Психиатър: Зачестяват емоционалните проблеми и тревожните разстройства при децата
Зачестяват емоционалните проблеми и тревожните разстройства при децата, както и при пациентите с аутизъм. Ранната диагностика на психичните заболявания е много важна, за да бъде лечението по-ефективно и да има по-добра перспектива за развитието на детето с проблеми.
Това заяви за БТА психиатърът д-р Любляна Андреева. Тя е и специалист по детска психиатрия. Работи като началник отделение в Държавната психиатрична болница в Карлуково.
По думите на д-р Андреева част от превенцията и предотвратяването на по-сериозни проблеми е да се работи с децата и техните семейства навреме и с помощта на мултидисциплинарни екипи, които освен психиатри включват и психолози, социални работници, рехабилитатори. Така може да се направи цялостна оценка на психичното развитие и терапевтичните подходи.
Кои са критичните периоди при децата
В по-ранна възраст се диагностицират разстройствата в развитието, умствената изостаналост или разстройствата от аутистичния спектър.
Специалистите станаха по-компетентни, по-точно диагностицират състоянията, но се наблюдава и увеличение на заболяванията от аутистичния спектър. Засега все още не знаем точните причини за тях. При лечението на тези деца се изисква особен, специфичен подход. Там медикаментозната терапия е на втори план. Тя коригира само симптомите на агресия, автоагресия, но няма открит медикамент, който да лекува заболяването. По цял свят идеята е да обучаваме такива хора в умение да общуват, за да могат да имат своето място в общността, добавя д-р Андреева.
В училищната възраст на преден план са тревожните разстройства, чести са случаите и на хиперактивност, казва психиатърът.
Те се проявяват в училище, когато има по-високи изисквания към тях, трудно им е да изпълняват поставените задачи, да се концентрират, да внимават, да работят в група. Тогава стават недисциплинирани, не спазват правилата и родителите се обръщат за помощ“, обясни детският психиатър. Според нея, когато едно дете нарушава правилата, не може да се адаптира в детската градина, бива импулсивно, агресивно – това е сигнал, че то има по-сериозен проблем и трябва да бъде диагностицирано, посочва д-р Андреева.
По думите ѝ много е важна и училищната, и семейната среда за емоционалното развитие на детето. Стресът, разделените родители, насилието в семейството водят до сериозни проблеми в развитието на децата и тяхното емоционално състояние.
Рискът от тревожните разстройства е, че могат да се превърнат в депресивни. Тогава най-често е началото на психичните заболявания – психози, шизофрении, суицидни опити при юношите.
Все пак, при много от тревожните разстройства при добра подкрепа и терапевтични подходи, симптомите могат да изчезнат и децата ще бъдат здрави и добре функциониращи.
Децата са незрели психично, но са в процес на развитие, което е техният шанс. Те растат с всеки месец, запознават се с много неща, изискванията към тях се увеличават. Проблемите изглеждат големи, но след един месец, когато идват други проблеми, предходните отпадат. Това е шансът на тяхното развитие – тогава се оформя характерът, казва още лекарят пред БТА.