Как точно е застрахован 'Хемус' и защо това е проблем

Авансови плащания за над 1 млрд. лева са застраховани с премии за под 20 млн. лева. Звучи изгодно, но е риск

OFFNews 10 ноември 2021 в 11:17 7713 0

Нови скандални разкрития изскачат от договорите за магистрала "Хемус".

Авансови плащания за над 1 милиард лева не са подплатени с банкови гаранции, а със застрахователни премии за под 20 милиона лева, съобщава "Сега", като се позовава на документи, получени чрез Закона за достъп до обществена информация.

Твърденията на бившите управляващи от ГЕРБ начело с Бойко Борисов, че няма проблем с авансовите плащания за магистрала „Хемус“, защото по тях има издадени банкови гаранции, се разминават с фактите, съобщава "Сега". Получените стотици милиони левове аванси не са гарантирани през банкови гаранции, а чрез застрахователни полици. Това е облекчило финансово получателите на средствата, но създава риск, ако държавата реши да си поиска огромните суми от застрахователите. Ако авансите бяха защитени с банкови гаранции, фирмите следваше да блокират в банки огромни парични средства, които държавата можеше да получи бързо и безпроблемно.

Почти всички авансови плащания – с изключение на договорите с две фирми, са гарантирани чрез застрахователна полица, като самото плащане е застраховано. Така фирмите са си спестили пари - при отпуснати авансово над 1 млрд. лв. частните фирми са платили застрахователни премии за под 20 млн. лв. Ако държавата бе поискала банкови гаранции, фирмите трябваше да блокират суми, равни на получените аванси.

При сключването на договори със застрахователите е била допусната и концентрация – авансовите плащания са застраховани при две дружества.

Прегледът на договорите показва и друга особеност – макар да става дума за стотици милиони левове, контрактите между „Автомагистрали“ и фирмите-изпълнителки са изключително кратки, от по пет страници, допълва "Сега". За сравнение - двата договора на държавната „Автомагистрали“ с АПИ са над 100 страници, изключително детайлни и влизат в големи подробности за етапите на строителство и отговорността на държавната фирма, включително гаранциите за поддръжка на построеното. Така за държавната фирма е оставена основната тежест и отговорност, а реалните изпълнители са подписали лаконични договори, съдържащи обаче основна клауза – авансово превеждане на пари за отсечки, за които няма никаква готовност.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови