Кой има право на помощни средства от НЗОК?
Помощни средства от Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) могат да получат хора с увреждания, които имат валиден протокол от ЛКК/ТЕЛК/НЕЛК.
Какви са стъпките при нужда от помощно средство, приспособление, съоръжение или медицинско изделие (ПСПСМИ), разясняват от здравния фонд в кампанията "НЗОК з теб".
Първо трябва да се посети ЛКК/ТЕЛК/НЕЛК, откъдето се издава електронен протокол/решение за предписване на ПСПСМИ.
Експертни комисии на НЗОК/РЗОК разглеждат електронното заявление на човека с увреждане и издават одобрение или мотивиран отказ за отпускане на помощно средство. Срокът за отговор е 7 дни от постъпването на заявлението.
Всяко одобрение съдържа данни за кандидатствалото лице или негов пълномощник (когато заявлението е подадено от него). Одобрението има регистрационен номер и дата на издаване. В него е включено помощното средство със съответните НЗОК-кодове.
Лицето с увреждане или неговият представител се информират за одобрението или отказа с писмено съобщение на посочени за контакт електронна поща и/или по телефон. Не е необходимо да се посещава офис на РЗОК.
Помощното средство може да бъде получено от всеки търговец на дребно, който е сключил договор с РЗОК, без териториално ограничение - т. е., навсякъде, където е удобно, на територията на страната. За целта лицето с увреждане трябва да представи на избрания търговец – ЕГН, ЛНЧ, имена, номер и дата на одобрението за отпускане на ПСПСМИ.
Какво се прави при нужда от ремонт?
Лицето или негов представител подава заявление за ремонт (по образец) до директора на РЗОК. Заявлението може да се изпрати и с писмо с известие за доставяне (обратна разписка), чрез лицензиран пощенски оператор.
Експертна комисия в РЗОК разглежда и одобрява заявленията.
Директорът на РЗОК издава одобрение за ремонт на ПСПСМИ или мотивиран отказ. Мотивиран отказ се издава при несъответствие с условията, посочени в списъка-спецификация с ПСПСМИ и се изпраща с придружително писмо на посочения адрес на заявителя.
Всички търговци на дребно, които имат сключен договор с РЗОК, са задължени да предоставят ремонтни дейности на помощните средства. Човекът с увреждане или негов представител се идентифицира, а по зададени критерии търговецът отбелязва в специализирания софтуерен продукт предоставената ремонтна дейност.
Какво още е добре да се знае?
Заявления за отпускане на ПСПСМИ на обща стойност до 1000 лв. се разглеждат от съответната РЗОК по постоянен или настоящ адрес.
Заявления за отпускане на ПСПСМИ на обща стойност равна или по-висока от 1000 лв. се разглеждат Централното управление на НЗОК.
Предписването на ПСПСМИ се извършва по спецификацията на НЗОК с код, без да се посочват конкретни търговски имена или фирми.
Предвидена е възможност за подаване на заявления за отпускане на ПСПСМИ на хартия в РЗОК, само когато заявлението не може да бъде подадено по електронен път от ЛКК/ТЕЛК/НЕЛК поради технически причини.
Списъкът на експерти от РЗОК, които са контактни лица и подават информация към НЗОК за възникнали проблеми или казуси може да намерите на интернет страницата на НЗОК www.nhif.bg, рубрика „Помощни средства“.