Веригите надули горивата с 55 ст. на литър. Как държавата смята да намали цената?

OFFNews Последна промяна на 18 май 2020 в 20:44 10838 5

Снимка Правителствена информационна служба

Големите вериги бензиностанции продават горивата с 30 стотинки по-скъпо, отколкото малките и с 55 стотинки по-скъпо, отколкото горивата излизат от данъчните складове.

Цените на петрола на световния пазар са спаднали с 57%. В същото време у нас цените на бензина и дизела при излизането им от данъчните складове са спаднали съответно с едва 27% и 25%, съобщи финансовият министър Владислав Горанов. Заедно с министъра на икономиката Емил Караниколов той даде пресконференция, на която обясни идеята за държавни данъчни складове и държавни бензиностанции, с които да се повиши конкуренцията и цените на горивата да спаднат.

И сега може да се внесе гориво от Гърция например, където цените са по-ниски. Въпросът е кога се плаща акцизът. Ако горивото влезе в данъчен склад, акциз се плаща само върху количеството, което излиза към бензиностанциите, а за останалото в склада, плащането е отложено.

Но 91% от всички данъчни складове са собственост на само 6 оператора. А един оператор притежава над 78% от всички вместимости, обясни Горанов. Така ако данъчният склад откаже да приеме горивото, вносителят първо трябва изцяло да плати акциза върху цялото количество, който е 66 стотинки за литър дизел и 72 стотинки при бензина, а чак след това да го продава на бензиностанциите. Това създава ликвиден натиск върху някои участници на пазара, коментира Горанов и обясни как смята да промени системата, за да повиши конкуренцията.

Най-напред в срок от 3 месеца всички бази на Държавния резерв ще бъдат лицензирани за данъчни складове. Ако вместимостта им се окаже недостатъчна, ще построим още, каза финансовият министър.

Според него идеята за държавните бензиностанции е спомагателна към основната идея за нови данъчни складове. Предвижда се да се изградят няколко десетки, до 100 бензиностанции. Те ще бъдат на основните пътни артерии и в малки места, към които големите вериги нямат интерес.

При положение, че веригите генерират 55 стотинки печалба, а много бензиностанции печелят, когато продават с 30 стотинки по-евтино, това означава, че има ниша и за държавните, при която ще продават на много по-малка, но достатъчно добра печалба, обясни Горанов.

Икономическият министър Караниколов отказа да се ангажира със срок кога ще бъдат построени първите бензиностанции и колко ще струват, но спомена, че ще се търси външен ресурс за построяването им.

Горанов каза още, че в новите бензиностанции ще бъде изградена и мрежа за зареждане на електрически автомобили. Мрежата за зареждане е била поставена като условие при преговори с производител на електрически автомобили с който е преговаряно за откриване на завод у нас.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

1041

5

JustSoYouKnow

19.05 2020 в 13:29

Да обобщим:
Вместо да приложим закона срещу нелоялна конкуренция и спекула с цените ще предприеме следните действия.
1. Ще дадем едни пари на наши хора да се построят едни бензиностанции, на места където няма да пречим на бизнеса на другите бензиностанции.
2. Тези бензиностанции ще са готови след като отмине временната обстановка предизвикана от карантинирането на голяма част от населението и нормализирането на пазара. Т.е. ще се позовем на принципа "след дъжд качулка". Или още по-добре след 15-20 години когато електрическите коли са норма, защото ще внасяме втора ръка от Германия и Италия.
3. Ще използваме познатата ни стратегема от покриването на европейски изисквания: "прах в очите". Характерно за нея е че аритметично погледнато всичко е точно, но е абсолютно нефункционално. Фен на този похват е Фандъкова, според която аритметично погледнато проблем с детските градини в София няма. За жалост не вярвам, че бизнесът ще е толкова доверчив и благосклонен към голи цифри.

7260

4

Нострадамус

19.05 2020 в 08:28

А какво ще стане с картела на горивата Валентин Златев - борисоф!
Вожда борисоф може да обеднее!

1005

3

tarabata

18.05 2020 в 23:53

Е как-НИКАК! Някога, някъде, някой щял, може би, незнайно как, да изгради нещо, което не е ясно какво ще е. През това време печалбите ще се увеличават. Иначе ние сме му "благодарни" на тиквата, че управлява...как да е. Важното е младите бивши моми в БарЦелона и по други знайни и незнайни дестинации да си въртят магазинчетата, в които никой нищо не купува, и да са щастливи.

1011

2

ЛАФЪРДИЕВ

18.05 2020 в 22:44

Шеста година министъркинин.. И говори за нерешен проблем за мистерството МУ и бюджета.. Но той не се решава, като ЛОШИЯ СТОПАНИН - държавата, по думите на БАШ ВОЖДА ИМ!! А с промяна на законодателството.. РАБОТЕЩО, а не писано на коляно.. Ремонтирано на следващия ден след обнародване в ДВ.. (Да не говорим, че с Дани Ръбълов на чело на гробарското законотворчество имаме и световен рекорд - ремонт започнал веднага след второто му гласуване..)

6280

1

aviatora

18.05 2020 в 22:10

Скоро ще им горите на кладата, гробарски изроди!!!