logomamaninjashop

За правото на избор при пандемия

Как да бъде проведена предстоящата учебна 2020/2021 година в условията на пандемия - дискусиите за това текат все по-разгорещено и на всички нива. Група от над 2000 родители внесе отворено писмо до институциите. Писмото е на база петиция, чиято основна цел е всеки родител да има право на избор за онлайн обучение на детето си. 

Ето и пълния текст на писмото:

ДО
ПРОФ. Д-Р КОСТАДИН АНГЕЛОВ
МИНИСТЪР НА ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО
ДОЦ. Д-Р АНГЕЛ КУНЧЕВ
ГЛАВЕН ДЪРЖАВЕН ЗДРАВЕН ИНСПЕКТОР
КРАСИМИР ВЪЛЧЕВ
МИНИСТЪР НА ОБРАЗОВАНИЕТО И
НАУКАТА


Относно: Провеждане на учебната година 2020/2021 в условията на пандемия


УВАЖАЕМИ ГОСПОДА,


Ние сме загрижени родители на много български деца и сме силно притеснени от решението на МОН учебната година да започне присъствено в контекста на епидемичната ситуация в България и по света. Обединихме се около идеята си за безопасно образование от м.септември 2020 г. и създадохме електронна подписка, която вече е подкрепена от множество граждани. Комуникираните публично до този момент решения на Отрасловия съвет при МОН очевидно противоречат на всички препоръчвани мерки за предпазване от заразяване с COVID-19: в училищата ще се струпват много хора, маските няма да бъдат задължителни, а спазването на дистанция е практически невъзможно.

Сред семействата на учениците и учителите се създава все по-голямо напрежение заради липсата както на реалистични предложения и прогнози за началото на учебната 2020/2021 г., така и на диалог между гражданите и институциите. По тази причина се обърнахме за становище към обществено активни учени и лекари. По отношение на наше запитване за началото на учебната година в училищата позицията на д-р Александър Симидчиев, пулмолог и началник на функционалното отделение към Медицинския институт на МВР, е, че е необходимо да има индивидуализиран подход и право на избор (между дистанционна и присъствена форма – б.а.). По думите на д-р Петър Марков, лекар епидемиолог и преподвател в London School of Hygiene & Tropical Medicine, на фона на тревожния ръст на заболели от коронавирус в България и непрекъснато нарастващата смъртност „започването на присъствена учебна година много бързо ще превърне хилядите училища в множество епидемични огнища. Поради безсимптомното протичане на инфекцията при децата, това по дефиниция ще бъдат епидемиологични огнища, които ще бъдат особено трудни за откриване. Те като правило най-вероятно ще бъдат установявани с голямо закъснение, чак в резултат на симптоми на вторично заразени възрастни в семействата на учениците, т.е. не с един, а с почти два инкубационни периода закъснение.
Това ще прави често невъзможно издирването на контактни навреме, преди те самите да са станали заразни и да са предали инфекцията нататък.

Коронавирусът се предава основно по въздушно-капков път, така че дезинфекцията едва ли ще го спре. А как се дезинфекцира въздухът в една класна стая, в която почти непрекъснато стоят 25-30 деца? Експериментът на германските учени показва, че при такъв брой хора в 30 кв.м. въздухът в помещението ще бъде заразен за не повече от 10 минути. Казва се, че повечето деца и младежи не боледуват тежко от този вирус. Но съобщения от Израел, САЩ, а вече и от България носят друга информация: в началото на юни израелското правителство е било принудено да затвори училищата, след като 2026 ученици, учители и училищен персонал се оказват заразени с коронавирус. 28 147 ученици са поставени под карантина като контактни лица. В едно училище е имало над 130 случая. В рамките на месец след отварянето на училищата случаите в страната скачат от 50 на ден до 1500 на ден. По официални данни на правителството училищата са на второ място по заразяване в страната през юни - именно когато на учениците е позволено да ходят без маски заради високите температури. У нас се зарази целият детски футболен отбор на Ямбол и за съжаление в статистиката вече е и починалият деветнадесетгодишен младеж от Велико Търново.

Едно от най-новите и най-задълбочените научни изследвания на връзката между отварянето на училищата и нарастването не само на броя на заразените, но и на тези с тежка клинична картина и/или с летален изход посочва, че повече от 40 000 потенциални жертви са били спасени благодарение на затварянето на средните училища и университетите в САЩ6. Същевременно СЗО заявява, че младежите са тези, при които ръстът на заразените в Европа е най-висок, а в интервю д-р Фаучи потвърждава същото за САЩ. Българските учени също говорят за много вероятен голям ръст на заболели през есента (проф. Николай Витанов, напр.), но за разлика от други държави у нас никой не показва на гражданите статистика колко от заразените са безсимптомни деца и младежи.

Не е малък броят на децата и младежите в училищна възраст с хронични заболявания. Получихме актуална информация от Националната асоциация на децата и младежите с диабет, според която засегнатите от заболяването ученици имат съществени затруднения с посещаването на учебни занятия присъствено дори и в „нормални“ времена, а в условията на пандемия за тях получаването на качествено образование може да се окаже невъзможно, ако бъдат принудени да преминат в самостоятелна или индивидуална форма на обучение поради липсата на избор между присъствено и дистанционно.

Всички ученици живеят със своите родители, а някои от тях и с баби и дядовци. Освен това последните изследвания показват, че децата над 9 години разпространяват вируса както възрастните. Не е за пренебрегване и фактът, че и деца и възрастни без хронични заболявания прекарват вирусните инфекции тежко – особено тези от тях, които не са се срещали по-рано с грипните вируси например. В предстоящия есенно-зимен сезон освен грипните вируси ще продължи да циркулира и COVID – 19, а това ще постави в опасност тези, които се разболеят от грип, защото ще бъдат с отслабен имунитет и затова изложени на още по-висок риск от инфекция с коронавируса.

Посещаването на училище е задължително, но при всички положения много повишава риска от заразяване поради спецификата на предаване на вирусите. Сравнението с детските градини е несъстоятелно, тъй като нито децата са толкова много както в големите училища в големите градове (а те ще бъдат и най-засегнати), нито пък съществува непрекъснато движение на големи групи както в сградите и дворовете на училищата. Липсата на статистика поражда и съмнения, че информация за евентуално заразени по-голям брой деца, учители и друг персонал в детските градини се прикрива. Тук трябва да подчертаем и факта, че много ученици ползват градския транспорт (в големите градове някои сменят и по два автобуса), за да се придвижат от и до училищните сгради, и то обикновено в пиковите часове, когато автобуси, тролеи, трамваи, метро са изключително натоварени. Ето още една верига на потенциално заразяване, анализът на която трябва да стане основа за обективна прогноза по отношение на училищата като възможни огнища. Освен това в детските градини децата се хранят в стаята на съответната група, а при учениците това не е така. В бюфетите, ако ги има, стават струпвания, същото се отнася и за столовите.

Предложението да се регулират тези струпвания отново ще бъде вменено като задължение на учителите, което е абсолютно недопустимо от гледна точка на опазването на тяхното здраве. Недопустимо е и в междучасията децата да закусват в класните стаи, защото се предвижда в тези часови отрязъци помещенията да се дезинфекцират. В такъв случай коридорите ще се превърнат в огнища. Все пак коронавирусната инфекция се разпространява по въздушно-капков път. Излишно е да посочваме и че в училищата масово санитарните помещения са в ужасно състояние, липсват топла вода, сапун, хартия, а обслужващият персонал е твърде малко. 

Известно е, че средната възраст на учителите в България е висока: 52 – 54 години.Голяма част от тях, дори и от по-младите, имат хронични заболявания. Може да се направи обективна прогноза, че рискът от усложнено протичане на инфекцията при учителите е много голям не само заради възрастта и наличните здравословни проблеми, но и заради вече доказаният факт, че колкото по-висок е вирусният товар, толкова по-тежко протича болестта. Вече беше заявено, че носенето на маски ще бъде по желание, а в действителност това е единствената приложима в някаква степен мярка от предложените от МОН. В затворени помещения, в които приблизително 30 души дишат един и същ въздух без маски в продължение на 6 - 7 учебни часа по 40 - 45 минути, никаква дезинфекция не може да помогне и поетата вирусна „доза“ дори ако само един човек е заразен, ще бъде много голяма. Това прави училищата опасни места не само с оглед на разпространението на вируса, но и с оглед на възможен голям брой тежко заболели и/или загинали деца и възрастни.

Въз основа на изложеното по-горе и съгласно чл. 171. (1) от ЗПУУО, който гласи:

„Децата, съответно учениците имат следните права:

1. да бъдат обучавани и възпитавани в здравословна, безопасна и сигурна среда...“,

настояваме:

1. Да бъде спазено нашето право да изберем дистанционно обучение за децата си, поне докато не се въведе ваксина, която да е достъпна за всеки желаещ. Наясно сме, че част от родителите на ученици в България искат присъствено обучение, което е тяхно право, но то не може да е за сметка на нашето право да решаваме какви рискове за здравето и живота на децата си, на нас и на нашите родители сме готови да поемем. Разрешаването на избор между дистанционно и присъствено обучение за всички ученици, а не само за тези от 5. клас нагоре и за хронично болните, ще намали напрежението в обществото и ще удовлетвори по еднакъв начин всички родители на деца в ученическа възраст.

2. Дистанционната и присъствената форма да се провеждат едновременно. Докато една част от децата са в клас, другата част, чиито родители са избрали дистанционна форма, могат да следят часа в реално време от вкъщи, а това ще е добре и за тези, които са в класната стая, защото те ще са по-малко. За целта е необходимо училищата да бъдат снабдени с достатъчен брой устройства и
камери.

3. Като алтернатива на искането ни по т.2. предлагаме децата в дистанционно обучение да бъдат организирани в отделни паралелки на училищно, общинско, областно или национално ниво в палтформата Тиймс например, така че да се оптимизира дневното и седмичното разписание на учителите и на учениците.

4. Учениците в България да бъдат равнопоставени с децата на българите в чужбина по отношение на възможността за избор между присъствена и дистанционна форма на обучение.

5. Да се разреши на учителите, които желаят това, да преподават от домовете си.

6. Да се изготвят и приемат необходимите промени в нормативни актове и във финансирането на училищата, за да се осигури дистанционното обучение и заплащането на тестовете за COVID-19 на учениците от Здравната каса.

7. Експертите, въз основа на чиито становища са взети едни или други мерки и решения, да ги изложат писмено, да ги публикуват и да ги удостоверят с подписите си.

Липсата на научни изледвания за нашата популация, комуникирани по достъпен за широката публика начин, води до недоверие в институциите, които са призвани да определят правилното поведение на гражданите в условия на пандемия и да ги убеждават в необходимостта от спазването на прилаганите мерки. Това е и причината, поради която по-голямата част от българските граждани са сигурни, че пандемията е измама и че инфектирането с COVID-19 е безобидно „грипче“, което всички ще преборим с „Имунобор“. Пред Нова телевизия доц. Ангел Кунчев заяви, че сега "заразяването става по-лесно - необходимо е по-малък контакт и по-малко време - дори час-два в затворено помещение са достатъчни.“ А в сутрешния блок на бТВ от 4 август 2020 г. друг специалист – проф. Ива Христова, предупреди, че "вирусът води до усложнения, които медицината не може да овладее".

Следователно в действителност никой не знае колко тежко ще прекара коронавируса. Учители, родители, баби и дядовци, а, недай Боже, и деца може да платят с живота си!

Настояваме да не отнемате правото ни да вземаме решения, касаещи живота ни и този на нашите семейства!

Бележка на редактора: Споделих това писмо, защото съм убедена, че макар и трудно, не е невъзможно да се осигури избор за дистанционно обучение на семействата, които предпочитат този вариант. Проведената от нас анкета във фейсбук показа следните резултати - 82 процента от родителите искат присъствено, 18 процента - дистанционно обучение, а една четвърт от гласувалите над 4000 души са за хибридно образование, което включва и двете. 

Още по темата: 

COVID-19: Две добри новини за есента

Последно променена в Четвъртък, 13 Август 2020 09:21

Facebook

Вижте тази публикация в Instagram.

World is such a lovely playpen! #babybobby

Публикация, споделена от Maria Peeva (@mimipeeva) на

Бисквитки

Използвайки нашия уебсайт, вие се съгласявате с използването на „бисквитки“ /сookies/ . Повече информация Приемам