделиране на потребителя на базата на демографски данни, предпочитания, социален контекст и др.;
2. Моделиране на съдържанието - виждаме съдържание на харесани страници, приятели със сходни интереси и прочее;
3. Обединяване на двата модела и създаване на т.нар. "вуду кукла", на която се предлага само персонализирано съдържание. След тази стъпка задържането на вниманието е постижимо.
Персонализирането обаче има няколко не толкова положителни ефекти
На първо място е създаването на т.нар. "филтърни балони", в които влиза само съдържание, подобно на това, което харесваме, коментираме или споделяме. Това означава, че колкото повече фалшиви новини и дезинформация отваряме, толкова повече такива публикации ще виждаме, което накратко определя като "ехо ефект".
Никола Тулечки заяви, че радикализацията и прекомерната политизация е следствие на ехо ефектите.
Друг е ефект на персонализацията е цялостното дегенериране на съдържанието в мрежата, като причина за този ефект е фактът, че хората се информират почти изцяло само от собствения си информационен балон.
Следователно основната цел на фалшивите новини - да бъдат споделяни, е гарантирана от алгоритъма на социалните мрежи, благодарение на който виждаме по-споделяните, по-коментираните и по-харесваните публикации.
Мотивация на основните играчи
Тулечки заяви, че тролове се създават най-вече по две причини - финансова мотивация и политическа идеология. Той разграничи и основните видове разпространители на фалшиви новини и дезинформация:
1. Токсични тръби - медии, които целенасочено разпространяват фалшиви новини, тоест такива, които имат една цел - да бъдат споделяни в социалните мрежи;
2. Страници и и профили в социалните мрежи, които разпространяват фалшиви новини;
3. Целеви групи в социалните мрежи, които обикновено използват популярни имена или проблеми, за да наберат членове;
4. Големи немодерирани групи, в които дезинформация и фалшиви новини се разпространяват чрез координирано споделяне.
Как да не се превърнем в съучастници?
Никола Тулечки даде и няколко съвета, за да не се превърнем в съучастници на разпространителите на подобно съдържание.
На първо място - съдържанието трябва да се оценява въз основа на контекста. Потребителите трябва да следят за сензационността на публикациите, които виждат. Ако пък такива се появяват по-често в социалните ни мрежи, трябва да се опитаме да контролираме нюз фийдовете си.
Никола Тулечки е преподавател по “Семантични технологии” в Софийския университет и в НБУ, експерт по данни в „Онтотекст“ и председател на сдружение “Данни за добро”. Няколко дни преди събитието той даде интервю за OFFNews.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Джендо Джедев
Условни присъди за двама души след изборния скандал ''Чичо Цено, кой номер''
dolivo
България получава първите осем изтребителя F-16 догодина
Владè
Можем ли да се излекуваме от зависимостите си? Ралица Стефанова в подкаста на OFFNews
Владè
Лаура Кьовеши осветли първата голяма акция срещу мафията, включително и в България