България е напът да загуби почти всички пари, които бяха отпуснати на страната ни по Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ) за модернизация на българските железници, а БДЖ да продължи да ни извозва с допотопни локомотиви и вагони.
Пред провал са два договора за нови влакове, за които вече бе избран изпълнител.
Водещият производител "Щадлер Полска", който спечели процедурите за доставка на 7 двуетажни мотриси и за 35 регионални мотриси, се отказва от тях, научи OFFNews.
Това се е случило още преди две седмици.
А въпросните договори са за много сериозни пари. Този за 7-те двуетажни мотриси е на стойност над 300,5 милиона лева, а другият - за 35-те влакчета, е за 642,5 милиона лева. Така общата им стойност отива към 1 милиард лева.
Според жп специалисти, с които OFFNews се консултира, решението на "Щадлер" да се откаже е напълно очаквано заради абсурдните условия, които ведомството на Георги Гвоздейков е заложило в договора. Чашата на търпението на водещия европейски производител на железопътен подвижен състав преляла заради изискването, че ако целият договор не бъде изпълнен до средата на 2026 година, изпълнителят дължи 100 процента неустойка. С подобно условие никоя банка не би финансирала подобно производство, тъй като рискът би бил огромен, твърдят експерти.
Вероятно "Щадлер" до последно са били уверявани, че ще получат отсрочка, тъй като 28 месеца за изпълнение са наистина кошмарно кратко време за подобна поръчка, но полският филиал на базираната в Австрия компания е оценил политическата несигурност у нас - че днес са се е разбрали с министър Гвоздейков, но не и с утрешния министър - например, Пиронков.
Договор би могъл да бъде сключен теоретично и с класирания на второ място в процедурата за доставка на 35-те регионални електрически мотриси кандидат. Това е друга полска компания - ПЕСА, която преди няколко години достави нови трамваи в София. Проблемът е, че офертата на този производител е над 800 милиона лева без ДДС, което е доста повече от предложението на "Щадлер".
Пред провал са и другите процедури за доставка на нови влакове. Не е стартирала обществената поръчка за нови електрически маневрени локомотиви с пантограф, нито тази за доставката на пуш-пул влакове за далечни разстояния.
Така се оказва, че единственият от договорите по ПВУ, които реално се изпълняват е с русенската фирма "Експрес Сервиз". Българският производител вече достави един електрически маневрен локомотив от поръчаните общо 9.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
900
16
26.07 2024 в 12:16
Tакава е съдбата на неблагонадеждните съюзници и с право.
1000
15
25.07 2024 в 14:59
1000
14
25.07 2024 в 10:58
1000
13
25.07 2024 в 10:57
438
12
25.07 2024 в 07:37
Тоя е ********* калинка, а това са типични ********** корупционни схеми. Банкянския ще събере пари за купуване на избори.
438
11
25.07 2024 в 07:08
925
10
25.07 2024 в 04:22
1000
9
24.07 2024 в 23:54
493
8
24.07 2024 в 23:42
515
7
24.07 2024 в 23:22
Последни коментари
WSJ: Руска зенитна ракета е свалила азербайджанския самолет
Алфа Рисърч: Българинът е оптимист за личното си благо, но не и за това на държавата
WSJ: Руска зенитна ракета е свалила азербайджанския самолет
Фалстарт на ски сезона: Боровец без ток, Витоша недостъпна заради непочистени пътища
WSJ: Руска зенитна ракета е свалила азербайджанския самолет