Шефът на джипитата оправда с бърнаут своя колега, крещящ на съпруга на онкоболен ''Ти не съществуваш!''
"Подобно отношение не е добро, но се случва и може да се обясни с бърнаут синдрома, който сред моите колеги е доста разпространен. Това е изключение, да не го превръщаме в правило." Така доц. Любомир Киров, председател на Националното сдружение на общопрактикуващите лекари в България, коментира по БНТ клипа, в който семеен лекар крещи "Ти не съществуваш!" на съпругата на онкоболен пациент, който се нуждае от направление за ТЕЛК.
Клипът, придобил популярност в социалните мрежи, стана причина председателят на Комисията по здравеопазването в Народното събрание проф. Костадин Ангелов да сезира Изпълнителна агенция "Медицински надзор" и Българския лекарски съюз.
Съпругата на пациента, Ивелина Иванова, която го е заснела, разказва, че са получили писмо от ТЕЛК на 12 септември, че срокът на решението изтича на 1 октомври.
Съпругът ми му звънна да види дали може да запише час или кога ще бъде удобно за него да се яви в кабинета, за да говорят за това направление. Той не си вдигаше телефона. Помолих съпруга си да отиде на място. Д-р Станчев отваря вратата, съпругът ми му казва, че има писмо и му е нужно е-направление. Д-р Станчев е реагирал както във видеоклипа – изгонил го и си затворил вратата. Съпругът ми се прибира, оплака се и решихме след седмица да отидем двамата. Лекарят ни посрещна, каза да отидем да пием по кафе, докато подготви документите. След като се върнахме, в продължение на повече от 40 минути въвежда данни, но имаше някакъв проблем и ни каза да отидем след 2-3 дни, той щял да ни звънне да ни подсети. Реших да отида на 10 октомври в кабинета и целият разговор е записан с него – дори не можах да кажа за какво съм там, започна да ми се кара. Не сме го нагрубили по никакъв начин. Ако сме били досадни с ходенията си, можеше да ни обясни, да се запише час. Не знаех, че сутрин или в определени часове трябва да се записваш. Няма платформа да записваме часове, не си вдига телефона и единственият начин е да отидем на място и да чакаме, разказа Ивелина.
Тя уточни, че вече имат нов личен лекар, а по думите ѝ процедурата по издаване на е-направление за ТЕЛК е отнела 2 минути. Жената твърди, че ще заведе дело, защото подобно отношение е недопустимо.
Д-р Станчев е отказал да говори пред камера, но коментар по случая направи доц. Любомир Киров.
Всеки човек има характер и особености на характера. Подобно отношение между хора можем да видим във всяка сфера на човешката дейност не е нещо изненадващо. Не това е моделът на поведение, това е по-скоро едно изключение. Подобно отношение не е добро, но се случва. Може да се обясни с бърнаут синдрома, който сред моите колеги е доста разпространен, каза лекарят.
По думите му общопрактикуващите лекари са подложени на огромен административен товар, защото "бумащината се е превърнала електронизащина и дигитализацията не води до улеснение".
Защо, питам аз, хората трябва да бъдат стресирани с подобни писма, да се явяват с тези направления, след като срокът изтича след 3 или 4 месеца? Аз вчера също имах двама такива пациенти. Не знам как се е справила колежката във Варна, но аз отделих на всеки по половин час, защото трябва да разгледам всичко, да прочета всичко и да го направя. Една колежка сподели, че е имала 20 такива пациента. Помислете си за какъв административен товар става дума. Това отваря думата за ТЕЛК. Отдавна трябваше да се преразгледат нещата, но никой политик не иска да бърка там, защото е много чувствителна тема. Заявявам го ясно – ТЕЛК не е работа - нито административна, нито каквато и да било друга - на лекарите, които се занимават с диагностика и лечение. ТЕЛК не подпомага диагностично-лечебния процес, а води до социални придобивки. Нека лекарите, които диагностицират и лекуват, да не се занимават с ТЕЛК, да го правят колегите в тези комисии. Те да имат достъп до е-досиетата и пациентите да се явяват там. Ето едно решение на проблема, каза доц. Киров.
Случаят с д-р Иван Станчев ще бъде разгледан от Етичната лекарска комисия във Варна.