В момента няма ТЕЦ-ове, които да горят нерегламентирано отпадъци. Това каза министърът на околната среда и водите Нено Димов в сутрешния блок на БНТ.
„Изгарянето на отпадъци и по-точно на горива е политика, към която ние трябва все по-вече да вървим. В момента в България се изгарят около 3.3% от отпадъците. Средното за Европейския съюз е над 28%. Има държави, това са може би едни от най-зелените държави, които изгарят 50-60%. Само в следващите 15-тина години ние ще трябва да постигнем поне 25% изгаряне на отпадъците, защото максимумът на рециклирането е около 60-65%, а от 2035 г. депонирането по европейски норми трябва да бъде сведено до под 10%", каза той.
Според него изгарянето на биомаса е с показатели, близки до тези на природния газ по някои от замърсителите, но това не означава, че може да бъде горено, без да бъде разрешено.
„Процедурата е тежка и продължителна. Трябва много ясно да се гарантира, че опазването на околната среда и здравето на хората ще бъдат защитени. Процентите, за които говорихме, са общо за изгаряне. Внесеният боклук за 2018 г. за изгаряне в страната е около 10 пъти по-малко от изнесения от България. Изнасяме боклук в различни държави от ЕС“, каза още Димов.
Според него има два типа боклук - едните отпадъци били в така наречения зелен списък, който се движи свободно в ЕС само с попълването на един документ, който минава през митница, и другите, които подлежат на нотификация. Тези нотификации са известните RDF горива.
Нено Димов подчерта, че ведомството му е направило серия изненадващи проверки, последната от които на 26 септември заедно с Агенция „Митници“ и с „Гранична полиция“.
"Проверихме 24 превоза и имаше само 3-4 нарушения в непълнота на документите. Камионите бяха спрени, получиха необходимите документи и продължиха пътя си", допълни той.
Екоминистърът припомни, че по докато ТЕЦ-ът в Перник беше затворен, там е монтирана допълнителна станция за замерване на въздуха.
"След като той започна да работи, имаше повишаване на показателите за серния окис и за фини прахови частици. Те пак бяха в нормата, но бяха по-високи, отколкото докато ТЕЦ-ът беше затворен. Очевидно той допринася за замърсяването на въздуха“, коментира Димов.
По думите му причината да бъдат спрени ТЕЦ-овете в Перник и Гълъбово е, че и на двете места е имало установено нерегламентирано съхранявано гориво.
„Това гориво трябваше да бъде изнесено от площадките и когато това се случи, беше разрешено отново да заработят. Сега няма такова съхранявано гориво. В „Брикел“ бяха инсталирани 10 камери, които следят поточните линии за превозване на горивото, като тези камери имат 24 часа в денонощието 7 дни в седмицата връзка с местната власт и с районната инспекция, а архивите се пазят 6 месеца“, коментира той.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
4022
1
02.10 2019 в 12:12
церогенни вносни отпадъци в нашите ТЕЦове,потребителите на твърдо гориво,самолетите и други.
Кой неграмотник реши,че :
1.Мощността на МПС.2.Годината на пройзводство,3.Мястото на регистрация 4.Наличието на катализатор въздействуват в/у
"Пътната конструкция и съоръженията"
Повече от 4 милиона плащаме за тоя дето клати гората!!!
Последни коментари
Amethyst
Цонев: Момчето порасна, стана лидер и партията го припозна. Доган нека почива
Джендо Джедев
Бедните държави са гневни, че богатите им дават едва 300 млрд. долара за климата
Джендо Джедев
Цончо Ганев на събитие за ''модернизация'' на Китайската комунистическа партия в Пекин
Джендо Джедев
Украйна има одобрението да атакува Русия с френски ракети с далечен обсег
Джендо Джедев
Петков за преговорите: Толкова ли е трудно за ГЕРБ да се откаже от Пеевски?