Москов: Сега има хаос в системата, няма да се откажа от реформата
Това, в което живеем в момента, е хаос и полека-лека трябва да излезем от него. Това заяви здравният министър Петър Москов пред bTV, като посочи, че няма да се откаже от планираните промени, независимо от протеста на личните лекари, който започна в понеделник.
Ефективни протести започнаха вчера в пет области - Кюстендил, Велико Търново, Разград и Ямбол, а днес към тях се присъединиха още пет области - Сливен, Смолян, Перник, Пазарджик и Ловеч.
Лекарите обявиха, че протеста им не е свързан с пари, а е заради липсата на диалог и правила в здравеопазването.
По този повод здравният министър обяви, че от декември до момента лично е разговарял с Българския лекарски съюз 15 пъти, а в същото време е имало ежедневно срещи с експерти от министерството. В същото време обеща, че правилата, по които ще работи Здравната каса ще са ясно разписани.
С анекса към рамковия договор за 2015 г. ще бъдат отпуснати 236 хил. направления повече за прегледи на деца, които ще бъдат финансирани с допълнителни близо 4.3 млн. лв. Още 5 млн. лв. ще бъдат отпуснати като компенсация за изоставането от миналата година, което прави общо 9 млн. лв. допълнително, уточни Москов.
12 млн. лв. повече се отпускат за лъчелечение, 3 млн. лв. за неонатология – за новородените, общо 74.5 млн. лв. повече има за българския пациент, допълни министърът.
Анексът към рамковия договор беше приет от Надзора на Здравната каса.
Петър Москов подчерта, че не се е отказал и от въвеждането на пръстов идентификатор. Това ще стане в средата на годината - първо в болниците, а след това поетапно за аптеките и за общопрактикуващите лекари.
На лекарите трябва да се плаща на база извършена дейност – трябва да има яснота и гаранция за присъствието на пациента във вашия кабинет, обърна се Москов към личните лекари.
Той припомни, че в парламента беше въведено гласуване с пръстов отпечатък, за да не се гласува с чужда карта.
Москов каза още, че критиците на реформата му са тези, които са довели системата до сегашното ѝ положение, в което пациентите са масово недоволни от обслужването.