Забравете за новите влакове: Гигантът Щадлер се отказа от договори за 1 милиард

Заради абсурдна некомпетентност България е напът да загуби почти всички пари за нов подвижен състав

Светослав Метанов 24 юли 2024 в 17:17 43452 16

Влак на Щадлер
Влак на Щадлер.

България е напът да загуби почти всички пари, които бяха отпуснати на страната ни по Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ) за модернизация на българските железници, а БДЖ да продължи да ни извозва с допотопни локомотиви и вагони.

Пред провал са два договора за нови влакове, за които вече бе избран изпълнител.

Водещият производител "Щадлер Полска", който спечели процедурите за доставка на 7 двуетажни мотриси и за 35 регионални мотриси, се отказва от тях, научи OFFNews. 

Това се е случило още преди две седмици. 

А въпросните договори са за много сериозни пари. Този за 7-те двуетажни мотриси е на стойност над 300,5 милиона лева, а другият - за 35-те влакчета, е за 642,5 милиона лева. Така общата им стойност отива към 1 милиард лева.

Според жп специалисти, с които OFFNews се консултира, решението на "Щадлер" да се откаже е напълно очаквано заради абсурдните условия, които ведомството на Георги Гвоздейков е заложило в договора. Чашата на търпението на водещия европейски производител на железопътен подвижен състав преляла заради изискването, че ако целият договор не бъде изпълнен до средата на 2026 година, изпълнителят дължи 100 процента неустойка. С подобно условие никоя банка не би финансирала подобно производство, тъй като рискът би бил огромен, твърдят експерти.

Вероятно "Щадлер" до последно са били уверявани, че ще получат отсрочка, тъй като 28 месеца за изпълнение са наистина кошмарно кратко време за подобна поръчка, но полският филиал на базираната в Австрия компания е оценил политическата несигурност у нас - че днес са се е разбрали с министър Гвоздейков, но не и с утрешния министър - например, Пиронков. 

Договор би могъл да бъде сключен теоретично и с класирания на второ място в процедурата за доставка на 35-те регионални електрически мотриси кандидат. Това е друга полска компания - ПЕСА, която преди няколко години достави нови трамваи в София. Проблемът е, че офертата на този производител е над 800 милиона лева без ДДС, което е доста повече от предложението на "Щадлер".

Пред провал са и другите процедури за доставка на нови влакове. Не е стартирала обществената поръчка за нови електрически маневрени локомотиви с пантограф, нито тази за доставката на пуш-пул влакове за далечни разстояния.

Така се оказва, че единственият от договорите по ПВУ, които реално се изпълняват е с русенската фирма "Експрес Сервиз". Българският производител вече достави един електрически маневрен локомотив от поръчаните общо 9. 

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    За писането на коментар е необходима регистрация.
    Моля, регистрирайте се от TУК!
    Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

    900

    16

    123

    26.07 2024 в 12:16

    Няма да стане да плюем по Европа и да очакваме Шенген и влакове. А ЕВРО ще има само в чейнджа.
    Tакава е съдбата на неблагонадеждните съюзници и с право.

    1000

    15

    fgdxgjghxfhgzdfhzfdh

    25.07 2024 в 14:59

    На път се пише отделно

    1000

    14

    Hypersonic

    25.07 2024 в 10:58

    Дано и от ПЕСА не се откажат заради скапаните клаузи, аз съм много доволен от трамваите им, въпреки цената им от 3 млн. лева.

    1000

    13

    Hypersonic

    25.07 2024 в 10:57

    Скапани калинки - Гвоздейков е поредния пирон в ковчега на милата ни татковина!

    438

    12

    user4eto

    25.07 2024 в 07:37

    Между другото, някой виждал ли е новите стари вагони на гвоздея? Спрени са.
    Тоя е ********* калинка, а това са типични ********** корупционни схеми. Банкянския ще събере пари за купуване на избори.

    438

    11

    user4eto

    25.07 2024 в 07:08

    Целта е да се откажат. Ясно е от километри, че някой иска да смукне милиарда.

    925

    10

    ешо

    25.07 2024 в 04:22

    за да се откажат германците кой знае министъра на транспорта колко е поискал

    1000

    9

    dstr

    24.07 2024 в 23:54

    @Trabajo, 20% комисион за "наши хора". ;-)

    493

    8

    jorj

    24.07 2024 в 23:42

    Путиски наамети на нашите московитски ибрикчии!!!!! ЕС ни залива с пари, но ибрикчиите провалят всичко, правителства, програми, сделки, ВСИЧКО!!!!! А ние българите гледаме умно и мълчим като бити пенали!

    515

    7

    швейк

    24.07 2024 в 23:22

    А ако заложат по-малка неустойка врявата щеше да е - ето, пак се харчат пари и като не изпълнят договора няма обезщетение
     
    X

    Подкрепете канала на OFFNews!